شفا مگ

دمنوش زیره سبز برای لاغری

دمنوش زیره سبز برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است و می توانید اثربخشی و فواید سلامتی این دمنوش را با اضافه کردن چای سبز، زنجبیل یا لیمو بیشتر کنید.

دمنوش زیره سبز برای لاغری

زیره یک گیاه ارزشمند است و به دلیل خواص دارویی، عطر زیاد و مزایای سلامتی آن در آشپزخانه های اکثر افراد یافت می شود و به عنوان یک ادویه محبوب شناخته می شود.

زیره سبز دارای ساقه های قائم و میوه های بیضی شکل در حدود 4 -5 میلی متر است که میوه های آن را به عنوان ادویه استفاده می کنند. میوه های زیره به دلیل وجود روغن و مواد مجود در آنها بوی و طعم شدیدی دارد.

زیره یک گیاهی است شبیه به گیاه جعفری که حدود 40 تا 60 سانتی متر طول دارد و از خشک شده و پودر شده آن در مواد غذایی استفاده می کنند.

آیا دمنوش زیره سبز می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند؟ در جواب باید گفت بله، زیره سبز می تواند با افزایش سرعت متابولیسم و بهبود هضم، به سوزاندن سریع کالری کمک کند. با مصرف یک فنجان دمنوش زیره سبز قبل از غذا و یا صبح ناشتا می توانید به کاهش وزن و لاغری کمک کنید.

زیره سبز دارای ماده فعال بسیار مهمی به نام تیموکینون دارد که یک ماده ضد التهابی و آنتی اکسیدانی محسوب می شود و می تواند در کاهش وزن بسیار به شما کمک کند.این ماده رادیکال های آزاد در بدن را از بین می برد و همچنین باعث پاکسازی سموم از بدن می شود. همچنین به سلول ها کمک می کند تا به انسولین و گلوکز پاسخ دهند که نتیجه آن ثابت نگه داشتن قند خون در بدن است.

دمنوش زیره سبز می تواند به همراه یک رژیم غذایی سالم و ورزش به کاهش رسوبات چربی و کاهش التهاب در بدن کمک کند و همچنین پس از مدتی خواهید فهمید که زیره سبز بر روی نفخ و تورم و حتی رفع خستگی به شما کمک خواهد کرد.

در مطالعاتی که بر روی زیره سبز انجام شد، دریافتند که از بین 72 نفر که زن و مرد که دارای اضافه وزن بودند، با مصرف زیره سبز توانستند به کاهش وزن چشمگیری دست پیدا کنند.

البته ناگفته نماند که نوشیدن دمنوش زیره سبز فقط برای لاغری و کاهش وزن نمی باشد، بلکه باعث تنظیم دستگاه گوارشی می شود.این دمنوش علاوه بر کمک به کاهش وزن می تواند خواص سلامتی دیگری داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

خواص سلامتی دمنوش زیره سبز

زیره سبز دارای مقادیر زیادی ویتامین A ، ویتامین های گروه B مانند B2,B3,B6,B12 ، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین کا می باشد. همچنین زیره سبز حاوی مقدار زیادی کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سدیم است که می تواند به راحتی نیاز های بدن را به مواد معدنی و ویتامین ها برطرف سازد.

دمنوش زیره دارای خواص آرامبخشی زیادی است که حتی مصرف دمنوش زیره قبل از غذا می تواند باعث آرام شدن معده شود و روند هضم غذا را به خوبی تنظیم کند. همچنین دمنوش زیره با تنظیم سیستم گوارشی باعث جلوگیری از نفخ، گاز و رفع سوء هاضمه نیز می شود و می تواند باعث از بین رفتن گاز معده و روده شود.

این دمنوش آرامش بخش اعصاب نیز می باشد و می تواند دردهای ناشی از حملات عصبی ناگهانی مانند سردرد را به خوبی کنترل کند.

دمنوش زیره سبز می تواند به تولید شیر در زنان شیرده کمک زیادی کند و با منابع آهن و کلسیمی که دارد می تواند نیاز تغذیه ای مادران شیرده را براورده سازد. اما قبل از نوشیدن دمنوش زیره سبز توسط مادران شیرده می بایست با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که نوشیدن این دمنوش عوارض جانبی برای شما نداشته باشد

یکی دیگر از مواردی که می توان از خواص زیره سبز برای زنان نام برد، تنظیم چرخه قاعدگی است،زیرا دمنوش زیره سبز با خواصی که دارد می تواند به رفع بی نظمی در قاعدگی کمک زیادی کند، همچنین به کاهش نفخ و درد در دوران قاعدگی کمک زیادی می کند.

