شفا مگ

فارمنتین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شربت فارمنتین بی دی 228 و 457 یک آنتی بیوتیک قوی است که برای درمان عفونت ادراری، عفونت دندان، عفونت مجاری تنفسی در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.

فارمنتین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شربت فارمنتین یک داروی درمان عفونت های باکتریایی است که برای درمان عفونت های سینوسی، عفونت ادرار، عفونت های پوستی و عفونت دندان تجویز می شود و همچنین از این دارو برای جلوگیری از عفونت قبل از جراحی تجویز می شود.

فارمنتین حاوی دو ماده اصلی، آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک است که آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک از گروه داروهای پنی سیلین است که باعث درمان عفونت می شود. البته برخی از باکتری ها قادر به تولید برخی مواد شیمیایی هستند که باعث کاهش اثر اموکسی سیلین می شود که اسید کلاولانیک این اتفاق را متوقف می کند.

اسید کلاولانیک باعث توقف تولید ماده شیمیایی توسط باکتری ها می شود و این باعث می شود که آموکسی سیلین باکتری ها را از بین ببرد.

یکی از نکاتی که باید درباره فارمنتین توجه داشته باشید که هرگز بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید و این دارو برای بیماری شما تجویز شده است و هرگز ان را به افراد دیگر توصیه نکنید، حتی اگر وضعیت آنها مانند شما باشد.

عوارض فارمنتین در کودکان: شربت فارمنتین ممکن است در برخی کودکان و بزرگسالان عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد مانند لک شدن دندان که پس از پایان آنتی بیوتیک از بین می رود. اما برخی عوارض جانبی این دارو ممکن است شدید باشد که در ادامه به برخی از انها می پردازیم.

فارمنتین چیست

فارمنتین یک داروی درمان عفونت های باکتریایی است که جهت درمان عفونت های مجاری ادرار، تناسلی، مجاری تنفسی، عفونت گوش، گاز گرفتگی و عفونت شدید دندان تجویز می شود.

شربت فارمنتین حدود 1 ساعت و نیم طول می کشد تا به حداکثر غلظت پلاسمایی خود برسد و نیمه عمر آن حدود 1 ساعت است. این دارو توسط ادرار دفع می شود.

موارد مصرف داروی فارمنتین

داروی فارمنتین از جمله داروهای آنتی بیوتیک است که برای عفونت های سینوسی، عفونت ادراری، عفونت های پوست، عفونت دندان، عفونت گوش میانی، گاز گرفتگی حیوانات تجویز می شود.

فارمنتین یک آنتی بیوتیک قوی است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و عفونت های ویروسی را درمان نمی کند.از موارد مصرف دیگر شربت فارمنتین می توان به درمان برونشیت، دیسپلازی، اوتیت مدیا، عفونت های داخل شکمی و زخم پای دیابتی نیز اشاره کرد.

هشدارهای مهم مصرف فارمنتین

بعضی از داروها برای افراد با شرایط خاصی مناسب نیستند و گاهی اوقات فقط در صورت مراقبت بیشتر ممکن است از دارو استفاده شود. به همین دلایل، قبل از شروع مصرف فارمنتین مهم است که پزشک از برخی شرایط پزشکی شما مطلع باشد.

اگر بیماری به فارمنتین یا خانواده پنی سیلین ها حساسیت داشته باشد می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کند تا بتواند دارویی جایگزین برای این بیمار تجویز شود.

ممکن است برخی افراد دچار مشکلات کبدی یا کلیوی باشند که حتما قبل از تجویز فارمنتین می بایست با پزشک خود مشورت کنند. همچنین اگر داروی دیگری مصرف می کنید با پزشک خود درمیان بگذارید شاید داروهای مصرفی شما با داروی فارمنتین تداخل دارویی داشته باشد.

نحوه مصرف داروی فارمنتین

داروی فارمنتین یک آنتی بیوتیک است که می بایست دقیقا همانطور که پزشک به شما گفته است مصرف شود تا بتواند بهترین تاثیر را برای بیمار به همراه داشته باشد.

سعی کنید هنگام استفاده از فارمنتین آب زیادی بنوشید تا به عملکرد خوب کلیه ها کمک کند. می توانید دوز های خود را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.

اگر مصرف یک دوز داروی فارمنتین را فراموش کردید به محض یاد آوری آن را مصرف کنید. اما برای جبران دوز فراموش شده همزمان دو دوز را با هم مصرف نکنید.

ممکن است شربت فارمنتین در دوران مصرف، باعث ایجاد لک در دندان های فرزند شما شود که پس از پایان دوره آنتی بیوتیک این لک ها ناپدید می شود.

یکی از نکات مهمی که باید در زمان مصرف این دارو به خاطر داشته باشید این است که اگر احساس می کنید عفونت برطرف شده است، مصرف آنتی بیوتیک را تا پایان دوره ادامه دهید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که مصرف را قطع کنید. مدت زمان مصرف دوره آنتی بیوتیک توسط پزشک مشخص می شود که چه مدت طول می کشد که این مدت معمولا بیشتر از 14 روز نمی باشد.

برخی افراد پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک دچار قرمزی و خارش در دهان یا واژ« می شوند. اگر این اتفاق برای شما افتاد سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

اگر همزمان با این آنتی بیوتیک از قرص ضد بارداری استفاده می کنید، در صورت بیماری یا استفراغ یا اسهال که بیش از 24 ساعت طول می کشد، می توان از اثر بخشی این قرص کاسته شود.

عوارض شربت فارمنتین بی دی 228

داروی فارمنتین علاوه بر اثرات مفیدی که بر روی بیماری دارد ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند که همه آنها ممکن است در همه افراد رخ ندهد.

یکی از عوارض جانبی فارمنتین واکنش الرژیک است که باعث ایجاد علائمی چون بثورات خارش دار، تورم صورت یا دهان و یا مشکل تنفس است. در صورت مشاهده این علائم مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک خود یا اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع داروی فارمنتین شامل اسهال، حالت تهوع یا استفراغ است که در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض می بایست سریعا با پزشک خود مشورت کنید.
برخی از عوارض داروی فارمنتین نادر اما جدی است که در صورت مشاهده این علائم بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ادرار تیره
  • حالت تهوع، استفراغ مداوم
  • درد شدید معده یا شکم
  • زردی چشم یا پوست
  • کبودی و خونریزی
  • علائم جدید عفونت
  • خستگی غیر معمول
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.