شفا مگ

دیمن هیدرینات: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص دیمن هیدرینات داروی آنتی هیستامین است که برای کاهش و درمان علائم تهوع ، استفراغ و سرگیجه در بیمارانی که مبتلا به بیماری حرکتی هستند تجویز می شود.

قرص دیمن هیدرینات

قرص دیمن هیدرینات یک آنتی هیستامین است که برای درمان تهوع یا استفراغ و سرگیجه فرادی که دچار تهوع یا استفراع در وسایل نقلیه می شوند مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جهت افراد بالای بالای 5 سال تجویز می شود مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شده باشد.

دیمن هیدرینات چیست

دیمن هیدرینات یک داروی آنتی هیستامینی است که اثرات هیستامین طبیعی را در بدن کاهش می دهد و برای درمان یا جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه در بیمارانی که مشکل بیماری حرکت دارند استفاده می شود.

هشدارهای مهم قبل از مصرف دیمن هیدرینات

دیمن هیدرینات یک آنتی هیستامین است، اما ممکن است بعضی افراد به این دارو آلرژی داشته باشند، به همین خاطر این افراد می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

قبل از استفاده از این دارو اگر سابقه بیماری خاصی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگر مشکلات تنفسی مانند آسم، فشار زیاد در چشم، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبد، مشکلات روده و معده، پرکاری تیروئید و مشکل در ادرار دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی یا تاری دید شود و می تواند خواب آلودگی شما را بیشتر کند. اگر در زمان مصرف این دارو نیاز به جراحی پیدا کردید حتما پزشک جراح خود را مطلع سازید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به خصوص خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری نشان می دهند.

مصرف داروی دیمن هیدرینات در دوران شیردهی منع مصرف دارد، زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و می تواند عوارض جانبی برای نوزاد شیرخوار به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف قرص دیمن هیدرینات

دارو را مطابق دستور پزشک یا داروساز مصرف کنید و حتما قبل از مصرف این دارو اطلاعات دارویی را از پزشک یا داروساز خود بگیرید. این دارو با غذا یا بدون غذا می توان مصرف شود.

برای جلوگیری از تهوع و استفراغ در زمان حرکت ، دوز اول را 30 تا 60 دقیقه قبل از شروع حرکت یا مسافرت هوایی مصرف شود و یا طبق دستور پزشک مصرف شود.

دیمن هیدرینات چه عوارضی دارد

عوارض جانبی شایع قرص دیمن هیدرینات در برخی افراد ایجاد خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان، بینی و یا گلو می باشد. این عوارض طی چند ساعت از بین می رود، اما اگر تداوم داشت یا بدتر شد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی عوارض جانبی دیمن هیدرینات نادر ، اما جدی می باشد و در صورت مشاهده علائمی چون تغییرات ذهنی یا خلقی مانند بی قراری یا گیجی، ضربان قلب سریع و نامنظم، مشکل در ادرار سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر دچار تشنج شدید می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بعد از مصرف قرص دیمن هیدرینات بسیار جدی ولی نادر است، اما در صورت مشاهده علائم آلرژیک از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس می بایست فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی دیمن هیدرینات نمی باشد و در صورت مشاهده هر عوارض جانبی مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص دیمن هیدرینات با چه دارویی تداخل دارد

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. برخی داروها ممکن است با دیمن هیدرینات تداخل داشته باشند.

  • آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین یا دیفن هیدرامین
  • داروهای تسکین دهنده سرفه
  • داروهای خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام ، زولپیدم
  • شل کننده عضلانی
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.