شفا مگ

اسپری فلونیکس برای چیست

اسپری بینی فلونیکس برای درمان علائم آلرژیک و غیر آلرژیک مانند پولیپ بینی، ابریزش بینی، خارش، عطسه، گرفتگی بینی استفاده می شود و باعث کاهش تورم می شود.

اسپری فلونیکس برای چیست

اسپری فلونیکس برای درمان پولیپ بینی، علائم آلرژیک فصلی و غیر آلرژیک مانند گرفتگی های بینی، آبریزش بینی، خارش و عطسهاستفاده می شود.این دارو در گروه داروهای کورتیکواستروئید ها قرار دارد که با کاهش تورم و التهاب در مجاری بینی باعث کاهش علائمی مانند گرفتگی بینی می شود.

مصرف طولانی مدت اسپری فلونیکس در کودکان ممکن است باعث شود به طور موقت رشد کودک کاهش یابد و به همین خاطر می بایست به طور مداوم قد کودک بررسی شود. همچنین از عوارض جانبی طولانی مدت از فلونیکس می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی بیش از حد کورتیکواستروئید ها در کودکان شود.

هشدارهای مهم مصرف اسپری فلونیکس

یکی از مهمترین مواردی که قبل از مصرف اسپری فلونیکس باید بدانید این است که اگر به فلوتیکازون یا فلونیکس یا داروهای کورتیکواستروئید دیگری حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر مشکلات یا سابقه بیماری خاصی مانند مشکلات چشمی ،گلوکوم، آب مروارید، عفونت، مشکلات اخیر بینی بیماری کبدی
نحوه مصرف اسپری فلونیکس دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است این دارو برای برخی بیماری ها منع مصرف داشته باشد.

در زمان استفاده از این اسپری از تماس با افرادی که ممکن است دچار آنفولانزا، سرخک، آبله مرغان، کرونا ویروس باشند می بایست خودداری کنید.

قبل از جراحی یا درمان های اضطراری مانند دندانپزشکی و یا مواردی که نیاز به جراحی داشته باشد حتما با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف اسپری فلونیکس پزشک را در جریان قرار دهید.

شاید بعید باشد، اما اگر این دارو برای مدت طولانی برای کودکان استفاده شود ممکن است به طور موقت رشد کودک کاهش یابد و به همین خاطر می بایست مرتب به پزشک مراجعه کنید تا قد فرزندتان را بررسی کند.

اسپری فلونیکس را می بایست مطابق دستور پزشک مصرف کنید و این دارو به طور معمول 2 بار در روز از راه بینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای بینی می باشد و هرگز نباید آن را در چشم و دهان اسپری کنید.

قبل از استفاده از فلونیکس می بایست ابتدا به آرامی بینی خود را بگیرید و سپس مطابق دستور پزشک اسپری را در بینی پمپ کنید. لازم به ذکر است که اگر برای اولین بار استفاده می کنید یا به مدت 7 روز از این دارو استفاده نکردید می بایست دستورالعمل های لازم را برای پمپ کردن دنبال کنید.

برای استفاده از اسپری فلونیکس ابتدا درپوش را برداشته و ظرف را به خوبی تکان دهید و سپس مقداری سر خود را به سمت جلو متمایل کرده و پمپ را در بینی فرو کنید. هنگام پاشش دارو سعی کنید از طریق بینی نفس نکشید. این کار را در سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.

مقدار دوز مصرفی این دارو بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است و حتما سعی کنید به طور مرتب از این دارو استفده کنید تا نتیجه خوبی را از دارو بگیرید.

توجه داشته باشید این دارو بلافاصله کار نمی کند و ممکن است چندین روز اثرگذاری آن به طول انجامد تا علائم بهبود یابد و در صورت بهتر نشدن پس از یک دوره دستور پزشک ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی اسپری فلونیکس

خون دمان شدن یا خشکی بینی از عوارض جانبی شایع اسپری فلونیکس می باشد که این علائم طی چند روز از بین می رود، اما اگر علائم از بین نرفت و یا بدتر شدن می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حتما به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای بیماری شما تجویز کرده و مطمئن بوده که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بیشتر افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی نداشته اند.

برخی عوارض جانبی اسپری فلونیکس جدی می باشد که به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت مشاهده علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • درد
  • زخم در بینی
  • لکه های سفید در بینی یا دهان
  • بلع دردناک

اسپری فلونیکس یک کورتیکواستروئید است و به ندرت ممکن است کورتیکواستروئید این اسپری جذب جریان خون شوند، اما اگر بیش از حد از اسپری فلونیکس استفاده کنید می تواند منجر به عوارض جانبی بیش از حد کورتیکواستروئید شود. این عارضه بیشتر در کودکان و افرادی که از این دارو برای مدت طولانی و دوزهای بالا استفاده می کنند بیشتر است.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • خستگی غیر معمول یا شدید
  • کاهش وزن زیاد
  • سردرد
  • تورم در مچ پا یا خود پا
  • افزایش تشنگی یا ادرار
  • مشکلات بینایی

در برخی موارد ممکن است فلونیکس باعث واکنش های آلرژیک نادر بسیار جدی شود ک در صورت مشاهده علائم مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، خس خس سینه و مشکل در تنفس سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که شامل کلیه عوارض جانبی این دارو نمی باشد، زیرا هر دارو در بدن هر فرد متفاوت عمل می کند، به همین خاطر در صورت مشاهده هر عارضه جدی می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی فلونیکس

فلونیکس ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نحوه عملکرد آنها را تغییر دهد و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو، اگر دارویی خاصی مصرف می کنید و یا حتی ویتامین ها و مکمل ها، به پزشک خود بگویید.
به عنوان مثال برخی داروها مانند مهار کننده های پروتئاز ممکن است بر عملکرد فلونیکس تاثیر بگذارد و باعث شود دفع این دارو از بدن به کندی انجام گیرد و عوارض جانبی را افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.