شفا مگ

زالپلون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص زالپلون 5 و 10 میلی گرم یک داروی خواب آور غیر بنزودیازپین است که برای درمان کوتاه مدت بی خوابی و مشکلات خواب تجویز می شود که اثر کوتاه مدتی دارد.

قرص زالپلون

برخی افراد ممکن است نتوانند به طور کامل استراحت کنند و در برخی موارد زمان خواب شبانه به هم می ریزد و دچار بی خوابی و مشکلات خواب می شوند که پزشکان برای درمان آن از برخی داروها استفاده می کنند.

اختلال خواب، زیاد یا کم خوابیدن، پریدن از خواب از جمله مشکلات خواب است که باعث می شود افرادی که به این مشکل مواجه هستند در طور روز به شدت احساس خستگی کنند.

قرص زالپلون (Zaleplon) یک داروی خواب آور است که برای درمان افرادی که مشکل خواب دارند مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر برای مدت کوتاه توسط پزشک تجویز می شود. این دارو برای مشکلات خواب مانند عدم توانایی خواب در طول شب استفاده می شود که با تاثیر بر روی برخی از مراکز مغز باعث آرام شدن فرد و باعث بهبود در خواب می شود.

تفاوت زولپیدم و زالپلون: زولپیدوم نیمه عمر آن 2 ساعت است ، اما زالپلون نیمه عمر آن 1 ساعت است و همچنین از زالپلون برای افرادی که مشکل خواب مداوم دارند استفاده نمی شود. از این دو دارو برای مصرف دراز مدت توصیه نمی شود.

قطع مصرف زالپلون: زالپلون را هرگز به طور ناگهانی متوقف نکنید، زیرا ممکن است دچار علائم ترک از جمله افسردگی، اضطراب شدید، گرفتگی معده، عضله، استفراغ، تعریف یا تشنج شوید.

زالپلون چیست

زالپلون یک غیر بنزودیازپین است که از گروه پیرازولو پیریمیدین است که دارای خواص خواب آوری، آرام بخشی و ضد اضطرابی دارد و بر روی مواد شیمیایی گابا تاثیر میگذارد.

قرص زالپلون یک داروی آرام بخش با ساختار مشابه بنزودیازپین ها، باربیتورات ها و سایر داروهای آرام بخش است، با مجموعه گیرنده های گاما واکنش می دهد.

قرص زالپلون حدود 1 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی برسد و دفع آن حدود 70 درصد از طریق ادرار و 17 درصد آن از طریق مدفوع می باشد.

موارد مصرف زالپلون

قرص زالپلون به طور کوتاه مدت برای درمان بی خوابی (مشکل خوابیدن) استفاده می شود و به شما کمک می کند تا بیشتر بخوابید یا تعداد دفعات بیدار شدن را در طور شب کاهش دهد. این کار با کاهش فعالیت در مغز باعث می شود که بتوانید بیشتر بخوابید.

هشدارهای مصرف زالپلون

قبل از اینکه از قرص زالپلون استفاده کنید بهتر است برخی از موارد در زمان مصرف را بدانید تا خطری برای شما ایجاد نکند و باعث شود بهترین تاثیر را داشته باشد.

اگر به داروی زالپلون حساسیت دارید به پزشک خود بگویید تا بتوانید بهترین دارو را برای شما تجویز کند. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

قبل از استفاده از قرص زالپلون اگر سابقه پزشکی دارید با پزشک خود مشورت کنید:

  • مشکلات کبدی
  • فشار خون بالا
  • فشار خون پایین
  • مشکلات تنفسی
  • افسردگی

نحوه مصرف زالپلون

قرص زالپلون به سرعت عمل می کند و بهتر است دقیقا قبل یا هنگام خوابیدن مصرف شود که با توجه به شرایط پزشکی شما پزشک سعی می کند از کمترین دوز این دارو برای درمان استفاده کند.

زالپلون به طور معمول یک بار در روز قبل از خواب توسط پزشک تجویز می شود و ممکن است در برخی موارد نیاز به تنظیم دوز داشته باشد که بر اساس شرایط سنی، واکنش به اولین دوز و شرایط بیماری مشخص می شود.

زمانی از قرص زالپیلون استفاده کنید که بتوانید حداقل 7 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و خواب شما کامل شود. اگر مجبور باشید قبل از 7 ساعت از خواب بیدار شوید ممکن است کمی دچار گیجی و کاهش حافظه شوید.

