شفا مگ

چگونه باد شکم را از بین ببریم

روش های زیادی وجود دارد که می توانید به سرعت باد شکم را از بین ببرید و با انجام چند کار ساده و تغییر در سبک زندگی خود به راحتی این مشکل را درمان کنید.

چگونه باد شکم را از بین ببریم

بیشتر افراد در مقطعی از زمان دچار باد شکم و نفخ می شوند که با ورزش، مکمل ها و ماساژ می توانند به سرعت نفخ شکم را کاهش دهند و همچنین با تغییراتی در سبک زندگی از بروز مجدد آن جلوگیری کنند.

باد شکم زمانی که در شکم احساس سفتی می کنید ایجاد می شود و این معمولا به دلیل تجمع گاز در بدن ایجاد می شود. نفخ شکم باعث بزرگ به نظر رسیدن شکم می شود و همچنین ممکن است در دستگاه گوارش درد احساس شود.

زمانی که گاز اضافی در معده یا روده جمع شود معمولا ایجاد نفخ می کند و در بیشتر مواقع بعد از غذا خوردن اتفاق می افتد و معمولا خود به خود برطرف می شود.

باد شکم در درجه اول به دلیل بلعیدن هوا هنگام مصرف غذا یا نوشیدنی است و همچنین نفخ شکم نیز باعث باد در معده و روده می شود که این به دلیل عدم توانایی بدن در جذب یا هضم برخی کربوهیدرات ها در روده کوچک است.

کربوهیدرات ها ممکن است هضم نشده و به روده کوچک انتقال داده شود و به وسیله باکتری ها تجزیه شود.این تجزیه باعث تولید هیدروژن ، دی اکسید کربن و گاهی اوقات متان می شود.

عواملی وجود دارد که می توان از علت های ایجاد باد در شکم شوند:

  • خوردن غذاهای پر فیبر مانند لوبیا، حبوبات، میوه، سبزیجات و غلات
  • نوشیدن نوشیدنی های گازدار
  • آدامس
  • غذا خوردن خیلی سریع یا مکالمه هنگام جویدن که منجر به بلع هوا می شود
  • نوشیدن با نی
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • عدم تحمل غذاهایی مانند سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری مزمن روده مانند دیورتیکولیت یا بیماری التهابی روده
  • رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک

به طور معمول خروج گاز پس از خوردن غذا حدود 13 تا 21 بار در روز امری طبیعی است ، اما اگر شما باد شکم دردناک و با بوی بد دارید می توانید با اقداماتی سعی کنید علت را از بین ببرید.برخی موارد ممکن است افراد بعد از خوردن غذا دچار نفخ شکم شوند، این افراد می توانند بخش درمان نفخ شکم بعد از غذا را مطالعه کنند.

از بین بردن سریع باد شکم

بهترین راه برای مقابله با باد شکم و نفخ این است که بدانید دلیل ایجاد آن چیست. عوامل شایع نفخ شکم و گاز در معده و روده عبارتند از
مشکلات گوارشی، یبوست و آلرژی غذایی و عدم تحمل می تواند باعث گاز و نفخ شود. وقتی مدفوع در روده بزرگ قرار می گیرد می تواند باعث نفخ و احساس ناراحتی شود. گاز اضافی نیز ممکن است در پشت مدفوع جمع شود و باعث بدتر شدن نفخ شود.

رژیم غذایی ممکن است در ایجاد باد شکم و نفخ تاثیر زیادی داشته باشد، نوشیدنی های گازدار، نمک یا شکر زیاد و مقدار کافی فیبر در رژیم غذایی همه می توانند باعث نفخ و باد شکم شود.بسیاری از داروهای خانگی می توانند به کنترل باد شکم کمک زیادی کنند.

یکی از راه های کنترل نفخ شکم و باد شکم خوردن کمتر غذاهایی که باعث گاز می شوند است که عبارتند از:

  • میوه هایی مثل سیب و گلابی
  • سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و پیاز
  • غلات کامل مانند سبوس
  • محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و بستنی

این مواد غذایی حاوی فیبر، قند و نشاسته هستند که به راحتی هضم و جذب نمی شوند و در نهایت باعث ایجاد باد در روده ها می شوند.

