شفا مگ

قرص تیزانوور برای چیست و چگونه استفاده می شود

قرص تیزانوور برای درمان کوتاه مدت اسپاسم های عضلات مورد استفاده قرار می گیرد و 1 تا 2 ساعت پس از مصرف طول می کشد تا اثر کند و باعث شل شدن عضلات شود.

قرص تیزانوور

قرص تیزانوور 2، 4، 6 میلی گرم برای درمان اسپاسم های عضلانی ناشی از شرایط خاص پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و به شل شدن عضلات کمک می کند.

تیزانوور به کاهش اسپاسم، گرفتگی های عضلانی که به دلیل مشکلات پزشکی مانند اسکلروزیس یا برخی اسیب های ستون فقرات ایجاد می شود کمک می کند. البته توجه داشته باشید که این دارو درمان نمی کند، اما ممکن است اجازه دهد که درمان های دیگر مانند فیزیوتراپی در بهبود وضعیتف شما مفید باشد.

قرص تیزانوور چیست

تیزانوور برای درمان سفتی عضلات یا همان اسپاستیک مورد استفاده قرار میگیرد و به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای بیماران مبتلا به فلج مغزی یا سایر اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در دسته داروهای شل کننده عضلات قرار دارد.


تیزانوور با افزایش مهار پیش سیناپسی نورون های حرکتی از طریق فعالیت آگونیستی گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. این دارو یک داروی کوتاه مدت برای درمان اسپاسم های عضلات مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص تیزانوور پس از مصرف به طور کامل جذب می شود و 1 تا 2 ساعت پس از مصرف طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد. مدت زمان اثر تیزانوور 3 تا 6 ساعت می باشد.

قرص تیزانوور متابولیسم کبدی دارد و حدود 95 درصد آن متابولیزه می شود، سپس 60 درصد از طریق ادرار و 20 درصد آن از طریق مدفوع دفع می شود.نیمه عمر این دارو 3 ساعت می باشد.

نکات مهم مصرف تیزانوور

قبل از مصرف قرص تیزانوور اگر به آن یا سایر داروهای مشابه حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این دارو در صورت حساسیت برای شما منع مصرف دارد.

اگر سابقه فشار خون پایین، بیماری کلیوی یا بیماری های کبدی دارید، تیزانوور برای شما منع مصرف دارد.

تیزانوور ممکن است خواب آور باشد و شما را خواب آلود کند، به همین خاطر تا زمانی که مطمئن نشدید که این دارو چه تاثیری بر روی شما دارد کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد را انجام ندهید.

قبل از انجام هرگونه جراحی یا کارهای دندانپزشکی به پزشک یا دندانپزشک خود درباره مصرف این دارو بگویید.

افراد مسن ممکن است عوارض جانبی این دارو را به خصوص سرگیجه یا خواب آلودگی را بیشتر تجربه کنند. به همین خاطر می بایست مراقب افراد مسن پس از مصرف این دارو باشید زیرا می تواند خطر افتادن یا سقوط را افزایش دهد.

نحوه مصرف قرص تیزانوور

قرص تیزانوور می بایست مطابق دستور پزشک مصرف شود و به طور معمول هر 6 ساعت یا 8 ساعت مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید به یاد داشته باشید که قبل از تجویز این دارو اگر دارویی استفاده می کنید حتما به پزشک خود بگویید تا مطمئن شوید که داروها با هم تداخل ایجاد نمی کنند.

قرص تیزانوور ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد و به همین خاطر پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی ممکن است مصرف دارو را با دوز کم شروع کرده و به مرور دوز را افزایش دهد.

مقدار مصرف قرص تیزانوور نباید بیش از 36 میلی گرم در روز یا بیش از 3 دوز در یک دوره 24 ساعته مصرف شود. همچنین در باره نحوه مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش مصرف دوز را برای شما مشخص کند. ممکن است لازم باشد دارو را همراه با غذا یا با معده خالی مصرف کنید.

برخی از داروها برای قطع مصرف آن نیاز به برنامه قطع مصرف داشته باشند زیرا ممکن است علائم ترک را به همراه داشته باشد. قرص تیزانوور از آن دسته داروهایی است که نباید به طور ناگهانی آن را قطع کرد، زیرا ممکن است علائم ترک مانند اضطراب، لرزش، افزایش فشار خون، ضربان قلب و درد عضلات را به همراه داشته باشد.

برای قطع تیزانوور پزشک ممکن است دوز مصرف شما را به آرامی کاهش دهد. علائم ترک برای افرادی که استفاده طولانی مدت از این دارو را داشته اند ممکن است بیشتر باشد.

عوارض جانبی قرص تیزانوور

قرص تیزانوور مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که خشکی دهان، خواب آلودگی، سرگیجه و خستگی از عوارض جانبی شایع قرص تیزانوور می باشد. این عوارض جانبی طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما اگر تداوم داشت یا بدتر شد سریعا به پزشک مشورت کنید.

خشکی دهان که از عوارض جانبی خفیف تیزانوور می باشد را می توانید با مصرف مایعات ( حداقل 8 لیوان در روز ) جبران کنید یا اینکه آدامس های بدون قند مصرف کنید.برای کاهش سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

همچنین از عوارض جانبی تیزانوور می توان به مواردی چون خستگی، احساس ضعف، سرگیجه، عفونت ادراری، یبوست، استفراغ، تکرر ادرار، علائم آنفولانزا اشاره کرد.

با اینکه واکنش آلرژیک از عوارض جانبی نادر است و ممکن است به ندرت در برخی افراد ایجاد شود، با این حال اگر علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس داشتید فورا به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی تیزانوور جدی می باشد و در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض جانبی شامل:

  • زردی چشم یا پوست
  • درد شدید معده یا شکم
  • ادرار تیره
  • استفراغ یا حالت تهوع مداوم

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی قرص تیزانوور نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی قرص تیزانوور

تداخل دارویی قرص تیزانوور به این معنی است که ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما تغییر پیدا کند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.مطالب ذکر شده لیست کاملی از داروهایی که با تیزانوور تداخل دارند نمی باشد، به همین خاطر در صورت مصرف هر دارویی می بایست قبل از تجویز تیزانوور با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروها یا محصولات گیاهی ممکن است با قرص تیزانوور تداخل داشته باشند مانند داروهای خاصی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

آنتی اسیدهایی مانند امپرازول ، فاومتیدین ، سایمتیدین می توانند باعث کاشه فشار خون، کاهش ضربان قلب یا خواب آلودگی شدید شوند.

همچنین داروهایی که برای پیشگری از بارداری استفاده می شوند در صورت مصرف همزمان با تیزانوور می توانند باعث کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب یا خواب آلودگی شدید شوند.

برخی از داروها هستند که می توانند در حذف تیزانوور از بدن تاثیر بگذارند یا ممکن است بر روی عملکرد این دارو تاثیر بگذارند. به عنوان مثال میتوان به قرص های پیشگیری از بارداری، سیپروفلوکساسین ، فلووکسامین اشاره کرد.

قرص تیزانوور با داروهایی مانند داروهای خواب یا اضطراب ( آلپرازولام ، دیازپام ، زولپیدم ) و سایر داروهای شل کننده عضلات تداخل داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.