شفا مگ

مواد غذایی ترمیم کننده ریه

برخی از مواد غذایی می توانند به کاهش التهاب، ترمیم ریه، و سایر دستگاه تنفسی کمک کنند و با اضافه کردن در رژیم غذایی می توانید ریه سالمی داشته باشید.

مواد غذایی ترمیم کننده ریه

عوامل زیادی می توانند به سلامت ریه کمک کنند که برخی از آنها شامل فعالیت بدنی، ژنتیک، شرایط محیطی می باشد. البته رژیم غذایی هم می تواند نقش مهمی در سلامت ریه و دستگاه تنفسی داشده باشد. شما می توانید با استفاده از چند ماده غذایی مناسب برای ریه ها باعث کاهش التهاب و سلامت ریه ها شوید و همچنین عملکرد ریه را بهبود بخشید.

این مواد غذایی علاوه بر تامین ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم، توانایی این را دارند در سلامت ریه نقش بسیار خوبی را ایفا کنند.

پر کردن یک بشقاب با چند ماده غذایی مفید برای ریه ها می توانید التهاب ریه را کاهش داده و به بهبود عملکرد راه های هوایی کمک کنید. در ادامه با چند مورد از بهترین غذا ها برای ریه ها و مجاری هوایی آشنا شوید.

بهترین غذاها برای ریه های شما

سیب

با مصرف روزانه یک سیب نه تنها خود را از رفتن به پزشک دور می کنید، بلکه می توانید به سلامت بهتر ریه ها کمک زیادی کنید. سیب می تواند به کاهش التهاب ریه به ویژه در افراد سیگاری می تواند کمک زیادی کند. مواد شیمیایی موجود در سیب باعث کاهش استرس و التهاب اکسیداتیو می شود که به طور بالقوه می تواند عملکرد ریوی را افزایش دهد.

چای سبز

چای سبز مملو از آنتی اکسیدان و پلی فنول است که می تواند برای عملکرد ریه مفید باشد. چای سبز حتی می تواند باعث سرکوب رشد سلول های سرطانی ریه شود. چای سبز همچنین حاوی تئوفیلین است که یک ترکیب قدرتمند برای گشاد کننده برونش می باشد و می تواند عملکرد راه های هوایی را بهبود بخشد و مشکلات تنفسی را تسکین دهد.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم چای سبز می تواند با کاهش خطر بیماری انسدادی مزمن مرتبط باشد و می تواند برای افرادی که دچار مشکلات تنگی نفس، سرفه و خس خس ریوی هستند مفید باشد.

سبزیجات برگدار

سبزیجات برگ دارد مانند کلم پیچ، اسفناج سرشار از مواد مغذی ضروری است که می تواند سلامت ریه ها را تضمین کند. این سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند. در مطالعات نشان داده شده است که مصرف بیشتر سبزیجات برگ سبز ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و آسم در بزرگسالان شود.

سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و می تواند به محافظت از ریه ها و بهبود آنها کمک کند. در یک مطالعه دریافتند که مصرف حداقل دو بار سیر در هفته باعث کاهش خطر سرطان ریه در طول زمان می شود.

زنجبیل

زنجبیل یک ادویه قوی است که به دلیل خواص دارویی که دارد ، مطالعات زیادی روی آن انجام شده است. یکی از مطالعان بر روی زنجبیل ، نحوه عملکرد آن بر روی ریه می باشد. در یک مطالعه بر روی مدل حیوانی، زنجبیل توانست آسیب ریه را ترمیم کند و ریه ها را از التهاب محفاظت کند و سطح اکسیژن را بالا ببرد.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا به عنوان یکی از غذا های پاک کننده ریه شناخته می شود ، زیرا منبع بسیار خوبی از اسید های چرب امگا 3 است که این اسید خاصیت ضد التهابی قوی دارد.

برخی تحقیقات نشان میدهد که این چربی های سالم برای قلب نیز مفید هستند و می تواند به جریان خون و بهبود عملکرد ریه و ترمیم ریه های آسیب دیده کمک زیادی کند.

زرد چوبه

زردچوبه یکی از بهترین غذاها برای ریه می باشد زیرا دارای کورکومین است و مزایای چشمگیری برای سلامتی دارد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی زیادی است و می تواند در برخی بیماری های تنفسی از قبیل آسم، فیبروز ریوی و آسیب های ریه کمک زیادی کند.

موز

موز یک نیروگاه بسیار خوبی از مواد مغذی است و سرشار از پتاسیم، فیبر، ویتامین C می باشد که این مواد مغذی برای سلامت ریه بسیار لازم است. اما چرا موز برای ریه مفید است؟ مطالعات نشان داده است که پتاسیم موجود در موز به انقباض و انبساط ریه ها کمک می کند که می تواند باعث جلوگیری از مشکلات تنفسی شود.

عوارض جانبی و خطرات

علاوه بر افزودن چند وعده غذایی خو برای ریه و تنفس در رژیم غذایی خود، برخی مواد نیز وجود دارند که می توانند برای عملکرد ریوی مناسب نباشند.

مواد غذایی فراوری شده، چربی های ترانس و غذاهای سرخ شده اغلب به عنوان غذاهای بد برای ریه ها شناخته می شوند. زیرا می توانند التهاب را تقویت کرده و باعث تشکیل رادیکال های آزاد مضر شوند.

توجه داشته باشید که رژیم غذایی بخشی از قطعه پازل سلامت ریه می باشد و عوامل دیگری چون ورزش، سیگار نکشیدن و اجتناب از آلودگی محیط داخلی و خارجی دخیل است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.