شفا مگ

دیکلوتان: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص دیکلوتان ۲۵ و ۵۰ میلی گرم یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درمان درد و التهاب ناشی از کمردرد، دردهای عضلانی، درد قاعدگی تجویز می شود.

قرص دیکلوتان

دیکلوتان داروی تسکین درد، تورم یا التهاب، دندان درد، درد های قاعدگی و سفتی مفصل به علت آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد که باعث کاهش علائم می شود. این دارو یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می شود .

قرص دیکلوتان 50 و 25 میلی گرم ساخت شرکت سبحان دارو می باشد که نام ایرانی داروی دیکلوفناک می باشد و با نام لاتین DICLOTAN است.

مصرف داروهای استروئیدی، بخصوص دیکلوتان می بایست توسط پزشک تجویز شود و حتما قبل از تجویز اگر سابقه بیماری خاصی دارید باید به پزشک خود بگویید. مصرف این دارو در صورت داشتن مشکلات کلیوی، کبدی، زخم معده و بیماری های قلبی می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

قرص دیکلوتان یک داروی درمان کوتاه مدت می باشد و از این دارو در دوز های کم استفاده کنید و از دوز های بالا و مصرف طولانی مدت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری را برای شما تجویز کرده باشد.

اگر این دارو را به صورت نامنظم و در زمان درد مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که داروهای مسکن در صورت استفاده در زمان شروع علائم بهتر جواب می دهد. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود دارو ممکن است به خوبی جواب ندهد.

قرص دیکلوتان برای چیست

دیکلوتان از گروه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که باعث کاهش درد و التهاب در بدن می شود و در موارد درمان درد خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص دیکلوتان برای کاهش علائم درد و التهاب در بدن تجویز می شود و پزشکان این دارو را برای درمان درد های کمر، دندان درد، گرفتگی قاعدگی و بدن تجویز می کنند. همچنین این دارو برای حملات سردرد میگرنی نیز تجویز می شود.

موارد مصرف دیکلوتان

قرص دیکلوتان برای تسکین و کاهش التهاب و درد تجویز می شود و این دارو برای مشکلات مفاصل، عضلات و استخوان شامل آرتریت روماتوئید، ارتروز و نقرس نیز تجویز می شود.

دیکلوتان همچنین برای رگ به رگ شدن و کشیدگی در عضلات و رباط ها، کمردرد، اسپوندیلیت آنکیلوزان، دندان درد و سردرد های میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مهم مصرف دیکلوتان

دیکلوتان یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد و اگر سابقه حساسیت به سایر داروهای غیر استروئیدی از جمله آسپرین را دارید نباید از این دارو استفاده کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

دیکلوتان در مصرف طولانی مدت می تواند عوارض شدیدی از جمله حمله قلبی شدید یا سکته مغزی به همراه داشته باشد. به همین خاطر از مصرف دوز های بالا خودداری کنید.

اگر مبتلا به بیماری قلبی و عروقی هستید نباید از این دارو استفاده کنید. همچنین قبل و یا بعد از جراحی بای پس قلب نباید استفاده شود.

قرص دیکلوتان ممکن است باعث خونریزی یا زخم معده یا روده شود که در مصرف دوز بالا می تواند کشنده باشد. بخصوص در بزرگسالان یا افراد مسن این عوارض ممکن است افزایش یابد.

اگر دچار بیماری های زیر هستید نباید از دیکلوتان استفاده کنید:

  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • زخم یا خونریزی معده یا روده
  • آسم
  • بیماری کبد یا کلیه
  • اگر سیگار می کشید

مصرف دیکلوتان در سه ماهه آخر بارداری ممکن است به نوزاد متولد نشده اسیب برساند و در گروه C بارداری قرار دارد. این دارو در دوران بارداری منع مصرف دارد.

