شفا مگ

روزرم: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص روزرم یک داروی جدید خواب آور است که بر قسمتی از مغز که مسئول ریتم شبانه روزی و چرخه خواب را به عهده دارد تاثیر می گذارد و اعتیاد اوری کمتری دارد.

قرص روزرم

قرص روزرم یک داروی خواب اور جدید است که به نسبت داروهای دیگر خواب آور عوارض کمتری دارد که مهمترین آن اعتیاد آوری کمتری به نسبت سایر داروهای خواب اور دارد. این دارو یک آرام بخش است که می تواند بر روی قسمتی از بدن که مسئولیت تنظیم چرخه خواب و بیداری است تاثیر بگذارد.

قرص روزرم نام تجاری قرص راملتئون است که بر خلاف بنزودیازپین ها مانند زولپیدم که بر روی GABA تاثیر می گذارند، این دارو به گیرنده های MT در هسته سوپراشیاسماتیک متصل می شود و سرعت بیشتری در خواب آوری بوجود می آورد.

روزرم برای افرادی که برای خوابیدن مشکل دارند و به سختی به خواب می روند تجویز می شود و همچنین به عنوان یک داروی پیشگیری برای هذیان های مرتبط با ICU استفاده می شود. در ادامه با موارد مصرف و عوارضی که قرص روزرم می تواند به همراه داشته باشد بیشتر آشنا شوید.

موارد مصرف روزرم

داروی روزرم یک داروی خواب آور است که برای تنظیم چرخه خواب تجویز و کسانی که در شروع خواب مشکل دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو سرعت خواب را تسریع می بخشد.

چند نکته مهم درباره قرص روزرم

بیمارانی با سابقه بیماری کبدی، آپنه خواب، بیماری روانی، سابقه افسردگی و همچنین اختلال تنفسی مانند انسداد مزمن ریوی باید توجه داشته باشند که قبل از تجویز این دارو توسط پزشک حتما گزارش سابقه بیماری خود را بدهند.

این دارو نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود، زیرا مصرف سرخود این دارو می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد. همچنین به یاد داشته باشید که این دارو با توجه به شرایط شما پزشک تجویز کرده است و به هیچ عنوان این دارو را به شخص دیگری، حتی با علائم مشابه شما پیشنهاد نکنید.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به راملتئون یا روزرم حساسیت شدید دارید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما پزشک خود را در جریان آلرژیک به این دارو قرار دهید.

شاید شما قبل از تجویز روزرم داروهایی مصرف می کنید که ممکن است برخی از این داروها با قرص روزرم تداخل دارویی داشته باشند.

روزرم ممکن است ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد کند که اگر علائمی چون کهیر یا تهوع و استفراغ، همچنین تورم در صورت، لب یا زبان و گلو احساس کردید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در برخی افراد مشاهده که بعد از مصرف این دارو در حالت نیمه بیدار مشغول فعالیت شده اند که پس از بیداری هیچ خاطره ای از انجام آن کارها را به یاد نمی آورند. این می تواند از عوارض جانبی دارو باشد که می بایست بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این دارو برای افراد زیر 18 سال مجاز نمی باشد.

نکات مهم مصرف داروی روزرم برای زنان

روزرم ممکن است بر سطح هورمون های زنانه تاثیر بگذارد و این باعث می شود بر دوره های قاعدگی یا باروری در زنان تاثیر بگذارد.

اگر در دوران شیردهی به نوزاد خود هستید قبل از تجویز روزرم با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و می تواند عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشد. پس از استفاده از داروی روزرم نباید تا 25 ساعت به کودک خود شیر بدهید.

چگونه روزرم را مصرف کنم؟

داروی روزرم به عنوان یک داروی خواب آور با توجه به شرایط پزشکی شما تجویز شده است و می بایست مطابق با دوز تجویزی توسط پزشک آن را مصرف کنید. هرگز سرخود دوز مصرفی روزرم را تغییر ندهید زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

بهترین زمان مصرف روزرم 30 دقیقه قبل از خواب است و حتما به یاد داشته باشید که پس از مصرف این دارو می بایست برای خواب آماده شوید.

مصرف روزرم همراه با غذا یا بعد از خوردن غذاهای پرچرب می تواند جذب دارو را برای بدن شما دشوار کند و ایجاد عوارض جانبی کند. روزرم را قبل از خواب و حداقل 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

اگر طی 7 تا 10 روز از مصرف این دارو بهبودی حاصل نشد بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا این دارو برای درمان کوتاه مدت است و ممکن است عدم بی خوابی شما دلایل دیگری داشته باشد.

روزرم چه عوارض جانبی دارد

یکی از عوارض های جانبی که می تواند روزرم ایجاد کند واکنش آلرژیک است که در صورت مشاهده علائم آلرژیک مانند تهوع، استفراغ، کهیر و تورم صورت ، زبان یا گلو میبایست به فرویت های پزشکی مراجعه کنید.

تاخیر یا از دست داده دوره قاعدگی یا ترشحات نوک سینه یا از دست دادن میل جنسی می تواند از عوارض جانبی داروی روزرم در زنان باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع که ممکن است در برخی افراد رخ دهد شامل:

  • خواب آلودگی، احساس خستگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • بدتر شدن مشکل خواب

این لییست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد ، زیرا این دارو در هر فرد ممکن است واکنش های مختلفی داشته باشد، در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست با پزشک خود یا داروساز تماس بگیرید.

روزرم با چه داروهایی تداخل دارد

روزرم ممکن است با برخی داروها از جمله داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود تداخل دارویی داشته باشد که این می تواند اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد. اگر داروهای خواب آور، شل کننده عضلات یا داروهای اضطراب یا تشنج استفاده می کنید، حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک درباره داروهای مصرفی خود مشورت کنید.

کتوکونازول، فلوکونازول، ریفامپین، فلووکسامین، دانپزیل، دوکسپین، زولپیدم نمونه ای از داروهایی هستند که با روزرم تداخل دارویی دارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.