شفا مگ

شیاف واژینال کلوتریمازول برای چیست

شیاف واژینال کلوتریمازول داروی ضد قارچ آزول است که جهت درمان عفونت قارچی تجویز می شود و برای درمان عفونت، سوزش، خارش و ترشحات بدبوی واژن مصرف می شود.

شیاف واژینال کلوتریمازول برای چیست

شیاف کلوتریمازول واژینال برای درمان و کاهش علائم سوزش، خارش و ترشحات واژن که بر اثر عفونت قارچی ایجاد می شود تجویز می شود.این دارو یک ضد قارچ آزول است که با جلوگیری از رشد قارچ هایی که باعث ایجاد عفونت می شود کار می کند.

کلوتریمازول به شکل شیاف یا قرص واژن برای درمان عفونت قارچی واژن توسط پزشک تجویز می شود. اگر برای اولین بار دچار عفونت واژن شده اید، خود درمانی نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کند شاید دلایل دیگری بجز عفونت قارچی واژن باشد و این دارو فقط برای عفونت قارچی مفید می باشد. عفونت های دیگری مانند واژینوز باکتریایی وجود دارد که ممکن است به آنها مبتلا شده باشید و داروهای دیگری نیاز باشد.

عفونت قارچی واژن که به نام کاندیدیازیس واژن شناخته می شود یک بیماری شایع در زنان است که با استفاده از شیاف یا داروهای دیگر درمان کننده عفونت قارچی این بیماری درمان می شود. این داروهای ضد قارچ به شکل شیاف، قرص یا کرم در دسترس می باشد.

درمان بیماری با شیاف کلوتریمازول ممکن است بین 3 تا 7 روز طول بکشد تا عفونت به طور کامل برطرف شود و به طور معمول شیاف ها به نسبت پماد، علائم را زودتر برطرف می کنند. البته پزشک ممکن است برای درمان عفونت های قارچی شدید یا پیچیده دوره درمان 14 روزه با شیاف کلوتریمازول را تجویز کند.

شیاف واژینال کلوتریمازول چیست

شیاف کلوتریمازول یک داروی ضد قارچ است که برای درمان عفونت های مخمری، سوزش و خارش واژن استفاده می شود و به شکل قرص یا شیاف در داخل واژن قرار می گیرد.

کلوتریمازول با اتصال به غشای سلولی قارچ باعث تضعیف و از بین بردن قارچ عمل میکند. این دارو بر روی طیف گسترده ای از قارچ ها فعالیت آنتی مایکوتیک دارد.

هشدارهای مصرف شیاف کلوتریمازول

اگر دچار تب، لرز، علائم شبیه آنفولانزا، معده درد و یا ترشحات بدبو از واژن هستید از این دارو استفاده نکنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است نشانه هایی از عفونت جدی تر باشد.

این دارو را تا اتمام تجویز پزشک استفاده کنید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین بروند یا دوره قاعدگی شما شروع شود. قطع سریع دارو ممکن است اجازه دهد عفونت قارچی مجددا باز گردد.

اگر در زمان استفاده از این دارو بعد از 3 روز بهبودی حاصل نشد یا عفونت شما همچنان تا بیش از 7 روز ادامه دار بود حتما به پزشک مجدد مراجعه کنید. ممکن است برای درمان بیماری به داروهای متفاوت و اضافی دیگری نیز نیاز داشته باشد.

اگر سابقه دیابت، مشکلات سیستم ایمنی بدن، عفونت های مکرر قارچی واژن، ایدز دارید می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در زمان استفاده از این دارو احتیاج به جراحی یا دندانپزشکی داشتید، حتما با پزشک معالج خود درباره داروهای مصرفی صحبت کنید تا در جریان مصرف این دارو باشند.

نحوه مصرف شیاف واژینال کلوتریمازول

برای استفاده از شیاف یا قرص واژینال کلوتریمازول ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید و از تماس این محصول با چشم خودداری کنید.

شیاف واژینال کلوتریمازول را می توانید با استفاده از اپلیکاتور یا انگشت برای قرار دادن در واژن استفاده کنید. برای این کار به پشت خوابید و زانوها را به سمت سینه خود قرار دهید و تا جایی که راحت است قرص یا شیاف را درون واژن قرار دهید.پس از استفاده از اپلیکاتور را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید تا بتوانید در فواصل منظم از آن استفاده کنید.

هنگام استفاده از این دارو از تامپون، اسپرم کش یا سایر محصولاتی که در واژن قرار می گیرند استفاده نکنید. بهتر است از نوار بهداشتی بدون بو برای نشت نکردن دارو استفاده کنید. اگر مصرف این دارو در دوره قاعدگی باشد حتما از نوار بهداشتی بجای تامپون استفاده کنید.

اگر دوره قاعدگی در زمان درمان شروع شد از مصرف این دارو خودداری کنید، زیرا استفاده از این دارو می بایست شرایط بهداشتی زیادی را رعایت کنید که ممکن است در زمان قاعدگی این اتفاق نیفتد. اما ممکن است پزشک تجویز دیگری را برای شما کرده باشد که می بایست مطابق با تجویز پزشک عمل کنید.

کلوتریمازول پس از مصرف ممکن است باعث آسیب رساندن به کاندوم و دیاگرام شود و باعث از بین بردن اثر ضد بارداری یا بیماری های مقاربت جنسی شود. بهتر است در زمان مصرف داروی کلوتریمازول مقاربت واژینال صورت نگیرد.

مقدار مصرف شیاف واژینال کلوتریمازول

مقدار مصرف شیاف واژینال کلوتریمازول بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است و معمولا یک بار در روز و هنگام خواب به مدت 1 تا 7 شب می باشد.

بهتر است از شیاف کلوتریمازول قبل از خواب استفاده کنید، دراز کشیدن باعث کاهش نشت دارو به بیرون می شود.

عوارض جانبی شیاف کلوتریمازول

شیاف یا قرص کلوتریمازول ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که ممکن است این عوارض جانبی طی چند روز از بین برود. اما اگر این عوارض تداوم داشتند می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع شیاف کلوتریمازول سوزش واژن، سوزش مجاری ادرار، خارش واژن درد یا گرفتگی عضلات پایین شکم می باشد که در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض می بایست سریعا به پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک به این دارو معمولا نادر می باشد اما در صورت بروز علائم آلرژیک مانند تنگی نفس، تورم گلو و لب و دهان، خارش، سرگیجه شدید و بثورت پوستی سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نمی باشد و در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.