شفا مگ

نفخ شکم در بارداری از کی شروع میشه

نفخ شکم در دوران بارداری در اکثر موارد طبیعی است که البته علت هایی وجود دارد که باعث شود، از همان روزهای اول بارداری احساس نفخ و سنگینی شکم شروع شود.

نفخ شکم در بارداری از کی شروع میشه

بسیاری از خانم ها در اوایل بارداری احساس سنگینی در شکم خود می کنند که این به دلیل نفخ شکم است که از همان روزهای اول پس از بارداری شروع می شود و می تواند تا سه ماهه اول ادامه داشته باشد. اما نفخ شکم بیشتر در هفته 4 بارداری اتفاق می افتد.

البته ماه ها با افزایش وزن و لباس های بارداری واقعی فاصله زیادی است، اما امادران تازه باردار شده می توانند احساس کنند که لگن آنها کاملا پر است.

در هفته چهارم بارداری تخمک بارور شده در دیواره رحم کاشته می شود و رگهای خونی ، پوشش اسفنجی رحم در حال رشد می باشند.

آندومتر برای حمایت از جنین در حال رشد در هفته های اول بارداری تکثیر و ضخیم می شود.مقادیر بیشتری از خون نیز به رحم جاری می شود و باعث تورم رحم می شود. پوشش ضخیم رحم و تورم همراه با آن باعث می شود رحم فضای بیشتری در حفره لگن اشغال کند که اغلب منجر به احساس نفخ و گرفتگی در شکم می شود.

همچنین سطح هورمون ها در اوایل بارداری تغییراتی را در بدن زن ایجاد می کند که آن را برای حمایت از جنین در حال رشد در طول بارداری آماده می کند. هورمون های پروژسترون باعث می شوند لگن کشیده شود تا کودک بتواند در حین زایمان از آن عبور کند و از اوایل بارداری شروع به افزایش می کند.

این هورمون ها باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش می شوند که سرعت عبور غذا از روده های کوچک و بزرگ را کند می کند. بنابراین باکتری های مفید در روده بیشتر از حد معمول برای هضم مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که غذا به وسیله باکتری های مفید هضم شوند، منجر به افزایش تولید گاز در روده ها می شود. به همین دلیل است که زنان باردار بیشتر از کسانی که باردار نیستند نفخ و گاز دارند.


بیشتر بخوانید: کاهش نفخ شکم در دوران بارداری


یبوست در دوران بارداری یکی دیگر از دلایل نفخ می باشد و به این دلیل است که غذا به انتهای روده با سرعت کمتری نسبت به حالت عادی می رسد و منجر به کاهش منظم حرکات روده می شود. زنان باردار می توانند درمان خانگی یبوست در بارداری از جمله روش هایی است که زنان باردار می توانند انجام دهند تا ناراحتی های یبوست در بارداری را کاهش دهند. نوشیدن مایعات فراوان و داشتن یک رژیم غذایی پرفیبر سالم از جمله درمان های خانگی یبوست می باشد.

با رسیدن غذا به روده ها به مدت طولانی، استخراج مواد مغذی و آب از غذایی که می خورید انجام می شود و این سبب یبوست در شما می شود. البته این روند هضم و تجزیه مواد مغذی به نفع جنین است ، اما می تواند ناراحتی هایی را برای مادر به همراه داشته باشد. آب کمتر باعث می شود مدفوع خشک تر از حد معمول باشد. این مدفوع خشک به ویژه در زمان حرکت به سمت روده ها کندتر صورت می گیرد و مواد مدفوع تجمع یافته در قسمت پایین دستگاه گوارش یکی دیگر از دلایل نفخ مادر در اوایل بارداری است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.