شفا مگ

پماد فلوکورتف: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد فلوکورتف یک داروی کورتونی است که برای درمان انواع التهاب ها و تورم های پوستی، خارش واژن، اگزما، آلرژی، بثورات پوست و خارش پوست استفاده می شود.

پماد فلوکورتف

پماد فلوکورتف یک داروی کورتیکواستروئید است که برای درمان انواع التهاب ها و تورم های پوستی از قبیل اگزما، آلرژی، بثورات پوستی، خارش پوست استفاده می شود.

پماد فلوکورتف نام تجاری فلوئوسینولون است که به شکل پماد 0.025 درصد در داروخانه ها در دسترس می باشد. در هر 100 گرم پماد فلوکورتف حاوی 0.025 گرم فلوئوسینولون استوناید در پایه وازلینی می باشد.

پماد فلوکورتف با کاهش التهاب، خارش و قرمزی فقط علائم ها را تسکین می دهد و بیماری را درمان نمی کند. از پماد فلوکورتف نیز ممکن است برای درمان مناطق کوچک پسوریازیس تجویز می شود.

پماد فلوکورتف برای خارش واژن: پزشک ممکن است برای درمان خارش بیرونی واژن پماد فلوکورتف را تجویز کند که معمولا 2 تا 3 بار از آن استفاده می شود. این پماد را سرخود استفاده نکنید زیرا ممکن است خارش واژن به علت عفونت قارچی یا سایر عفونت های دیگر باشد.

پماد فلوکورتف در بارداری: پماد فلوکورتف در گروه C بارداری قرار دارد و به این معنی است که این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده اسیب برساند، به همین خاطر اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

پماد فلوکورتف چیست

پماد فلوکورتف یک داروی درمان علائم پوستی مانند خارش، قرمزی و تورم است که این علائم ممکن است ناشی از آلرژی یا سایر مشکلات پوستی باشد. این پماد متعلق به دسته داروهای کورتیکواستروئیدهای موضعی می باشد. این پماد باعث کاهش تولید پروستاگلاندین ها و لکوترین ها می شوند که نتیجه آن کاهش تورم و خارش در بدن می شود.

موارد مصرف پماد فلوکورتف

 موارد مصرف پماد فلوکورتف برای درمان مشکلات پوستی از قبیل خارش پوست، قرمزی، التهاب و تورم پوست استفاده می شود، همچنین برای درمان خارش بیرونی واژن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدار مهم مصرف پماد فلوکورتف

پماد فلوکورتف برای درمان نواحی خارجی پوست مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال از آن در قسمت های کشاله ران یا زیر بغل استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک معالج شما تشخیص داده باشد که می توانید در این نواحی استفاده کنید.

پماد فلوکورتف در دوران شیردهی ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد شیرده اسیب برساند، به همین خاطر در صورتی که به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

اگر در زمان استفاده از پماد فلوکورتف مبتلا به عفونت خاصی هستید با پزشک خود قبل از تجویز مشورت کنید تا پزشک همزمان با تجویز این دارو ،داروهای ضد باکتری یا ضد قارچ نیز تجویز کند یا حتی اگر عفونت ادامه دار باشد پزشک ممکن است تا پایان بهبودی عفونت از این پماد استفاده نکند.

نحوه مصرف پماد فلوکورتف

نحوه مصرف پماد فلوکورتف با توجه به محل آسیب دیده پوست و تشخیص پزشک مشخص می شود با این حال بزرگسالان روزانه 2 تا 4 بار روی موضع مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده از این پماد ابتدا دستان خود را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید و مقداری از این پماد را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به آرامی ماساژ دهید. نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که محل آسیب دیده را بانداژ نکنید و نپوشانید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

پس از استفاده از این دارو دستان خود را به خوبی بشویید، اما اگر این دارو را برای دستان خود استفاده کردید، نباید دستان خود را بشویید.

اگر از پماد فلوکورتف به مدت طولانی استفاده کنید ممکن است دچار عفونت های پوستی، بثورات شدید پوستی، سندرم کوشینگ یا نارسانی آدرنال شوید. اگر فکر می کنید مقدار زیادی از این دارو را استفاده کردید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی پماد فلوکورتف

پماد فلوکورتف ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که معمولا عوارض طی چند روز با تطبیق بدن با دارو از بین خواهد رفت، اما اگر این عوارض ادامه دار بود و یا شدید تر شد می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از پماد فلوکورتف برای اولین بار استفاده می کنید ممکن است در محل آسیب دیده سوزش، خارش، تحریک، خشکی یا قرمزی رخ دهد که عرض چند روز از بین خواهد رفت.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • نازک شدن پوست
  • تغییر رنگ آن
  • آکنه
  • رشد شدید موهای ناخواسته
  • موخوره

واکنش آلرژیک در زمان استفاده از پماد فلوکورتف ممکن است در برخی افراد رخ دهد که البته عوارض جانبی نادری می باشد. اما در صورت مشاهده واکنش آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

از مواردی که حتما باید توجه داشته باشید این است که اگر سابقه بیماری خاصی دارید قبل از تجویز پماد فلوکورتف با پزشک خود مشورت کنید. برخی از بیماری ها مانند مشکلات کلیوی می توانند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

پماد فلوکورتف می تواند در برخی افراد باعث نارسایی آدرنال شود که در این شرایط غدد فوق کلیوی به اندازه کافی هورمون استروئیدی تولید نمی کنند. این معمولا پس از قطع مصرف پماد فلوکورتف اتفاق می افتد. در صورتی که از پماد فلوکورتف برای مدت طولانی استفاده می کنید ممکن است خطر ابتلا به نارسایی آدرنال را افزایش دهید.

استفاده بیش از حد از پماد فلوکورتف می تواند خطر ابتلا به عفونت پوستی را افزایش دهد. اگر به یک عفونت پوستی مبتلا هستید یا یک عفونت جدید باکتریایی یا قارچی مبتلا شدید با پزشک خود سریعا تماس بگیرید. پزشک ممکن است در زمان ابتلا به عفونت داروهای ضد باکتری یا ضد قارچی با توجه به عفونت تجویز کند.

این لیست کاملی از عوارض جانبی پماد فلوکورتف نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک ، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند در کنترل عوارض جانبی ایجاد شده به شما کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.