نحوه مصرف قرص دیکلوتان

دیکلوتان یک داروی ضد التهاب و درد است و می بایست با توجه به تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود، زیرا ممکن است پزشک شما با توجه به شرایط درد و التهاب شما دوز دارویی را تغییر دهد. سعی کنید از کمترین دوز برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

یکی از نکاتی که بهتر است در زمان مصرف دیکلوتان رعایت کنید این است که حتما این دارو را با یک لیوان پر آب مصرف کنید و حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید.

البته اگر قرص دیکلوتان باعث ناراحتی معده شما می شود می توانید آن را به همراه غذا مصرف کنید که این می تواند سرعت جذب را کاهش دهد و تسکین درد را به تاخیر بیندازد.

قرص دیکلوتان را حتما با یک لیوان پر آب مصرف کنید. همچنین این دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

عوارض جانبی قرص دیکلوتان

عوارض جانبی دیکلوتان ممکن است در برخی از افراد با شرایط خاص ایجاد می شود و در بیشتر افراد ممکن است این عوارض صورت نگیرد. عوارض دکلوتان بیشتر در مصارف دوز های بالا و یا در سنین بالا و داشتن بیماری های زمینه ای خاص می تواند ایجاد شود.

عوارض جانبی شایع قرص دیکلوتان می توان به مواردی چون سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال، یبوست، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، خارش، تعریف و گرفتگی بینی اشاره کرد. بیشتر این علائم پس از چند روز یا چند ساعت از بین می رود. اما اگر از بین نرفت با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص دیکلوتان ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک از جمله کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو یا واکنش شدید پوستی مانند تب، سوزش چشم، درد پوست و بثورات پوستی ایجاد کند. در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.
در زمان مصرف قرص دیکلوتان اگر علائم حمله قلبی یا سکته مغزی را مشاهده کردید فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. این علائم شامل درد قفسه سینه که به فک یا شانه شما گسترش یابد، بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، احساس تنگی نفس می باشد.

برخی از عوارض جانبی قرص دیکلوتان جدی می باشد که در صورت مشاهده علائم می بایست مصرف دارو را قطع کرده و فورا به پزشک مراجعه کنید. یکی از علائمی که باید به آن توجه کنید بثورات پوستی می باشد که هر چقدر هم خفیف باشد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید و مصرف دارو را قطع کنید.

در برخی موارد دیده شده که در زمان مصرف دیکلوتان دچار علائم شبیه آنفولانزا می شوند که این از عوارض جانبی دارویی دیکلوتان می باشد که در صورت مشاهده می بایست به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات قلبی که علائم آن شامل احساس تنگی نفس، افزایش سریع وزن و تورم می باشد می تواند از عوارض جانبی دیکلوتان باشد.

قرص دیکلوتان می تواند در برخی افراد باعث مشکلات کلیوی که علائم شامل ادرار کم یا دردناک و تورم در بازو یا پا و مشکلات کبدی که علائم آن شامل تهوع، اسهال، درد معده، خستگی، خارش، ادرار تیره و زردی پوست شود.

تداخل دارویی قرص دکلوتان

قرص دکلوتان با برخی از داروها می تواند تداخل دارویی داشته باشد و اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد، همچنین در مواردی باعث عوارض جانبی شدید می شود. اگر در زمان تجویز این دارو، قرص یا داروی گیاهی خاصی مصرف میکنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین درمان را برای شما تجویز کند.

برخی از این داروها شامل:

  • رقیق کننده های خون مانند وارفارین، کومادین، ژانتوون
  • سلکوکسیب ، ناپروکسن ، اسپرین و ایبوپروفن
  • سایر اشکال دارویی دیکلوفناک
  • قرص های ادرار اور

دیکلوتان را همزمان با داروهای غیر استروئیدی دیگری مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن یا کترولاک مصرف نکنید زیرا می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

با توجه به اینکه داروهای ذکر شده بخشی از داروهای در تداخل با دیکلوتان می باشد، به همین دلیل اگر هر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.