شفا مگ

قرص دونپت: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص دونپت 5 و 10 میلی گرم یک داروی مهار استیل کولین استراز است که برای درمان و کاهش علائم زوال عقل، بهبود حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر تجویز می شود.

قرص دونپت

قرص دونپت داروی درمان زوال عقل مرتبط با بیماران آلزایمر می باشد که به بهبود حافظه و توانایی عملکرد بیمار کمک می کند، ولی بیماری آلزایمر را درمان نمی کند.

قرص دونپت به شکل قرص روکش دار 5 میلی گرمی و قرص روکشدار خط دار ۱۰ میلی گرمی در داروخانه ها در دسترس می باشد. این دارو در دسته دارو های مهار کننده استیل کولین استراز قرار دارد. در ادامه با قرص دونپت  و موارد مصرف آن و همچنین تداخل دارویی و عوارض جانبی این دارو بیشتر آشنا خواهید شد.

قرص دونپت چیست

قرص دونپت با نام ژنریک دونزپین یک داروی مهار کننده استیل کولین استراز است که برای درمان زوال عقل در بیماران مبتلا به آلزایمر تجویز می شود. این دارو ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی باشد و به همراه داروهای دیگری نیز تجویز شود.

افرادی که مبتلا به الزایمر می شوند مقدار کمی از ماده شیمیایی استیل کولین را در مغز خود دارند و باعث می شود در فرد مشکلات عملکرد ذهنی ایجاد شود. با مصرف این دارو می توان به کاهش علائم زوال عقل کمک کرد و باعث جلوگیری از تجزیه استیل کولین شد.

قرص دونپت در چه مواردی تجویز می شود

قرص دونپت برای درمان زوال عقل مرتبط با بیماری آلزایمر خفیف یا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد که البته باید گفت که این دارو درمانی برای بیماری آلزایمر نمی باشد، اما می تواند به سرعت پیشرفت کاهش علائم کمک کند.

هشدار های مهم مصرف قرص دونپت

برخی افراد ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشند که حتما باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این محصول حاوی مواد غیر فعالی است که می توانند باعث واکنش آلرژیک شود.

اگر سابقه تنفسی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، غش، تشنج، بیماری های معده و روده مانند خونریزی و زخم، مشکل ادرار دارید، حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که مبتلا به مشکلات کبدی هستند و کبد آنها به خوبی کار نمی کنند، ممکن است مقدار بیشتری از این دارو در بدن آنها باقی بماند و فرد بیمار را در معرض خطر عوارض جانبی شدید قرار دهد. این افراد در صورت ضرورت و تشخیص پزشک با دوز های کمتر و یک برنامه با دوز متفاوت درمان خواهند شد.

مصرف طولانی مدت قرص دونپت می تواند باعث تاثیر بر روی ریتم قلب شود و همچنین سایر علائمی چون سرگیجه شدید، غش کردن نیز می تواند در زمان مصرف طولانی این دارو رخ دهد که می بایست بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

مصرف قرص دونپت در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی وارد کند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که مشکلات خونریزی معده و یا زخم معده دارند، مصرف این دارو می تواند باعث افزایش اسید معده در این افراد شود که باعث می شود خطر خونریزی معده یا زخم افزایش یابد. افرادی که سابقه زخم دارند و یا آسپرین مصرف می کنند خطر خونریزی بیشتری دارند. به همین خاطر می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

داروی دونپت ممکن است برای افرادی که مشکلات ریوی مانند آسم و انسداد ریوی دارند منع مصرف داشته باشد و شرایط را برای آنها بدتر کند، به همین خاطر باید با احتیاط مصرف شود.

قرص دونپت در دوران شیردهی نیز منع مصرف دارد، زیرا دونپت به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. اگر به کودک خود شیر می دهید حتما با پزشک مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی به نوزاد را قطع کنید.

نحوه مصرف قرص دونپت

قرص دونپت را می بایست مطابق دستور پزشک مصرف کنید و می بایست آن را قبل از غذا مصرف کنید و معمولا یک بار در روز آن هم قبل از خواب مصرف می شود. در برخی موارد ممکن است فرد با مصرف دارو دچار مشکلات خواب یا همان بی خوابی شود که در این صورت بهتر است با پزشک برای تغییر دوز دارو مشورت کند.

میزان مصرف قرص دونپت به شرایط پزشکی و پاسخ به اولین درمان می باشد، البته پزشک برای اینکه خطر ابتلا به عوارض جانبی مانند حالت تهوع و اسهال، این دارو را با دوز کم شروع می کند و به تدریج دوز شما را طی هفته ها یا ماه ها افزایش می دهد.

