شفا مگ

شربت بلتیل: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شربت بلتیل برم هگزین داروی خلط آور برای کودکان و بزرگسالان است که باعث رقیق شدن خلط و خروج آسان آن از مجاری تنفسی می شود و به کاهش سرفه کمک می کند.

شربت بلتیل

شربت بلتیل یک داروی خلط آور است و در شرایطی که خلط غلیظ زیادی در مجاری تنفسی وجود داشته باشد از این دارو استفاده می شود. این دارو به عنوان یک موکولیتیک با کوچک کردن بلغم در مجاری تنفسی و تسهیل در برداشتن مخاط، به رفع سرفه های مولد کمک می کند.

نکته ای که حتما باید توجه داشته باشید این است که اگر بیمار سابقه زخم معده، اسم، نقص شدید کلیه و کبد داشته باشد نباید از شربت بلتیل استفاده کند و می بایست پزشک را در از بیماری خود مطلع کند.

شربت بلتیل با نام برم هگزین یا موکولین برم هگزین می باشد که تفاوتی با هم ندارند و فقط در نام تجاری آنها و شرکت تولید کننده آنها متفاوت است. در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و هشدار های زمان مصرف و عوارض جانبی شربت بلتیل بیشتر آشنا خواهید شد.

توجه داشته باشید که این مطلب صرفا جهت بالا بردن اطلاعات عمومی شما می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد. دوز مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک را به هیچ عنوان کم یا زیاد نکنید و همچنین این دارو را به فرد دیگری معرفی نکنید حتی اگر علائم شما را داشته باشد.

شربت بلتیل چیست

شربت بلتیل یک داروی خلط آور است که برای درمان مشکلات تنفسی استفاده می شود و باعث رقیق کردن خلط در مجاری تنفسی شده و خروج آن را راحت تر می کند. این دارو با تحریک غدد مخاط نایژه باعث می شود مخاط چسبندگی کمتری داشته باشند و ترشحات رقیق تر شوند.

شربت بلتیل با کاهش ویسکوزیته مخاط و با فعال کردن اپیتلیوم مژه دار ، انتقال مخاط را افزایش می دهد. این اثر سکرتولیتیک و ترشح حرکتی در ناحیه مجاری برونش باعث تسکین سرفه و تسهیل در دفع خلط می شود.

این دارو پس از مصرف به طور کامل از دستگاه گوارش جذب می شود و حدود یک ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد. بلتیل به طور گسترده در بافت بدن توزیع می شود و متابولیسم کبدی دارد.نیمه عمر شربت بلتیل حدود 13 تا 40 ساعت می باشد که مقدار عمده آن از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف شربت بلتیل

شربت بلتیل یا همان برم هگزین در شرایطی تجویز می شود که خلط زیادی در مجاری تنفسی وجود داشته باشد و با مصرف این دارو بتوان خلط ها را از مجاری تنفسی خارج کرده و باعث رفع سرفه های مولد شود.

منع مصرف شربت بلتیل

  • افرادی که مشکلات گوارشی از جمله زخم معده و درد های شکمی دارند نباید از این دارو استفاده کنند
  • اگر به این دارو و یا داروهای مشابه آن حساسیت دارید نباید از شربت بلتیل استفاده کنید
  • افراد مبتلا به اختلالات کبدی یا کلیوی
  • زنان باردار مصرف برم هگزین برای آنها منع مصرف دارد
  • در دوران شیردهی نباید از این دارو استفاده کنید

نحوه مصرف شربت بلتیل

شربت بلتیل به طور معمول با توجه به شرایط سنی، شرایط بیمار تجویز می شود و برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال 8 میلی لیتر 3 بار در روز می باشد. اما پزشک با توجه به شرایط بیماری شما مقدار آن را تجویز می کند و هرگز مقدار تجویزی توسط پزشک را کم یا زیاد نکنید.

شربت بلتیل ممکن است همراه غذا یا بلافاصله بعد از غذا مصرف شود تا عوارض جانبی گوارشی را کاهش دهد. حتما قبل از مصرف بطری را هم تکان دهید.

یکی از نکاتی که در زمان فراموشی دوز مصرفی باید رعایت کنید که به محض یادآوری دارو را مصرف کنید، اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید. هرگز دو نوبت را در یک دوز مصرف نکنید.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

ممکن است برخی افراد سابقه بیماری خاصی به خصوص زخم گوارشی داشته باشند، به همین خاطر قبل از تجویز این افراد می بایست با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که عفونت های ریوی مانند آپنه خواب، تب بالای 38 درجه، مخاط خونی و مشکلات کبدی یا کلیوی دارند می بایست قبل از استفاده از شربت بلتیل با پزشک خود مشورت کنند.

اگر از داروهای شیمی درمانی، HIV و یا داروهایی که باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شوند نباید از این شربت استفاده کنید

اگر سابقه اسم شدید کنترل نشده و یا اختلال انسدادی مزمن ریه دارید نباید از شربت بلتیل استفاده کنید. همچنین اگر به شربت برم هگزین یا بلتیل آلرژی دارید می بایست از مصرف آن خودداری کنید.

عوارض جانبی شربت بلتیل

شربت بلتیل مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که ممکن است خفیف یا شدید باشد. عوارض های خفیف طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود. اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.
عوارض شایع شربت بلتیل شامل:

  • سرگیجه
  • تعریق بیش از حد
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات تنفسی
  • حساسیت پوستی
  • آسم
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.