شفا مگ

کپسول فلوکونازول برای چی خوبه

کپسول فلوکونازول برای درمان عفونت های قارچی واژن، آفت دهان، عفونت قارچی گلو، عفونت های کاندیدایی واژن، مننژیت و در اشکال ۱۰۰، ۱۵۰ میلی گرم می باشد.

کپسول فلوکونازول برای چی خوبه

کپسول فلوکونازول داروی درمان عفونت های قارچی می باشد و در دسته داروهای ضد قارچ قرار دارد که می تواند با عفونت های قارچی به خوبی مبارزه کند. این دارو برای درمان عفونت های کاندیدایی یا عفونت واژن نیز تجویز می شود.

کپسول فلوکونازول جهت درمان عفونت های قارچی گلو، آفت های دهانی و کاندیدیاز مری و عفونت های ادراری نیز تجویز می شود.

کپسول 50، 100، 150 و 200 میلی گرمی از اشکال دارویی فلوکونازول می باشد و دوز دارویی آن توسط پزشک و بر اساس شرایط بیماری تجویز می شود. دوره درمان با فلوکونازول معمولا 10 روز می باشد و در صورت شدت بیماری ممکن است تا 12 هفته ادامه داشته باشد.

کپسول فلوکونازول در برخی موارد توسط پزشک برای پیشگیری از بیماری و عفونت قارچی تجویز می شود. افرادی که مشکل ضعف سیستم ایمنی بدن مانند سرطان یا ایدز هستند ممکن است برای پیشگیری از عفونت قارچی توسط پزشک این دارو تجویز می شود.

عوارض جانبی شایع فلوکونازول شامل سردرد، تب، گلودرد، سرگیجه، ریزش مو، کاهش وزن و ناراحتی های معده می باشد و در صورت تداوم این عوارض می بایست به پزشک مراجعه کنید.

هشدار های مهم قبل از مصرف فلوکونازول

فلوکونازول به دلیل اینکه در کبد متابولیزه می شود و توسط کلیه دفع می شود، افرادی که مشکلات نارسایی کبدی یا کلیوی دارند نباید از فلوکونازول استفاده کنند. به همین خاطر پزشک قبل از تجویز این دارو آزمایشات عملکرد کبدی را تجویز می کند تا مطمئن شود مشکلات کبدی نداشته باشید.

کپسول فلوکونازول در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد. این دارو ممکن است باعث آسیب به جنین می شود.
کپسول فلوکونازول ممکن است باعث ایجاد بثورات شدید پوستی در برخی افراد شود که اگر قرمزی، بثورات پوستی و یا تاول مشاهده کردید سریعا به پزشک تماس بگیرید.

کپسول فلوکونازول را چگونه مصرف کنیم؟

کپسول فلوکونازول با توجه به بیماری، شرایط بیماری و تشخیص پزشک برای شما تجویز می شود که معمولا روزی یک بار مصرف می شود و البته طول درمان با این دارو بستگی به شدت بیماری دارد.

فلوکونازول را می توانید اگر مشکلات گوارشی دارید می توانید با غذا مصرف کنید و همچنین می توانید این دارو را بدون غذا مصرف کند. اما حتما این دارو را به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید.

کپسول فلوکونازول چه عوارضی دارد

فلوکونازول ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایع ترین آنها کاهش وزن، ریزش مو، سرگیجه، سردرد و ناراحتی های معده می باشد.

فلوکونازول ممکن است عوارض جانبی بر روی کبد داشته باشد که علائم آن زرد شدن چشم و پوست، ادرار تیره می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه شدید، غش، درد شدید معده، ادرار تیره از عوارض جانبی جدی این دارو می باشد و می بایست با مشاهده هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

کپسول فلوکونازول با چه داروهایی تداخل دارد

فلوکونازول ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد که در صورت مصرف همزمان با این داروها ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد و یا اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد.

برخی از این داروها که فلوکونازول با آنها تداخل دارند شامل سایمتیدین، فنی توئین، گلی بورید، سیکلوسپورین، ریفامپین، سیزاپراید، وراپامیل، داروهای ضد افسردگی، داروهای قلب می باشد.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با فلوکونازول نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز فلوکونازول با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.