شفا مگ

حاملگی خارج از رحم چیست؟

حاملگی خارج رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده باشد و در خارج از رحم یک زن و در جایی دیگر در شکم او مانند لوله رحم، تخمدان و سایر نقاط رشد کند.

حاملگی خارج از رحم چیست؟

در یک بارداری طبیعی تخمک بارور شده از طریق لوله رحمی به رحم انتقال پیدا کرده و به رحم متصل می شود و شروع به رشد می کند. اما در حاملگی خارج از رحم تخمک بارور شده در مکانی غیر از رحم، اغلب به لوله رحمی متصل می شود و در موارد نادر تخمک به تخمدان، دهانه رحم یا شکم متصل می شود.

راهی برای درمان بارداری خارج از رحمی وجود ندارد و نمی تواند به یک بارداری طبیعی تبدیل شود. اگر تخمک در لوله رحمی رشد کند می تواند به لوله اسیب برساند یا باعث ترکیدن و خونریزی شدید شود که حتی می تواند کشنده نیز باشد.

بارداری خارج از رحم و پریود: زمانی که دچار حاملگی خارج رحمی شده باشید، زنان اغلب درد شکمی دارند و دچار خونریزی واژینال یا پریود می شوند که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.اگر دچار بارداری خارج از رحمی شدید، قبل از ایجاد مشکلات خطرناک سریعا به درمان آن بپردازید.

اگر در معرض بارداری خارج رحم هستید و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، از تست بارداری در منزل یا همان بی بی چک استفاده کنید. اگر مثبت است حتما یک آزمایش تایید توسط پزشک نیز انجام دهید، خصوصا اگر نگران بارداری خارج رحمی هستید.

علت ایجاد حاملگی خارج از رحم چیست

حاملگی خارج از رحم در بیشتر اوقات در اثر آسیب به لوله های رحم ایجاد می شود و تخمک بارور شده ممکن است در عبور از لوله آسیب دیده مشکل داشته باشد و باعث کاشت و رشد تخمک در لوله شود.

عواملی ممکن است باعث احتمال آسیب لوله فالوپ و بارداری خارج از رحم شود که شامل:

  • سیگار کشیدن، هر چه دفعات سیگار کشیدن بیشتر باشد خطر بارداری خارج از رحمی بیشتر است
  • عفونت هایی مانند سوزاک یا بیماری التهابی لگن
  • آندومتریوز که می تواند باعث ایجاد بافت اسکار در لوله های رحمی یا اطراف آن شود
  • اگر در معرض ماده شیمیایی باشید.

البته برخی از درمان های پزشکی نیز می توانند خطر بارداری خارج از رحمی را افزایش دهند که شامل:

  • جراحی لوله های رحمی یا در ناحیه لگن
  • درمان های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی

حاملگی خارج از رحم چه علائمی دارد

در چند هفته اول، حاملگی خارج از رحم معمولا علائمی مانند حاملگی طبیعی دارد که شامل از دست دادن قاعدگی، خستگی، حالت تهوع و سوزش پستان می باشد.

علائم اصلی بارداری خارج از رحم نمایان می شود که خونریزی واژن و درد لگن یا شکم می باشد. درد شکم ممکن است ابتدا از یک طرف شروع شود و سپس از به اطراف شکم پخش شود که ممکن است در زمان فشار یا حرکت بدتر شود.

البته با پیشرفت حاملگی خارج از رحمی علائم های دیگری نیز ظاهر می شود از جمله:

  • شکم درد یا درد لگن
  • خونریزی شدید از واژن
  • درد همراه با مقاربت یا هنگام معاینه لگن
  • سرگیجه، سبکی سر یا غش
  • علائم شوک
  • درد شانه نشانه از خونریزی در شکم زیر دیافراگم

تشخیص حاملگی خارج از رحم چگونه است

قطعا می دانید که برای تست بارداری آزمایش ادرار می تواند آن را نشان دهد اما برای فهمیدن اینکه آیا بارداری خارج از رحم است یا خیر پزشک احتمالا معاینات لگن را انجام می دهد که اندازه رحم یا حساسیت در شکم را بررسی کند.

در اوایل بارداری پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند که سطح هورمون بارداری را بررسی کند. این آزمایش 2 روز بعد تکرار می شود. در دوران بارداری طبیعی در اوایل بارداری سطح این هورمون هر روز 2 برابر می شود. اگر سطح این هورمون پایین باشد مشکلی مانند حاملگی خارج از رحمی را نشا می دهد.

همچنین پزشک ممکن است از طریق سونوگرافی برای تشخیص بارداری خارج از رحم استفاده کند. معمولا سونوگرافی 6 هفته پس از آخرین قاعدگی انجام می شود.

حاملگی خارج از رحم چگونه درمان می شود

متداول ترین درمان ها دارو و جراحی است و در بیشتر موارد پزشک برای جلوگیری از اسیب رساندن به زن، فوران بارداری خارج از رحمی را درمان می کند.

اگر حاملگی زودرس، قبل از اسیب دیدن لوله انجام شود، می توان از دارو استفاده کرد و در بیشتر موارد بدون جراحی قابل درمان است.

برای حاملگی که از چند هفته اول بیشتر باشد، عمل جراحی ایمن تر است و موثر تر از دارو می باشد. در صورت امکان جراحی با لاپراسکوپی انجام می شود. این نوع جراحی از طریق یک یا چند برش کوچک در شکم انجام می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.