نکته مهم: اگر این دارو را به مدت 7 روز یا بیشتر به صورت پیاپی مصرف نکردید، قبل از شروع مجدد این دارو با پزشک خود مشورت کنید. زیرا می بایست دوز شما دوباره تنظیم شود تا خطر عوارض جانبی را کاهش دهد.

سعی کنید به طور منظم این دارو را مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از آن ببرید و از قطع کردن آن بدون تشخیص پزشک خودداری کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا مزیت کامل دارو را دریافت کنید.

قرص دونپت چه عوارض جانبی دارد

قرص دونپت ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها، کاهش وزن، سرگیجه در برخی از افراد شود. البته عوارض جانبی چون اختلال در خواب، لرزش، گرفتگی عضلات و خواب آلودگی نیز در برخی افراد مشاهده شود که این عوارض معمولا طی 1 تا 3 هفته طول می کشد و سپس به مرور کاهش می یابد. اگر این عوارض شدید شد یا از بین نرفت با پزشک خود مشورت کنید.

قطعا پزشک از عوارض جانبی این دارو مطلع است و می داند که سود این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است. البته که بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی نداشته اند.

برخی از عوارض ممکن است جدی باشد که در صورت مشاهده این عوارض جانبی حتما با پزشک مشورت کنید.

  • مشکل در ادرار
  • درد شدید معده یا شکم
  • مدفوع سیاه
  • استفراغ قهوه ای
  • تشنج

ممکن است برخی افراد پس از مصرف قرص دونپت دچار عوارض جانبی جدی ضربان قلب آهسته یا ضربان سریع و نامنظم، سرگیجه شدید، غش می شوند که در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک در زمان مصرف دونپت بسیار نادر است، اما در صورتی که پس از مصرف قرص دونپت دچار سرگیجه شدید، خارش، تورم صورت یا زبان و گلو، بثورات پوستی شدید، سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد، زیرا نحوه عملکرد بدن هر فرد نسبت به داروها متفاوت است. به همین خاطر در صورتی که علائم مشکوکی مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید.

قرص دونپت با چه داروهایی تداخل دارد

قرص دونپت می توان دبا برخی داروها، ویتامین ها و یا گیاهان دارویی تداخل دارویی داشته باشد و باعث شود که نحوه عملکرد دارو تغییر کرده و باعث عوارض جانبی در فرد بیمار شود. بهترین راه برای جلوگیری از عوارض جانبی تداخلی دارویی، قبل از تجویز هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود درمیان بگذارید.

داروهای بیهوشی از جمله دارو هایی هستند که با قرص دونپت تداخل دارویی دارند، به همین خاطر اگر از دونپت استفاده می کنید و در آن زمان نیاز به عمل جراحی پزشکی داشتید، حتما درباره مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول می توانند سطح دونپت را در بدن افزایش دهند و این خود باعث ایجاد عوارض جانبی شدیدی خواهد شد.

آنتی هیستامین ها مخالف عملکرد دونپت عمل می کنند، به همین خاطر اگر آنها را با هم مصرف منید، ممکن است اثر داروها کاهش یابند و در برخی مواد ممکن است خطر عوارض جانبی را بیشتر کند. نمونه از این داروها شامل:

  • دیفن هیدرامین
  • هیدروکسی زین
  • دیمن هیدرینات

قرص دونپت ممکن است با فنی توئین، کاربامازپین و فنوباربیتال تداخل دارویی داشته باشند و باعث شود که سطح تمام داروها در بدن کاهش یابند و به درستی زوال عقل را درمان نکند.

داروهای ضد افسردگی و داروی دونپت هر دو به روش های مختلفی عمل می کنند که اگر انها را با هم مصرف کنید ممکن است اثر کمتری داشته باشند و یا خطر عوارض جانبی را بیشتر کند. برخی از این داروها شامل:

  • داکسپین
  • نورتریپتیلین
  • آمیتریپتیلین

داروهای قلب می توانند سطح دونپت را در بدن افزایش دهند که این باعث افزایش خطر عوارض جانبی در فرد خواهد شد. در صورتی که از داروهای قلبی استفاده می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای استروئید با دونپت تداخل دارویی دارند و می توانند سطح دونپت را در بدن کاهش دهند و ممکن است برای درمان زوال عقل به خوبی عمل نکند. دگزامتازون از جمله داروهای استروئید می باشند که می تواند با دونپت تداخل داشته باشد.

داروهای سل می تواند سطح دونپت را در بدن کاهش دهند و باعث شود که درمان زوال عقل به خوبی عمل نکند، به همین خاطر اگر داروی سل مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با دونپت نمی باشد و در صورتی که داروهایی را مصرف می کنید، قبل از تجویز قرص دونپت با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.