غذاهای حاوی سوربیتول، قندی که به طور طبیعی در میوه ها یافت می شود در لیست غذاهای گازدار قرار می گیرد که البته این قند در برخی از افراد ایجاد باد شکم می کند. نوشابه های گازدار و نوشیدنی های میوه ای سایر افراد را اذیت می کنند. اگر متوجه شدید که این غذاها باعث گاز اضافی در شما می شوند، انها را از رژیم غذایی حذف کرده و یا به مقدار کمتری مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید که تقریبا هر ماده غذایی یا ترکیبی از مواد غذایی می تواند باعث ایجاد گاز شود. برخی از افراد هستند که میوه ها را اگر با پروتئین مصرف کنند یا نشاسته و پروتئین را با هم بخورند باعث ایجاد باد در شکم آنها می شود. بهترین راه برای فهمیدن این موارد این است که آنها را امتحان کنید و اگر دچار باد شکم شدید از رژیم غذایی خود حذف کنید.


بیشتر بخوانید: برای رفع باد شکم چه بخوریم


قبل از غذا بنوشید

اگر همراه وعده های غذایی خود مایعات بنوشیدن، اسید معده خاصیت خود را از دست می دهد و نمی تواند غذا را تجزیه کند. بهتر است حدود 30 دقیقه قبل از غذا مایعات بنوشید تا به هضم بهتر معده کمک کند.

غذا را به آرامی بخورید

هنگامی که غذا را سریع می خورید یا می نوشیدن می توانید هوای زیادی را ببلعید که می تواند باعث ایجاد گاز شود. هنگام خوردن غذا سرعت خود را کم کنید. اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید دندان های خود را چک کنید تا هنگام غذا خوردن هوا نبلعید.

از شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید

سوربیتول و الکلهای قندی مربوط به آن که در بسیاری از غذاهای بدون قند استفاده می شود نیز می تواند باعث تشدید گاز شوند.سوربیتول اغلب اولین ماده سازنده هر نوع آدامس بدون قند است. سعی کنید از جایگزین های شکر در نوشیدنی ها و قهوه خود استفاده کنید. این شیرین کننده ها شامل ساکارین، آسپارتام و سوکرالوز است که تولید باد شکم نمی کنند.

آدامس نجوید

افرادی که در طول روز آدامس می جوند بسیار بیشتر از کسانی که این کار را انجام نمی دهند هوا می بلعند. اگر نگران تازه نگه داشتن نفس خود هستید، سعی کنید به جای آن یک نعناع بدون شکر بخورید. دهان شویه با اثر طولانی مدت استفاده کنید.

پروبیوتیک مصرف کنید

دستگاه گوارش شما مملو از باکتری های سالم می باشد که به شما در تجزیه غذا کمک می کند. برخی از باکتری های سالم می توانند در واقع گاز هیدروژنی را که باکتری های دیگر هنگام هضم تولید می کنند تجزیه کنند.

پروبیوتیک ها مکمل های غذایی حاوی این باکتری های خوب هستند. بسیاری از افراد این داروها را برای کاهش علائم ناراحتی گوارشی یا درمان بیماری های مزمن مانند IBS مصرف می کنند.

سیگار را ترک کنید

اگر سیگار می کشید توجه داشته باشید که شما بیشتر از کسانی که سیگار نمی کشند هوا را می بلعید. هر چه دفعات بیشتری سیگار بکشید، هوای بیشتری می بلعید. قطع مصرف سیگار نیز علاوه بر فواید زیاد آن می تواند به کاهش باد شکم شما کمک زیادی کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

باد شکم ، آروغ زدن بیش از حد و نفخ معمولا خود به خود یا با تغییرات ساده در سبک زندگی بر طرف می شود. اگر علائمی بجز این موارد را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • اسهال
  • درد مداوم یا شدید شکم
  • مدفوع خونین
  • تغییر در رنگ یا دفعات مدفوع
  • لاغری ناخواسته
  • ناراحتی قفسه سینه
  • از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع

این علائم و نشانه ها می توانند نشانه یک بیماری گوارشی اساسی باشد، پس اگر این علائم را در خود مشاهده کردید بهتر است برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.