شفا مگ

از کجا بفهمیم پولیپ روده داریم

اینکه بفهمیم پولیپ روده داریم کمی سخت است و در بیشتر موارد بدون علائم است، اما در برخی افراد علائمی نشان می دهد که می توان پولیپ روده را تشخیص داد.

از کجا بفهمیم پولیپ روده داریم

پولیپ روده یک توده کوچکی از سلول ها است که روی پوشش روده بزرگ ایجاد می شود. اغلب پولیپ های روده بزرگ بی خطر هستند، اما با گذشت زمان، برخی از پولیپ های روده می توانند تبدیل به سرطان روده بزرگ شوند که در مراحل بعدی کشنده است.

نئوپلاستیک و غیر نئوپلاستیک دو دسته اصلی پولیپ روده می باشد که غیر نئوپلاستیک شامل پولیپ های التهابی و پولیپ های هامارتوماتوز می باشند که به طور معمول سرطانی نمی شوند.پولیپ های نئوپلاستیک هر چه بزرگتر شود خطر سرطان بیشتر خواهد بود.پولیپ روده بزرگ ممکن است در هر فردی ایجاد شود، اما افرادی که سنین بالای 50 سال دارند و یا سابقه خانوادگی پولیپ روده یا سرطان روده بزرگ دارند در معرض خطر بیشتری خواهند بود.

در بررسی های انجام شده دریافتند که پولیپ های 5 میلی متر یا کمتر خطر سرطانی شدن ندارند در حالیکه پتانسیل بدخیمی آنهایی که بین 1.5 تا 3.5 سانتی متر هستند از 19 تا 43 درصد است.

چگونه بفهمیم پولیپ روده داریم

پولیپ های روده بزرگ اغلب علائمی ندراند و تا زمانی که پزشک در معاینه روده پولیپ را تشخیص ندهد ممکن است ندانید که پولیپ دارید.اما برخی افراد مبتلا به پولیپ روده ممکن است برخی علائم را تجربه کنند که در صورت مشاهده این علائم بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنند.

خونریزی از مقعد یکی از علائم است که می تواند نشان دهنده پولیپ روده بزرگ یا سرطان و یا سایر بیماری ها مانند بواسیر یا پارگی جزئی مقعد باشد.تغییر در رنگ مدفوع که به صورت رگه های قرمز در مدفوع ظاهر شده و باعث می شود که مدفوع سیاه به نظر برسد.البته توجه داشته باشید همیشه تغییر رنگ مدفوع نشان از بیماری نیست و ممکن است به علت غذا، دارو و مکمل هایی که مصرف کرده اید ایجاد شود.

تغییر در عادات روده که شامل یبوست یا اسهال که بیش از یک هفته طول بکشد که ممکن است نشان از پولیپ روده بزرگ باشد. اما شرایط دیگری نیز می تواند باعث این علائم شود.پولیپ روده بزرگ می تواند تا حدی روده شما را مسدود کند و منجر به درد شکم شود.

خونریزی ناشی از پولیپ می تواند به تدریج و بدون وجود خون قابل مشاهده در مدفوع رخ دهد. خونریزی مداوم می تواند باعث کمبود آهن در بدن شود و نتیجه آن کم خونی فقر آهن است که می تواند احساس خستگی و تنگی نفس را ایجاد کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

  • اگر درد شکم از زمان شروع شدن شدت گرفته است و بهبود نیابد
  • وجود خون در مدفوع
  • تغییر در عادات روده که بیش از یک هفته طول می کشد

چه عواملی باعث ایجاد پولیپ روده می شود

پزشکان به طور قطع نمی دانند که چرا پولیپ روده تشکیل می شود و به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که سلول ها بیش از حد لازم رشد کرده باشند. هر کسی نیز می تواند به پولیپ روده بزرگ مبتلا شود، اما عوامل خاصی باعث می شود خطر ابتلا به پولیپ را در فرد بیشتر کند.

  • اضافه وزن یا چاقی
  • سن بالاتر از 50 سال
  • سیگار کشیدن
  • بیماری التهاب روده مانند کولیت اولسراتیو یا کرون
  • دیابت نوع 2 که کنترل نشده باشد
  • سندرم گاردنر
  • سابقه خانوادگی
  • سندروم لینچ
  • سندروم پولیپوز دندانه دار

علت ایجاد پولیپ روده چیست

سلول های سالم به شکلی منظم رشد و تقسیم می شوند. جهش در ژن های خاص می تواند باعث تقسیم سلول ها شود حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید در روده بزرگ و راست روده، این رشد غیر منظم می تواند باعث تشکیل پولیپ شود. پولیپ ها می توانند در هر نقطه از روده بزرگ شما ایجاد شود.

پولیپ در دو نوع اصلی غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک ایجاد می شود. پولیپ های غیر نئوپلاستیک شامل پولیپ های پلاستیک، پولیپ های التهابیو پولیپ های هامارتوماتوز هستند. پولیپ های غیر نئوپلاستی معمولا سرطانی نمی شوند.

پولیپ های التهابی ممکن است با کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون روده بزرگ دیده شوند. اگر چه خود پولیپ ها تهدید قابل توجهی ایجاد نمی کند، اما داشتن کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون روده بزرگ خطر کلی شما را برای سرطان روده بزرگ افزایش می دهد.

پولیپ های نئوپلاستیک شامل آدنوم و انواع دندانه دار هستند. بیشتر پولیپ های روده بزرگ آدنوم هستند. پولیپ های دندانه دارد، بسته به اندازه و محل قرار گیری آنها در روده بزرگ ممکن است سرطانی شوند. به طور کلی پولیپ بزرگتر باشد خطر سرطان خصوصا در پولیپ های نئوپلاستیک بیشتر خواهد بود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.