تا 2 ساعت قبل از مصرف این دارو از وعده های سنگین و پرچرب غذایی استفاده نکنید، زیرا باعث می شود این دارو به درستی عمل نکند.

مقدار مصرف زالپلون بر اساس شرایط پزشکی، سن و پاسخ به اولین دوز مصرف مشخص می شود و این دارو معمولا برای مدت درمان کوتاه تجویز می شود.

بعد از قطع زالپلون ممکن است در یکی دو روز اول احساس اضطراب کنید یا بی خوابی دچار شوید، اما این موارد بعد از چند روز از بین خواهند رفت. اما اگر چند روز از قطع زالپلون از بین نرفت با پزشک خود تماس بگیرید.

زالپلون را هرگز به طور ناگهانی متوقف نکنید، زیرا ممکن است دچار علائم ترک از جمله افسردگی، اضطراب شدید، گرفتگی معده، عضله، استفراغ، تعریف یا تشنج شوید. برای ترک مصرف زالپلون حتما از پزشک کمک بگیرید تا دوز شما را به آرامی کاهش دهد. در صورت استفاده طولانی مدت از زالپلون که معمولا بیش از چند هفته می باشد احتمال عوارض ترک بیشتر است.

عوارض جانبی زالپلون

عوارض جانبی شایع قرص زالپلون شامل سرگیجه، خواب آلودگی، کاهش حافظه کوتاه مدت یا عدم هماهنگی می باشد که معمولا 2 ساعت اول پس از مصرف دارو اتفاق می افتد. به همین خاطر بهتر است دارو را قبل از خواب مصرف کنید تا از ابتلا به این عوارض جلوگیری کنید. اما در صورتی که این عوارض بدتر شد با پزشک خود مشورت کنید.

قرص زالپلون مانند داروهای دیگر در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی می کند که ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت از بین برود، اما اگر شدید بود و عوارض از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرد.پزشک شما از تمام عوارض جانبی این دارو اطلاع دارد و می داند که سود این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است. البته که بسیاری از افراد که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

قرص زالپلون ممکن است در برخی افراد ایجاد تغییرات ذهنی، خلقی، گیجی، تاری دید، افکار نادر از خدکشی و رفتار غیر عادی کند که می تواند از عوارض جدی این دارو باشد. در صورت مشاهده این عوارض بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک در مصرف قرص زالپلون بسیار نادر است، با این حال در صورت مشاهده علائم آلرژیک از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم سرگیجه شدید و مشکل در تنفس بلافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

تداخل دارویی زالپلون

قرص زالپلون ممکن است با برخی از داروها تداخل دارویی داشته باشد و نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. برخی از داروها هستند که باعث کاهش اثر زالپلون در بدن می شود و می تواند بر روی عملکرد زالپلون تاثیر بگذارد.

  • داروهای ضد قارچ آزول مانند کتوکونازول
  • سایمیتیدین
  • ریفامایسین
  • داروهای تشنج مانند فنوباربیتال و فنی توئین

مصرف همزمان قرص زالپلون با برخی از داروها می تواند باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود و خطر عوارض جانبی جدی مانند تنفس آرام ، خواب آلودگی شدید را بیشتر کند. برخی از این داروها شامل:

  • کدئین یا مسکن های ضد سرفه
  • داروهای خواب آور
  • داروهای ضد اضطراب
  • بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم
  • شل کننده های عضلات مانند کاریزوپروادول، سیکلوبنزاپرین
  • آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین

استفاده از قرص زالپلون به همراه داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود، اما ممکن است پزشک نیاز بداند که در بعضی موارد برخی از این داروها را تجویز کند. در این صورت می بایست پزشک تعداد دفعات و مدت استفاده از هر یک از داروها را تغییر دهد.

داروهای پون برومازپام، بروموپراید، بوتورفانول، سیتریزین، کلاریترومایسین،هیدروکدون، کتامین، کتوکونازول، لمبراکسان، کلوبازام، لوفکسیدین، میدازولام، مورفین، اکسی کدون، اکسی مورفون، ترامادول، زولپیدم، سایمتیدین، ریفامپین از جمله داروهایی هستند که ممکن است با زالپلون تداخل دارویی داشته باشد.

این لیست کاملی از داروهای تداخل با قرص زالپلون نمی باشد و در صورتی که هر دارویی مصرف می کنید می بایست قبل از تجویز این دارو به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.