شفا مگ

در هفته اول بارداری از کجا بفهمیم بارداریم

برای اینکه در هفته اول بارداری بفهمید باردار هستید، می توانید برخی از ریزترین علائم بارداری را دنبال کنید تا قبل از تست، بارداری خود را تشخیص دهید.

در هفته اول بارداری از کجا بفهمیم بارداریم

آیا شما باردار هستید؟ برای فهمیدن این موضوع می بایست علائم اولیه بارداری را که در هفته اول بارداری رخ می دهد را دنبال کنید تا بتوانید قبل از تست، بارداری خود را تشخیص دهید.

این علائم فقط در چند هفته اول بارداری ظاهر می شوند و می توانید قبل از اینکه حتی تست بارداری بدهید و به طور قطع مطمئن شوید آیا باردار هستید یا خیر، با این علائم تا حدودی تشخیص بارداری را بدهید.

حالت تهوع سه روز بعد از نزديكي: تهوع صبحگاهی می تواند یکی از نشانه های اولیه بارداری باشد که معمولا در هفته 6 بارداری اتفاق می افتد، اما ممکن است در برخی زنان این حالت تهوع زودتر رخ دهد.

البته بسیاری از علائم اولیه بارداری شبیه علائمی است که شما قبل از پریود شدن دارید و تشخیص تفاوت آنها ممکن است کمی دشوار باشد. با اینکه تست های بارداری و آزمایشاتی که پزشک برای شما انجام می دهد می تواند قطعی بودن بارداری را مشخص کند، اما ما در اینجا علائم مهم بارداری را برای شما گرداوری کرده ایم.

علائم حاملگی در هفته اول

علائم حاملگی در هفته اول و علائم اولیه بارداری برای تشخیص سریع، قبل از آزمایشات و تست های بارداری می توانند کمک کنند که آیا شما باردار هستید یا خیر. البته علائم اولیه بارداری بسیار شبیه علائمی است که قبل از پریود شدن دارید و تشخیص تفاوت آنها ممکن است کمی دشوار باشد.

عقب افتادن دوره قاعدگی

عقب افتادن و از دست رفتن دوره قاعدگی، به خصوص زنانی که دوره های قاعدگی منظمی دارند می توانند به احتمال بارداری مشکوک شوند و این یکی از علائم اولیه بارداری است که همه مادران آن را تجربه می کنند. اگر به بارداری مشکوک هستید این می تواند دلیل خوبی برای تشخیص اولیه بارداری باشد.

البته می تواند علت پریود نشدن و دلیل تاخیر در قاعدگی علت دیگری داشته باشد که با توجه به علائم های دیگر می توان به عنوان یکی از علائم اولیه بارداری دانست.

برخی از زنان پس از بارداری دوره ای غیر معمول کوتاه و سبک دارند، اما می تواند به عنوان آخرین قاعدگی شما اشتباه گرفته شود. بنابراین ممکن است حداقل در ابتدا متوجه نشوید که قاعدگی خود را از دست داده اید.

خستگی مفرد

در بیشتر موارد دیده شده است که در هفته های اول بارداری زنان مانند فردی که یک کوله پشتی با وزن بیشتری حمل می کنند دچار خستگی هستند که می تواند نشان از بارداری باشد.

وقتی باردار می شوید، مقدار زیادی انرژی صرف ساختن جفت می شود و سیستم پشتیبانی از زندگی برای کودک می تواند شما را از حالت طبیعی خود خارج کند و باعث ایجاد خستگی بارداری شوید.

حساسیت شدید به بو

افزایش حس بویایی یک علائم اولیه بارداری است که باعث می شود احساس بدی نسبت به برخی از بو هایی که قبلا دوست داشتید را داشته باشید. یکی از اولین علائم حاملگی حس بویایی است و حس بویایی شما یکباره حساس می شود و به راحتی از برخی از بوها آزرده می شوید.

تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی یکی از علائم بارداری می باشد که می تواند در هر زمان از روز شما را آزار دهد و این معمولا از حدود هفته 6 بارداری شروع می شود که البته ممکن است حتی زودتر نیز اتفاق بیوفتد.

با افزایش سطح پروژسترون باعث می شود که معده با سرعت کمتری تخلیه شود و در نتیجه این علائم اولیه بارداری شبیه به بیماری دریا است.

تنفر از غذا

با افزایش حساسیت در حس بویایی ممکن از برخی از غذاها احساس بیزاری کنید که می تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد. در این علائم حتی ممکن است از غذایی که همیشه عاشق خوردن آن بودید احساس بیزاری کنید. این علامت می تواند توسط هر چیز از مرغ گرفته تا سالاد ایجاد شود.

البته این بیزاری از غذا نمی تواند به عنوان یک علائم اولیه بارداری به حساب آید، اما در سه ماهه اول بارداری ممکن ظاهر می شود، که البته نگران نباشید با گذشت زمان و ماه های دیگر بارداری این مشکل برطرف خواهد شد.

نوسانات خلقی

نوسانات و تغییرات خلقی به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به بارداری می باشد که ممکن است رخ دهد که می تواند نشان از بارداری شما باشد. این علائم در اوایل هفته 4 بارداری رخ می دهد. این علامت بعد از سه ماهه اول بارداری ممکن است فراز و نشیب هایی داشته باشد و این باعث می شود که یک روز مضطرب باشید یا یک روز خوب باشید.

البته این نوسانات خلقی کاملا طبیعی است و آنچه می توانید انجام دهید این است که خوب استراحت کنید، خوب غذا بخورید و به اندازه کافی بخوابید.

تغییرات در پستان

پستان نرم و لطیف، متورم از جمله تغییراتی در پستان هستند که ممکن است در اوایل بارداری آن را تجربه کنید. هورمون های استروژن و پروژسترون دلیل ایجاد این علائم بارداری هستند. حساسیت و درد پستان بخشی از اماده سازی بدن شما برای تولید شیر است.

حلقه های اطراف نوک پستان ممکن است تیره شده و قطر آنها افزایش یابد. همچنین احتمالا مشاهده خواهید کرد که برجستگی های کوچکی در اطراف آرئول ها رشد کند. این برجستگی ها که مونتگومری نامیده می شود و همیشه وجود داشته است. اما اکنون در حال آماده شدن برای تولید چربی بیشتر برای اماده سازی نوک سینه ها برای شروع شیردهی می باشند.

تکرر ادرار

دو تا سه هفته پس از بارداری ممکن است متوجه افزایش نیاز برای دفع ادرار باشید. این علائم در اوایل بارداری ایجاد می شود و 2 تا 3 هفته پس از بارداری کاهش می یابد.

تکرر ادرار به دلیل هورمون بارداری است که جریان خون را در کلیه ها افزایش می دهد و به آنها کمک میکند تا بهتر ادرار را دفع کند. همچنین رحم در حال رشد نیز باعث فشار اوردن به مثانه می شود و فضای کمتری برای ذخیره سازی ادرار وجود دارد و باعث می شود نیاز مکرر به دفع ادرار داشته باشید.

نفخ شکم

نفخ شکم زودرس بارداری از نفخ شکم قبل از قاعدگی شدیدتر است، اما این یک علائم اولیه بارداری است که خیلی خانم ها بالافاصله پس از بارداری آن را احساس می کنند. نفخ شدید شکم و باد کردن شکم به دلیل هورمون پروژسترون است و باعث کاهش هضم غذا می شود و به مواد مغذی غذاهایی که می خورید زمان بیشتری برای ورود به جریان خون می دهد.

نفخ شکم معمولا با یبوست همراه است و مقدار مناسب فیبر در رژیم غذایی به شما کمک میکند تا یبوست کمتری را احساس کنید.

