شفا مگ

قرص دایمتیکون فعال شده 180

قرص دایمتیکون فعال شده ژله ای 180 دارویی برای تسکین نفخ و درد های شکمی ناشی از گاز معده و روده می باشد که با نام های دی گاس و فلاتوژل تجویز می شود.

قرص دایمتیکون فعال شده 180

قرص دایمتیکون فعال شده ژله ای یا سایمتیکون یک داروی ضد نفخ است و به شکل کپسول 125 و 180 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد که برای نفخ و دردهای ناشی از گاز های اضافی در معده و روده تجویز می شود.

این دارو برای تسکین علائم گازهای اضافی مانند آروغ زدن، نفخ و احساس فشار یا ناراحتی در معده و روده استفاده می شود. سایمتیکون به شکستن حباب های گاز در روده کمک زیادی می کند.

قرص دایمتیکون فعال شده در نام های تجاری فلاتوژل، دی گس، سیموتکس و کپسول نرم سایمتیکون در داروخانه ها موجود می باشد.

البته سایمتیکون در اشکال های دیگری که شامل کپسول های خوراکی 125 میلی گرم و 180 میلی گرم و همچنین سوسپانسیون یا شربت خوراکی 20 میلی گرم در 3 میلی لیتر می باشد. البته این دارو در نوع 80 و 125 میلی گرمی به شکل جویدنی نیز دارد.

قرص دایمتیکون فعال شده برای چیست

از دایمتیکون فعال شده یا همان سایمتیکون برای دردهای ناشی از گاز اضافی در معده و روده تجویز می شود که ترکیبی از دایمتیکون مایع و سیلیکون دی اکساید 4-7 درصد می باشد.

این دارو در آزمایشگاه های تولید دارو باعث کاهش کشش سطحی حباب های گاز می شود، اما به طور کلی اثر آن در بدن به خوبی مشخص نشده است.

نکات مهم قبل از مصرف این دارو

یکی از نکاتی که حتما قبل از مصرف این دارو باید در نظر بگیرید حساسیت به دایمتیکون یا سایمتیکون است که در صورت سابقه حساسیت به این داروها نباید از این دارو استفاده کنید.

برخی افراد ممکن است به رنگ های خوراکی، حیوانات یا برخی مواد غذایی حساسیت داشته باشند که می بایست قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که سابقه بیماری های معده یا روده جدی دارند حتما قبل از تجویز دایمتیکون فعال شده حتما با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که این دارو برایشان بی خطر است. زیرا ممکن است عوارض جانبی برای شما داشته باشد.

زنان باردار یا شیرده حتما قبل از استفاده از این دارو حتما باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است این دارو بر روی جنین یا نوزاد شیرده تاثیر بگذارد و عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

اگر از آنتی اسید ها برای کاهش اسید معده استفاده می کنید، قبل از مصرف دایمتیکون فعال شده یا همان سایمتیکون با پزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از آنتی اسید ها خود حاوی سایمتیکون می باشند و ممکن است با مصرف همزمان باعث عوارض جانبی شود.

نحوه مصرف قرص دایمتیکون فعال شده

مصرف قرص دایمتیکون را با توجه به تجویز پزشک مصرف نمایید و حتما توجه داشته باشید که نباید بیشتر از مقدار مجاز از این دارو استفاده کنید.

اگر می خواهید بهترین نتیجه را از دایمتیکون فعال شده بگیرید بهتر است آن را بعد از غذا و هنگام خواب مصرف کنید، بجز اینکه پزشک تجویز دیگری را با توجه به بیماری شما کرده باشد.

توجه داشته باشید که نباید بیش از مقدار تجویز شده از این دارو استفاده کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد و مقدار معمول این دارو یک دوز بعد از غذا و یک دوز هنگام خواب می باشد.

توجه داشته باشید که کپسول دایمتیکون را نباید خرد یا بجوید، و با یک لیوان کامل آب آن را ببلعید.

داشتن رژیم خاص از جمله مواردی است که باید حتما در زمان مصرف دایمتیکون فعال شده رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید. همچنین ورزش را حتما باید در برنامه روزانه خود قرار دهید.

عوارض جانبی

ممکن است برخی افراد در زمان مصرف این دارو دچار واکنش های آلرژیک از قبیل کهیر، مشکل تنفس، تورم صورت، لبها یا زبان و گلو شوند. در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید و از مصرف این دارو پرهیز کنید.

به طور کلی عارضه جانبی درباره مصرف قرص دایمتیکون فعال شده گزارش نشده است ولی در صورت مشاهده هر عارضه ناخواسته حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عملکرد بدن هر فرد متفاوت است و ممکن است در برخی افراد عارضه هایی نشان دهد، که در این موارد می بایست با پزشک خود مشورت کنید تا تجویز مناسبی برای شما انجام شود.

تداخل دارویی

هر دارویی ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد و مصرف همزمان آنها ممکن است ایجاد عوارض جانبی کند و اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد. بهتر است قبل از تجویز هر دارویی، اگر داروی دیگری مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید تداخل دارویی نداشته باشند.

داروهای سایمتیکون می توانند باعث کاهش جذب داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین شوند.به همین خاطر اگر داروی تیروئید مصرف می کنید، می بایست حداقل 4 ساعت قبل یا بعد از داروهای حاوی سایمتیکون مصرف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.