شفا مگ

فاراموکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

فاراموکس یک داروی آنتی بیوتیک است که در گروه پنی سیلین قرار دارد و برای درمان عفونت های باکتریایی گوش، بینی، گلو، دستگاه ادراری و تناسلی تجویز می شود.

فاراموکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

فاراموکس یک آنتی بیوتیک از دسته داروهای پنی سیلین است که با باکتری ها مقابله می کند و برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری تجویز می شود. این دارو جهت درمان عفونت های گوش، بینی، گلو، دستگاه ادراری تناسلی، پوست و بافت های نرم، دستگاه تنفسی تحتانی، سوزاک تجویز می شود.

قرص فاراموکس 250 و 500 میلی گرم و شربت فاراموکس 200 میلی گرم در میلی لیتر و شربت فاراموکس 400 میلی گرم در میلی لیتر از اشکال این دارو می باشد. شکل دارویی فاراموکس با توجه به شرایط سنی و شدت بیماری نوع آن توسط پزشک تجویز می شود.

قرص جویدنی فاراموکس 250 میلی گرم یکی از جایگزین های مناسب برای کپسول آموکسی سیلین است که برای برخی کودکان یا نوجوانان که نسبت به بلع کپسول مشکل دارند یا به پوکه ژلاتینی آن حساسیت دارند تجویز می شود.

فاراموکس برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای درمان عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نمی باشد و آن را درمان نمی کند. هرگز این دارو را به دیگران توصیه نکنید حتی اگر علائم مشابه شما را داشته باشند.

فاراموکس چیست

فاراموکس همان آموکسی سیلین است که طیف گسترده ای باکتری ها را از بین می برد و باعث از بین بردن باکتری های گرم مثبت و استافیلوکوک های غیر پنی سیلیناز می شود.

این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و همچنین با برخی از داروها برای درمان زخم معده، زخم روده ناشی از باکتری و جلوگیری از بازگشت زخم استفاده می شود.

موارد مصرف داروی فاراموکس

فاراموکس برای درمان عفونت های باکتریایی دستگاه تنفسی، مجاری ادراری، عفونت گوش میانی، برونشیت عفونت گلو مانند سینوزیت، التهاب بینی، اوتیت میانی حاد، دستگاه تنفسی و بافت های نرم تجویز می شود.

فاراموکس جهت درمان بیماری های دیگری مانند مننژیت، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، پیشگیری از آندوکاردیت و به عنوان یک داروی کمکی برای درمان سوزاک و پیشگیری از عفونت دندان مصرف می شود.

هشدارهای مهم مصرف فاراموکس

ممکن است برخی افراد به داروهای خانواده پنی سیلین ها و یا آموکسی سیلین ، آمپی سیلین، پنی سیلین، اگزاسیلین حساسیت داشته باشند و نباید از این دارو استفاده کنند.

قبل از استفاده از آموکسی سیلین، اگر به سفالوسپورین ها مانند کفلکس، سفتین ها حساسیت دارید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر مبتلا به آسم، بیماری کبد یا کلیه ، اختلال در خونریزی یا لخته شدن خون یا هر نو آلرژی هستید به پزشک خود بگویید.

فاراموکس ممکن است با داروهای ضد بارداری تداخل داشته باشند و باعث کاهش اثر ضد بارداری آنها شود.به همین خاطر در صورت مصرف هر داروی ضد بارداری هورمونی می بایست تا پایان درمان از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

علائم بیماری ممکن است تا قبل از پایان دوز مصرفی بهبود یابد، اما می بایست مقدار مصرف تجویز شده را کامل مصرف کنید.

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند، که ممکن است هنگام مصرف فاراموکس یا در عرض چند ماه پس از قطع مصرف اتفاق بیفتد. این ممکن است نشانه ای از یک عفونت جدید باشد.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی خطر است در صورت داشتن سابقه بیماری کلیوی، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، آلرژی مواد غذایی، یا داروهای خانواده پنی سیلین حتما قبل از تجویز با پزشک خود درمیان بگذارید.

نحوه مصرف فاراموکس

قرص یا شربت فاراموکس را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنیدو به هیچ عنوان سرخود مصرف دارو را کم یا زیاد و یا قطع نکنید و آن را در یک زمان مشخص مصرف کنید.
قرص جویدنی فاراموکس را می بایست قبل از بلعیدن آن را بجوید و نجویده آن را نبلعید.

از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید، حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یابد. حذف دوز ها می تواند خطر ابتلا به عفونت مقاوم در برابر دارو را افزایش دهد.

عوارض جانبی داروی فاراموکس

فاراموکس ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که به این دلیل است که بدن هر فردی منحصر به فرد است و واکنش افراد به داروی فاراموکس متفاوت است.

از عوارض جانبی که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود واکنش آلرژیک است که علائمی چون کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو، یا واکنش شدید پوستی مانند درد پوست ، بثورات پوستی به همراه دارد. در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

عوارض شایع داروی فاراموکس شامل سردرد، کاندیدیازیس دهان و واژن است که در صورت مشاهده برفک دهان یا واژن با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت داشتن درد شدید معده یا اسهال آبکی یا خونی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا راش می تواند از عوارض جانبی معمول داروی فاراموکس باشد که معمولا طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود، اما اگر از بین نرفت و یا شدید تر شد می بایست با پزشک تماس بگیرید.

سلب مسئولیت: این لیست کاملی از عوارض جانبی فاراموکس نمی باشد و در صورت مشاهده هر هر علائم مشکوک می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علت آن علائم و عوارض جانبی مشخص شود.

تداخل دارویی فاراموکس

قرص یا شربت فاراموکس ممکن است مانند سایر داروها با برخی داروها تداخل داشته باشد و به این معنی است که ممکن است مصرف همزمان فاراموکس با برخی داروها عوارض جانبی ایجاد کند یا اثر داروها را کم یا زیاد کند.

برخی از داروها در صورت همزمان آنها با فاراموکس ممکن است اثر بخشی دارو را کم کند و به خوبی کار نکند. برخی از این داروها شامل موارد زیر می باشند

  • فاراموکس و کلرامفنیکل: اگر از این داروها با هم استفاده شود، پزشک احتمالا دوز آموکسی سیلین را نگه می دارد
  • کلاریترومایسین یا آزیترومایسین با فاراموکس: اگر این داروها را با هم استفاده کنید پزشک دوز فاراموکس را یکسان نگه می دارد.

برخی از داروهایی که ممکن است با فاراموکس تداخل داشته باشند شامل:

  • برخی انتی بیوتیک ها
  • آموکسی سیلین
  • داروهای ضد بارداری
  • آلوپورینول
  • وارفارین
  • کومادین

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با فاراموکس نمی باشد، در صورتی که قبل از مصرف فاراموکس دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف فاراموکس در بارداری

آموکسیس سیلین در گروه B بارداری قرارد دارد.مطالعات کافی در انسان بر روی آموکسی سیلین انجام نگرفته است که آیا این دارو برای جنین خطر دارد یا خیر. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز توسط پزشک به آن بگویید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.