شفا مگ

آریپیپرازول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص آریپیپرازول در اشکال 5، 10، 15میلی گرم برای درمان علائم اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی، اختلالات اوتیسم و افسردگی شدید در بزرگسالان تجویز می شود.

قرص آریپیپرازول

آریپیپرازول برای درمان علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی، وسواس و افسردگی های شدید تجویز می شود و در دسته داروهای ضد سایکوز یا ضد روان پریشی قرار دارد. این دارو جهت کاهش علائم تجویز می شود و ممکن است بتواند علائم را از بین برده یا خفیف تر کند، اما بیماری اسکیزوفرنی را درمان نمی کند.

بیشتر بیماران اسکیزوفرنی در طول درمان با داروهای ضد سایکوز بهبود پیدا می کنند، اما برخی از بیماران به دارو ها واکنش نشان نمی دهند. انتخاب دوز مصرف داروی آریپیپرازول می بایست توسط پزشک متخصص مشخص شود.

داروی آریپیپرازول به شکل قرص 2، 5، 10، 15، 20 و 30 میلی گرم می باشد و همچنین به شکل محلول خوراکی و تزریقی نیز در دسترس می باشد.

آریپیپرازول یک داروی ضد روان پریشی می باشد که ممکن است پزشک معالج ،به همراه داروهای دیگر جهت درمان اختلال افسردگی شدید در بزرگسالان نیز تجویز شود. این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز و مقدار دوز آن مشخص شود و مصرف دقیق دوز های تجویز شده و توصیه های پزشک متخصص برای بهبودی و جلوگیری از عوارض جانبی ضروری است.

آریپیپرازول و دیابت: آریپیپرازول ممکن است باعث افزایش قند خون شود و افرادی که مبتلا به دیابت هستند می بایست قند خون خود را به طور منظم بررسی کنند و قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. پزشک ممکن است تجویز هایی را برای کنترل قند خون این افراد در زمان مصرف این دارو داشته باشد.

آیا قرص آریپیپرازول خواب آور است: داروی آریپیپرازول ممکن است باعث خواب آلودگی افراد شود، اما شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد که این دارو خواب آور باشد. خواب آلودگی از عوارض این دارو می باشد که ممکن است پس از چند روز با عادت کردن بدن به این دارو از بین برود.

آریپیپرازول و چاقی: داروی آریپیپرازول ممکن است در برخی افراد باعث چاقی و افزایش وزن شود، زیرا داروهای ضد روان پریشی باعث تحریک اشتها می شوند که باعث می شود افراد غذای بیشتری مصرف کنند. در برخی از افراد مشاهده شده در زمان مصرف این دارو ولع مصرف غذاهای شیرین یا چرب را داشته اند.

آریپیپرازول وسواس: قرص آریپیپرازول ممکن است با توجه به تشخیص پزشک در دوز های پایین برای کاهش علائم وسواس اجبرای در مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی تجویز شود.

قرص آریپیپرازول برای کسانی که مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستند منع مصرف دارد و همچنین اگر مبتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا یا پایین، کلسترول بالا و کمبود گلبول های سفید هستید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

آریپیپرازول چیست

داروی آریپیپرازول یک داروی ضد روان پریشی است و عملکرد دقیق آن مشخص نیست، اما عملکرد آن از طریق تغییر در دوپامین، سروتونین، نور آدرنالین و استیل کولین انجام می شود. این مواد موجود در مغز وظیفه تغییر رفتار، خلق و خو و احساسات را بر عهده دارند، که این دارو با تغییر در آنها باعث بهبودی در آنها می شود.

قرص آیپیپرازول به خوبی از طریق خوراکی جذب و متابولیسم کبدی دارد و حدود 3 تا 5 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد.نیمه عمر این دارو حدود 75 تا 96 ساعت دارد و از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود.

مدت زمان اثربخشی قرص آریپیپرازول 1 تا 3 هفته می باش، پس هرگز مصرف دارو را سرخود قطع نکنید و در زمان های مشخص شده مصرف کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

موارد مصرف آریپیپرازول

داروی آریپیپرازول به شکل قرص یا محلول که از دسته داروهای روان پریشی می باشد، برای درمان و کاهش علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی تجویز می شود. در برخی موارد و با توجه به تشخیص پزشک از این دارو برای درمان اختلالات افسردگی شدید در بزگرسالان تجویز می شود.

قرص آریپیپرازول جهت درمان اختلال توره یا علائم اختلال ائتیسم( تحریک پذیری، پرخاشگری، خود زنی و خلق و خوی ) در کودکان بالای 7 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدار های مهم مصرف آریپیپرازول

این دارو ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند و اگر قبلا به این دارو یا داروهای مشابه آن حساسیت داشته اید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

افراد مسن و سالخورده که دارای بیماری روان پریشی مربوط به زوال عقل هستند نباید این دارو برای آنها تجویز شود و منع مصرف دارد.

