شفا مگ

آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد

آزمایش CBC یا شمارش کامل خون یک آزمایش برای شمارش گلبول قرمز، سفید و پلاکت است تا پزشک بتواند طیف وسیعی از بیماری ها از کم خونی تا عفونت را تشخیص دهد.

آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد

آزمایش شمارش کامل خون یا CBC یک آزمایش آسان و رایجی است که اکثر پزشکان برای بررسی برخی مشکلات و اختلالات تجویز می کنند تا بتوانند مورادی را که سلامتی را تحت تاثیر قرار می دهد را مشخص کنند.

آزمایش CBC مشخص میکند که آیا تعداد سلول های خونی شما افزایش یا کاهش یافته است؟ مقدار طبیعی سلول های خونی البته به سن و جنسیت افراد بستگی دارد و می تواند در سنین مختلف متفاوت باشد. البته بعد هر آزمایش مقادیر را بر اساس محدوده سنی مشخص کرده و به شما اعلام می شود.

آزمایش CBC می تواند به تشخیص طیف وسیعی از بیماری ها، از کم خونی گرفته تا عفونت و سرطان کمک زیادی کند.

زمانی که تغییراتی در سلول های خونی اتفاق می افتد با آزمایش CBC پزشک می تواند سلامتی کلی را ارزیابی کرده و اختلال ایجاد شده را تشخیص دهد.

این آزمایش سه نوع سلول اصلی را اندازه گیری می کند که شامل:

گلبول های قرمز: گلبول های قرمز خون وظیفه اکسیژن رسانی به سراسر بدن است و دی اکسید کربن را از بین می برند. آزمایش CBC سلول های قرمز خون را اندازه گیری می کند و در این آزمایش هموگلوبین و هماتوکریت بررسی می شود.
اگر سطح هموگلوبین و هماتوکریت پایین باشد، اغلب نشانه کم خونی است و فرد دچار کمبود آهن شده است.

گلبول های سفید خون: در آزمایش CBC تعداد و انواع گلبول های سفید بدن اندازه گیری می شود و در صورت افزایش یا کاهش غیر طبیعی تعداد یا انواع گلبول سفید خون می تواند نشانه ای از عفونت، التهاب یا سرطان باشد.

پلاکت: پلاکت ها به لخته شدن خون و کنترل خونریزی کمک می کنند و باعث متوقف شدن خونریزی بریدگی ها می شود، پلاکت ها این وظیفه را بر عهده دارند. هر گونه تغییر در سطح پلاکت میت واند شما را در معرض خونریزی بیش از حد قرار دهد و می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

علت انجام آزمایش cbc

پزشک برای بررسی یک معاینه آزمایش CBC را درخواست می دهد و یا در صورت داشتن علائم غیر قابل توضیح مانند خونریزی یا کبودی، تجویز می کند. این آزمایش بهتر می تواند پزشک را برای تجویز کمک کند.

پزشک برای ارزیابی کلی بیمار می تواند این آزمایش را انجام دهد تا بتواند ابتدا سلامتی شما را بررسی کند. آزمایش CBC می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات سلامتی را کنترل کند.

در صورت داشتن علائم زیر ممکن است پزشک آزمایش CBC را تجویز کند:

  • ضعف
  • خستگی
  • تب
  • قرمزی
  • تورم
  • کبودی یا خونریزی

همچنین پزشک اگر مشکوک به اختلالی که بر شمارش خونی تاثیر می گذارد شود برای کنترل وضعیت و تشخیص این اختلال آزمایش CBC را درخواست می کند.

برخی از درمان های پزشکی می توانند بر تعداد سلول های خونی شما تاثیر بگذارد و پزشک می بایست به طور منظم آزمایش CBC را انجام دهد تا ارزیابی کند که درمان شما چگونه کار میکند.

برای آزمایش چکاپ چند ساعت باید ناشتا بود

برای آزمایش CBC نیازی به ناشتا بودن نمی باشد ، اما ممکن است پزشک شما توصیه کند برای تشخیص دقیق برای مدت مشخصی ناشتا باشید. این در صورتی است که نمونه خود برای آزمایش اضافی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدت زمانی که باید ناشتا باشید بسته به آزمون متفاوت خواهد بود.در اکثر آزمایشات به شما گفته می شود که هشت ساعت قبل از آزمون چیزی جز آب مصرف نکنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.