افزایش دمای بدن

امی توانید برای چک کردن اولین دمای صبح خون از یک تب سنج استفاده کنید و ممکن است متوجه شوید که هنگام باردار شدن حدود 1 درجه افزایش دما خواهید داشت، که در طول بارداری ممکن است این افزایش دما بیشتر خواهد شد. اگر چه یک علائم ابتدایی حاملگی نیست اما می تواند خبر از بارداری را به شما بدهد.

دمای بدن زمان تخمک گذاری حدود 1 درجه افزایش می یابد که این مقدار افزایش دمان بعد از پریود شدن به حالت نرمال باز می گردد ، اما در زمان بارداری این دمان افزایش می یابد و نرمال نمی شود.

لکه بینی

برای بیش از 30 درصد از زنان در شروع بارداری ممکن است ایجاد لکه بینی قبل از انتظار قاعدگی ایجاد شود که این حدود 6 تا 12 روز پس از بارداری اتفاق می افتد. این علائم اولیه برای تشخیص سریع بارداری می باشد که گاهی اوقات یک علائمت زودرس بارداری است که نشان مید هد جنین خود را در دیواره رحم قرار داده است.


بیشتر بخوانید: حاملگی خارج از رحم چیست


علایم صددرصدی بارداری

برخی از علائم بارداری هستند که می توان توجه بیشتری به آن داشت و خیلی زود خود را نشان می دهند که شامل حساس شدن به بو و سینه های حساس می باشد.این علائم ممکن است قبل از دست رفتن قاعدگی و چند روز پس از بارداری ظاهر شود، در حالی که سایر علائم اولیه بارداری مانند لکه بینی ممکن است حدود یک هفته پس از تخمک گذاری ظاهر شوند.برخی دیگر از علائم بارداری مانند تکرر ادرار اغلب 2 هفته یا پس از بارداری ظاهر می شوند.

گفته می شود، علائم اولیه بارداری در زنان مختلف در زمان های مختلف رخ می دهد که حتی برخی از علائم بارداری در برخی زنان یا رخ نمی دهد یا چند هفته پس از زنام بارداری به صورت کم ایجاد می شوند.

اگر چه برخی از زنان ممکن است هرگز علائم اولیه بارداری را احساس نکنند، اما بیشتر مواقع علائم ظاهر می شود و از آن رنج می برند. اگر قاعدگی خود را از دست داده اید و دچار خستگی، تهوع صبحگاهی ، لکه بینی و سینه حساس هستید، فقط با یک تست بارداری در منزل بارداری خود قطعی کنید و برای تایید نتایج آزمایشات مخصوص بارداری را انجام دهید.

نکته مهم اینجاست که حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا اگر معلوم شد علائم اولیه بارداری دارید از همان ابتدا بهترین مراقبت های لازم را دریافت کنید.

تست تشخیص بارداری

اگر علائم اولیه بارداری را داشتید و برای تشخیص دقیق و تایید بارداری می بایست به پزشک مراجعه کنید، اما قبل از آن می توانید از انواع تست های ازمایشگاهی یا تست های خانگی برای تشخیص استفاده کنید.

تست های آزمایشگاهی شامل آزمایش خون و ادرار می باشند که برای تشیخص مثبت یا منفی بودن حاملگی می باشند. در این آزمایشات میزان هورمون گنادوتروپین اندازه گیری می شوند و میزان این هورمون را از روز 8 تا 10 را بررسی می کنند.

البته این آزمایشات ممکن است در موارد نادر منفی شوند، اما اگر علائم بارداری را دارید می توانید این تست ها را یک هفته بعد مجدد تکرار کنید.

تست بارداری در خانه: برخی از روش ها هستند که می توانید با از آنها برای تشخیص بارداری در منزل استفاده کنید، که رایجترین آنها تست های بی بی چک می باشند. انواع تست های بارداری خانگی هستند که با روش های سنتی برای تشخیص بارداری استفاده می شوند، اما ممکن است خطا داشته باشند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.