شفا مگ

شربت کوتریموکسازول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شربت کوتریموکسازول برای عفونت ادراری کودکان، عفونت گلو، عفونت های گوش، ریوی و مثانه در بزرگسالان تجویز می شود و تشکیل شده از دو آنتی بیوتیک می باشد

شربت کوتریموکسازول

شربت کوتریموکسازول ترکیبی از دو آنتی بیوتیک با نام های سولفامتوکسازول و تری متوپریم است که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب این دو آنتی بیوتیک را کوتریموکسازول گویند.

شربت کوتریموکسازول مانند سایر آنتی بیوتیک های دیگر فقط در برابر برخی از انواع باکتری ها موثر خواهد بود و پزشک می تواند بر اساس تشخیص آنتی بیوتیک مورد نظر را تجویز کند.

شربت کوتریموکسازول برای چیست

شربت کوتریموکسازول یک آنتی بیوتیک است که از ترکیب دو آنتی بیوتیک با نام تری متوپریم و سولفامتوکسازول است که برای درمن عفونت های شدید تنفسی، مجاری ادراری و عفونت های انواع خاصی از باکتری ها تجویز می شود.

شربت کوتریموکسازول بر روی باکتری های بی هواضی، قارچ ها و ویروس ها تاثیری ندارد. همچنین به سرعت جذب می شود و مدت زمان اثر آن 1 تا 4 ساعت می باشد.

موارد مصرف شربت کوتریموکسازول

شربت کوتریموکسازول جهت درمان یا جلوگیری از عفونت های ریوی، عفونت گلو، عفونت های ادراری و عفونت مثانه، عفونت گوش، عفونت های ریوی و پوستی که مغز را تحت تاثیر قرار می گیرد مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم قبل از مصرف شربت کوتریموکسازول

شربت کوتریموکسازول یک آنتی بیوتیک است که حتما باید توسط پزشک برای کودکان و بزرگسالان تجویز شود و نباید سرخود مصرف کرد زیرا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

تجویز این دارو فقط برای بیماری کودک شما تجویز شده است و هرگز آن را به دیگران معرفی نکنید، زیرا ممکن است به آنها آسیب جدی برساند، حتی اگر علائم بیماری آنها مشابه بیماری کودک شما باشد.

اگر در زمان مصرف شربت کوتریموکسازول کودک شما دچار عوارض جانبی شد می بایست به پزشک مراجعه کنید، زیرا برخی از عوارض جانبی آن ممکن است جدی باشد.

اگر به آنتی بیوتیک ها حساسیت دارید حتما باید قبل از تجویز کوتریموکسازول با پزشک خود مشورت کنید، تا پزشک بتواند داروی مناسب را تجویز کند.

اگر دارای مشکلات کبدی یا کلیوی هستید حتما قبل از تجویز به پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است شربت کوتریموکسازول منع مصرف داشته باشد.

اگر کودک شما مشکل خونی نادر به نام پورفیریا دارد که ممکن است پوست یا سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد نباید از این دارو استفاده کنند.

افرادی که سابقه بیماری های زیر هستند، نباید از این دارو استفاده کنند.

  • افرادی که سابقه آسم یا آلرژی دارند
  • بثورات پوستی یا سندرم استیونس جانسون
  • زخم در دهان، گلو یا بینی
  • اندام تناسلی ملتهب
    افرادی که دچار فقر اسید فولیک دارند
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • کمبود گلبول قرمز یا سفید خونی یا کم خونی

نحوه مصرف شربت کوتریموکسازول

شربت کوتریموکسازول را می توان با غذا یا نوشیدنی مصرف کرد. این باعث می شود احساس تهوع یا اسهال ایجاد نشود. اگر چه مصرف آن با غذا بهتر است، اما مصرف آن با معده خالی بهتر است.

همیشه اطمینان حاصل کنید که فرزند شما شربت کوتریموکسازول را دقیقا همانطور که پزشک گفته است مصرف می کند. در صورت عدم اطمینان با پزشک مشورت کنید.

مدت زمان مصرف شربت کوتریموکسازول حداقل مدت 5 روز مصرف می باشد. اما پزشک ممکن است برای درمان عفونت های ادراری یا برخی عفونت های گلو یا ریوی مدت زمان متفاوتی را تجویز کند.

عوارض جانبی شربت کوتریموکسازول

شربت کوتریموکسازول ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های الرژیک کند و علائمی چون دشواری تنفس، غش، تورم صورت، تورم دهان، زیبان یا گلو، درد قفسه سینه، لکه های قرمز روی پوست به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع شربت کوتریموکسازول شامل لکه های قرمز روی پوست، تهوع، اسهال، مقدار بالای پاسیم خون، تپش قلب، عفونت قارچی مانند برفک یا کاندیدیازیس می باشد.

برخی از عوارض جانبی شربت کوتریموکسازول جدی ، اما نادر می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.برخی از این عوارض شامل:

  • زردی پوست که می تواند با خونریزی یا کبودی ایجاد شود
  • درد قفسه سینه، عضلات یا مفاصل و ضعف عضلانی
  • مشکلات ادرار، مشکل دفع ادرار
  • سردرد ناگهانی یا سفتی گردن همراه با تب
  • تشنج
  • مشکلات کنترل حرکت
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست و پا
  • از دست دادن اشتها

این عوارض جانبی شامل تمام عوارض جانبی شربت کوتریموکسازول نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی شربت کوتریموکسازول

داروهایی که به قرص های آب معروف هستند و باعث می شوند که میزان ادرار در کودک یا بزرگسال افزایش یابد با شربت کوتریموکسازول تداخل دارویی دارند.

برخی از داروهایی که با شربت کوتریموکسازول تداخل دارند شامل:

  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • داروهای دیابت مانند گلی بن کلامید
  • گلی پیزاید یا تولبوتامید
  • داروهای مشکلات ضربان قلب مانند دیگوکسین
  • داروهای پارکینسون یا زونا
  • داروهای اچ ای وی

داروهایی که میزان پتاسیم را در خون افزایش می دهند مانند داروهای ادرار آور ، داروهای استروئیدی مانند پردنیزولون و دیگوکسین با شربت کوتریموکسازول تداخل دارویی دارند.

داروهای پیشگیری از بارداری با شربت کوتریموکسازول تداخل دارویی دارند و ممکن است اثر داروی هورمونی ضد بارداری را کاهش دهد. به همین خاطر اگر از شربت کوتریموکسازول استفاده می کنید می بایست از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.