بیمارانی با سابقه بیماری های خاص مانند بیماری کبد یا کلیه، بیماری های قلبی، فشار خون بالا ، مشکلات ریتم قلبی، کمبود گلبول سفید، حمله قلبی یا سکته مغزی هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

ممکن است برخی افراد سابقه بیماری تشنج یا صرع، مشکل در بلع، دیابت ، وسواس، اختلال کنترل یا رفتار های اعتیادی باشند، این افراد می بایست قبل از تجویز با پزشک، درباره بیماری خود مشورت کنند.

یکی از نکات مهم که باید مد نظر داشته باشید این است که برخی افراد در زمان مصرف آریپیپرازول فکر خودکشی و یا صدمه زدن به خود می کنند. هر گونه تغییراتی در خلق و خوی بیمار را باید تحت نظر داشته باشید و اگر علائم جدید یا بدتر شد سریعا به پزشک اطلاع دهید.

افرادی که آریپیپرازول را مصرف می کنند ممکن است دچار قند خون بالا یا دیابت، کلسترول بالا و افزایش وزن شوند. همچنین ممکن است در برخی افراد احتمال بیماری عروق خونی قلب و مغز را افزایش دهد.

قرص آریپیپرازول ممکن است در برخی افراد باعث کاهش گلبول های سفید خون در بدن شود، به همین خاطر در صورت مشاهده علائم عفونت مانند تب، لرز، گلودرد بالافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف آریپیپرازول

نحوه مصرف اریپیپرازول به شرایط بیمار، شدت بیماری، تشخیص پزشک و پاسخ به اولین دوز دارو بستگی دارد و پزشک بر اساس این شرایط دوز آریپیپرازول را تجویز می کند. در برخی موارد پزشک ممکن است دوز های مصرف این دارو را تغییر دهد.

مدت زمان درمان با آریپیپرازول به شدت علائم بستگی دارد و ممکن است این دارو برای چند هفته تجویز شود و یا در برخی افراد با شدت بالاتر نیاز به مصرف دراز مدت داشته باشد.

در طول مصرف آریپیپرازول ممکن است با افزایش قند خون مواجه شوید و افرادی که به دیابت مبتلا هستند می بایست به طور منظم قند خون خود را بررسی کنند.

آریپیپرازول ممکن است باعث افزایش قند خون شود و افرادی که مبتلا به دیابت هستند می بایست قند خون خود را به طور منظم بررسی کنند و قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

مهمترین توصیه در زمان مصرف داروی آریپیپرازول این است که مقدار تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کرده و هرگز تغییری در مقدار دوز مشخص شده توسط پزشک ندهید زیرا می تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد.

از آریپیپرازول بیش از 6 هفته استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

شاید مدت زمان چند هفته ای طول بکشد تا مزیت کامل این دارو در بیمار نمایان شود، به همین خاطر می بایست دارو را مرتب مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. دارو را در زمان مشخصی مصرف کنید تا مصرف دارو برای شما یاداوری شود.

در زمان برخاستن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه گنید.

قطع مصرف داروی آریپیپرازول

اگر قصد قطع کردن مصرف آریپیپرازول را دارید، خودسرانه این کار را انجام ندهید زیرا ممکن است دچار عوارض جانبی ترک دارو شوید. قطع مصرف این دارو را توسط پزشک انجام دهید تا بدون هیچ خطر و عوارض جانبی آن را انجام دهید. به طور معمول در طی چند هفته و به طور تدریجی و تغییر در دوز ها توسط پزشک مصرف این دارو قطع می می شود.

عوارض جانبی آریپیپرازول

داروی آریپیپرازول ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد که می تواند خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی آریپیپرازول واکنش آلرژیک به این دارو می باشد و اگر در زمان مصرف دارو علائمی چون کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو مشاهده کردید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

تحریکات شدید، پریشانی یا احساس بی قراری ، افکار خودکشی یا اسیب به خود، مشکل در بلع و مشکلات گفتاری می تواند از عوارض جانبی این دارو می باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی داروی آریپیپرازول شامل تعریق، گیجی ، ضربان قلب سریع، افکار خودکشی، آسیب به خود، مشکلات گفتاری، احساس خستگی شدید، لرزش می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض ممکن است رخ دهد و طی چند روز پس از عادت کردن بدن به این دارو از بین می رود این علائم شامل تهوع، استفراغ، خستگی، بزاق زیاد، آبریزش بینی، تاری دید، افزایش وزن، یبوست، سردرد و مشکل در خواب می باشد. اگر این علائم طی چند روز از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی رایج آریپیپرازول شامل:

  • حرکات کنترل نشده عضلانی، اضطراب، احساس بی قراری
  • افزایش وزن
  • حالت تهوع، استفراغ، یبوست
  • افزایش اشتها
  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، احساس خستگی
  • مشکلات خواب، بی خوابی
  • گرفتگی بینی، گلو

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است موارد دیگری در برخی افراد رخ دهد که در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تداخل دارویی آریپیپرازول

داروی آریپیپرازول ممکن است با سایر داروهایی که ایجاد خواب آلودگی می کنند تداخل داشته باشد و باعث خواب آلودگی شدید، کندی تنفس شود که این تداخل دارویی می تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناک شود.

آریپیپرازول با داروهای شل کننده عضلات یا داروهای ضد اضطراب یا تشنج تداخل دارویی دارد و می بایست اگر از این داروها استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز داروها مدیریت داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.