دمنوش زیره سبز سرشار از آهن است و می تواند در برابر کم خونی بسیار موثر باشد و باعث کمک به اکسیژن رسانی به سلول ها می شود. این دمنوش حاوی آنتی اکسیدان های بالایی است و می تواند شما را در برابر سرطان محافظت کند و در کاهش اثرات پیری نیز موثر است.

افرادی که مشکلات خواب دارند و به راحتی نمی توانند بخوابند، با مصرف یک فنجان دمنوش زیره سبز به خوابی با آرامش بروند.

دمنوش زیره سبز می تواند بدن شما را در برابر عفونت های ویروسی به ویژه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا مقاوم کند و همچنین به روند بهبودی این بیماری ها کمک کند.

طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم

روش های مختلفی برای استفاده از زیره سبز برای لاغری وجود دارد که یکی از موثرترین آنها دمنوش زیره سبز می باشد که می توانید یک قاشق چایخوری زیره را در یک لیوان آب جوش بریزید.سپس درب آن را بپوشانید و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید. همچنین می توانید به صورت اختیاری برای طعم دار کردن آن ، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید یک مقدار لیمو نیز به این دمنوش اضافه کنید، که این ترکیب می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک کند.

دمنوش زیره و لیمو

دمنوش زیره و لیمو یکی از مناسب ترین راه ها برای لاغری است و اگر به طور منظم آن را بنوشید می تواند به کاهش وزن و لاغری شما کمک زیادی کند.

برای تهیه دمنوش زیره و لیمو یک قاشق چایخوری زیره را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه تا دم بکشد و سپس 1 قاشق چایخوری آب لیمو به آن اضافه کنید و از آن لذت ببرید.

این دمنوش جدا از کاهش وزن و فواید سلامتی ، این دمنوش دارای فواید زیبایی نیز می باشد و می تواند برا سلامت پوست بسیار مفید باشد، همچنین باعث کاهش لکه های پوستی صورت نیز می شود.

دمنوش زیره سبز و زنجبیل

شاید تعجب کنید که چگونه این نوشیدنی گرم می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. این دمنوش نه تنها به بدن در دفع سموم کمک می کند بلکه مشکلات معده و احتباس مایعات را نیز کاهش می دهد و به کاهش وزن نیز کمک می کند.

برای تهیه دمنوش زیره سبز و زنجبیل یک قاشق زیره و یک قاشق زنجبیل رنده شده را درون یک فنجان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه تا دم بکشد. سپس نوش جان کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش زیره سبز برای لاغری

دمنوش زیره سبز می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای صبح هر فردی باشد. اکثر افراد صبح خود را با نوشیدنی گرم مانند چای شروع می کنند. این دمنوش می تواند جایگزین مناسبی برای چای باشد.

صبح ها قبل از خوردن صبحانه یا در ساعت 4 بعد از ظهر بجای نوشیدن چای، دمنوش زیره را امتحان کنید. این کار باعث می شود که سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید و همچنین کمک به سلامتی خود نیز بکنید

باورهای غلط در مورد لاغری با زیره سبز

زیره سبز می تواند به کاهش وزن شما کمک زیادی کند اما اگر واقع بینانه به آن نگاه کنید، برخی تصورات غلطی درباره زیره سبز وجود دارد. زیره سبز نمی تواند یک منطقه از بدن شما را هدف قرار بگیرد و چربی آن ناحیه را از بین ببرد.

زیره به طور کلی می تواند فقط رسوبات چربی را در بدن شما هدف قرار بگیرد و نمی تواند چربی ها را به کل از بدن پاک کند.

دمنوش زیره سبز چه عوارض جانبی دارد

دمنوش زیره سبز ممکن است در برخی افراد بخصوص زنان باردار و یا مصرف طولانی مدت این دمنوش می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

دمنوش زیره سبز برای زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا این دمنوش باعث تحریک عضلات رحم می شود که می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش یا بیماری های مانند زخم معده، کولیت، ورم معده قبل از مصرف دمنوش زیره سبز حتما باید با پزشک مشورت کنند.

مصرف طولانی مدت از دمنوش زیره سبز می تواند عوارض جانبی مانند استفراغ، سرگیجه به همراه داشته باشد. زیره نباید بیش از 10 روز به طور مداوم مصرف شود.

همچنین دمنوش زیره سبز در دوره های قاعدگی باید با احتیاط مصرف شود، زیرا ممکن است خونریزی قاعدگی را در برخی افراد افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.