شفا مگ

قرص آفاکسیم: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص آفاکسیم 400، 200 برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت دندان، گلودرد، عفونت ریه، عفونت ادراری، التهاب گوش، سوزاک و عفونت واژن تجویز می شود.

قرص آفاکسیم

قرص آفاکسیم از دسته داروهای آنتی بیوتیک می باشد که جهت مبارزه و توقف تکثیر باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد و عفونت های ناشی از باکتری را درمان می کند. این دارو عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را درمان نمی کند.

قرص آفاکسیم به دو شکل 200 و 400 در داروخانه ها در دسترس می باشد و با توجه به شرایط بیماری و شدت آن شکل دارویی آفاکسیم توسط پزشک تجویز می شود.

شربت افاکسیم 100 یکی دیگر از اشکال دارویی این دارو می باشد و پزشک این شکل از دارو را بیشتر برای کودکان یا افرادی که توانایی مصرف قرص یا کپسول را ندارند تجویز می کند.

مصرف آنتی بیوتیک ها می بایست توسط پزشک تجویز شود زیرا مصرف سرخود آن علاوه بر عوارض جانبی که می تواند داشته باشد ، باکتری ها را نسبت به آنتی بیوتیک ها مقامو می سازد. آنتی بیوتیک باعث می شود در آینده اگر به عفونتی مبتلا شدید آنتی بیوتیک ها به خوبی عمل نکنند.

البته قبل از مصرف آفاکسیم به داروهایی مانند سفازولین، سفپروزیل، سفتریاکسون، سفالکسین و یا پنی سیلین حساسیت دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. واکنش های آلرژیک نسبت به این دارو می تواند شدید باشد و علائمی چون تنگی نفس، تورم صورت، لب ، دهان به همراه داشته باشد. در ادامه با موارد مصرف، عوارض جانبی و همچنین نحوه مصرف آفاکسیم بیشتر آشنا شوید.

داروی آفاکسیم چیست

داروی آفاکسیم یک آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت های باکتریایی است که با باکتری های گرم منفی مبارزه می کند و عفونت را درمان می کند. آفاکسیم نسل سوم آنتی بیوتیک های سفالوسپورین است برای درمان عفونت های رحم، عفونت تنفسی، عفونت ریه و ادراری مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو پس از مصرف به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 3 تا 8 ساعت طول می کشد تا به غلظت سرمی خود برسد. این دارو نیمه عمر 3 تا 4 ساعت دارد که البته برای کسانی که سابقه بیماری کلیوی دارد نیمه عمر به 4 تا 6 ساعت می رسد.

موارد مصرف داروی آفاکسیم

داروی آفاکسیم به شکل قرص یا شربت جهت درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت ادراری، عفونت واژن، گلودرد، التهاب گوش میانی و عفونت ریه می باشد. قرص آفاکسیم ممکن است برای عفونت دندان با توجه به شدت عفونت و تشخیص پزشک تجویز می شود.

نکات مهم و هشدارهای قبل از مصرف

مصرف قرص آفاکسیم برای افرادی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند می بایست با احتیاط مصرف شود و حتما قبل از تجویز با پزشک درباره سابقه بیماری خود مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد که تنظیم دوز شود.

برخی افراد که سابقه بیماری های گوارشی دارند می بایست با احتیاط مصرف شود و در صورت بروز عوارض جانبی حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

آفاکسیم در شیردهی نباید مصرف شود زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب جدی وارد کند.بهتر است قبل از تجویز سفیکسیم با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

نحوه مصرف داروی آفاکسیم

آفاکسیم را حتما با توجه تجویز پزشک مصرف کنید و به هیچ عنوان مقدار آن را کم یا زیاد نکنید. مقدار مصرف آین دارو توسط پزشک با توجه به شرایط بیماریو شرایط بیمار تجویز می شود.

بهتر است آفاکسیم را قبل از غذا مصرف کنید، اما اگر مشکلات گوارشی دارید می بایست همراه غذا آن را مصرف کنید مگر اینکه پزشک تجویز دیگری برای شما کرده باشد.

ممکن است در زمان مصرف داروی آفاکسیم دچار اسهال شوید، اگر اسهال تداوم داشته باشد ممکن است نشان از عفونت جدید باشد و حتما با پزشک مشورت کنید.

مقدار مصرف قرص افاکسیم 200 و 400 با توجه به شدت بیماری تجویز می شود و معمولا یک بار در روز یا هر 12 ساعت می باشد. افرادی که مشکلات کلیوی دارند و یا مسن هستند می بایست مقدار دوز مصرفی توسط پزشک تنظیم شود.

آنتی بیوتیک آفاکسیم نباید سرخود مصرف شود و همچنین دوز مصرف آن را کم یا زیاد کنید. همچنین مقدار مصرف سوسپانسیون افاکسیم برای کودکان با توجه به وزن بدن و شرایط بیمار باید تجویز شود.

عوارض جانبی داروی آفاکسیم

آفاکسیم یک آنتی بیوتیک است که مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که البته در هر فردی متفاوت است. یکی از عوارض های شایع آفاکسیم واکنش آلرژیک و حساسیت است که در صورت مشاهده کهیر، تنفس، تورم صورت، لب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض جانبی آفاکسیم می توان به درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی ، زردی چشم و پوست اشاره کرد و در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات کلیوی از دیگر عوارض جانبی آفاکسیم می باشد و اگر دچار علائم کاهش ادرار، سوزش ادرار یا ادرار دردناک، تورم پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

این عوارض جانبی ذکر شده شامل همه عوارض جانبی آفاکسیم نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.