شفا مگ

طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم

زیره سبز برای لاغری را می توانید به طریقه های مختلفی از جمله دمنوش، آب زیره سبز ، مخلوط آن با موادی مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه، لیمو و عسل مصرف کرد

طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم

زیره سبز یک هدیه طبیعت برای انسان است که بتواند از آن خواص بینهایتی دریافت کند که معمولا مردم به عنوان چاشنی در وعده های غذایی خود استفاده می کنند. امروزه از زیره سبز برای مزایای سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از مزایای آن لاغری و کاهش وزن است.زیره سبز برای لاغری و کاهش وزن محبوبیت زیادی پیدا کرده است، زیرا نه تنها به کاهش وزن سریع کمک می کند بلکه باعث کاهش کلسترول های بد در بدن می شود. و اما طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری به چه شکل می باشد، در ادامه روش هایی برای مصرف زیره سبز را مورد بررسی قرار داردیم.

زیره سبز را می توان به طریقه های مختلفی مصرف کرد، اما اثربخشی آنها متفاوت خواهد بود. یکی از بهترین روش ها مصرف آن به صورت دمنوش می باشد. همچنین می توانید زیره سبز را حدود 5 تا 6 ساعت یا یک شب خیس کنید و آب آن را میل کنید و یا می توانید آن را بجوشانید و یا به شکل دمنوش آن را مصرف کنید. برای بهبود در طعم و مزه آن می توانید آب لیمو به آن اضافه کنید و آن را با معده خالی به مدت 2 هفته بنوشید.

همچنین می توانید یک قاشق چای خوری پودر زیره را با یک قاشق چای خوری ماست مخلوط کنید و بعد از غذا به مدت 15 روز میل کنید.

زیره ادویه ای است با رایحه بسیار مطبوع و قوی است که بیشتر در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. زیره سبز یک گیاه دارویی است و در سانسکریت باستان آن را جیراکا نام نهاده بودند و به عنوان یک هضم کننده غذا می شناختند.

زیره سبز سرشار از پروتئین است و برای ساختار عضلات حیاتی است و شامل مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و آهن است و همچنین ویتامین های زیادی در زیره سبز یافت می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زیره سبز نقش مهمی در حفظ سیستم عروقی دارد.

زیره سبز کالری بسیار کمی دارد به حدی که یک قاشق چای خوری زیره تقریبا 20 گرم حدود 8 کالری دارد. از این رو نوشیدن دمنوش زیره سبز بدون افزایش کالری اضافی فواید بیشماری برای سلامتی خواهد داشت. زیره سبز منبع غنی از فیبر غذایی است و باعث تسکین نفخ شکم و از بین بردن گاز در شکم می شود. این کمک می کند تا نفخ شکم از بین برود. پس توصیه می شود بعد از یک وعده غذای سنگین یک دمنوش زیره میل نمایید.

زیره سبز به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کاهش وزن تاثیر می گذارد. البته مصرف زیره سبز به تنهایی باعث کاهش وزن و لاغری نمی شود، بلکه باید رژیم غذایی دقیقی نیز به همراه مصرف زیره داشته باشید.

با اینکه مطالعات زیادی بر روی فواید زیره برای کاهش وزن وجود ندارد، نه به این دلیل که علم به فواید سلامتی و کاهش وزن زیره سبز اعتقاد ندارد، بلکه به تازگی شروع به جمع آوری شواهد کرده اند. بسیاری از افرادی که زیره مصرف می کنند به اثرات سودمند آن پی برده اند.

زیره سبز می تواند به روش غیر مستقیم نیز به کاهش وزن کمک کند، این ماده با مشکلات التهاب و گاز معده مقابله می کند و در نهایت منجر به بهبود وضعیت گوارشی می شود. زیره سبز حاوی منیزیم و سدیم است که باعث کاهش تحریک معده می شوند به ویژه اگر به شکل دمنوش مصرف شود.

زیره به طور غیر مستقیم به لاغری کمک می کند. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ به این دلیل که بلع و هضم بهتر باعث بهبود در عملکرد و متابولیسم بدن می شود. اگر بتوانید بدون هیچگونه بی نظمی و تورم ، غذای خود را به خوبی هضم کنید، بدن می تواند به خوبی بخش های مفید غذا را جدا کرده و بخش های غیر مفید و مضر را دفع کند.

زیره حاوی مقدار زیادی آهن است که یکی از حیاتی ترین مواد معدنی در بدن ما می باشد و مسئول تولید هموگلوبین می باشد. این ماده عامل انتقال اکسیژن در خون است.مصرف فقط یک قاشق چای خوری زیره می تواند 18% آهن بدن را تامین کند که مقدار زیادی است و همچنین ویتامین های دیگری در زیره سبز وجود دارد که می تواند به جذب بهتر آهن کمک کنند.

شاید خیلی ها این سوال برایشان پیش بیاید که آهن هیچ ربطی به لاغریو کاهش وزن ندارد، اما اشتباه می کنید، درست است که آهن ارتباط مستقیم با کاهش وزن ندارد، اما ارتباط مستقیمی با انرژی دارد. افراد کم خون غالبا شکایت دارند که احساس خستگی، گیجی یا کمبود انرژی می کنند. کمبود آهن منجر به انرژی کمتر، سیستم ایمنی ضعیف و قدرت کمتری برای انجام هر کاری دارند. وقتی انرژی نداریم نمی توانیم ورزش کنیم و راه برویم و متابولیسم ما کند می شود.

روش مصرف زیره سبز

روش های زیادی برای مصرف زیره سبز برای لاغری وجود دارد که یکی از روش های آن دمنوش زیره سبز با مواد دیگر است. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری زیره سبز را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد و سپس از صحافی رد کرده و میل کنید.

برای طعم دار کردن این دمنوش می توانید مقداری عسل و یا لیمو به دمنوش اضافه کنید تا علاوه بر خواص لاغری سیستم ایمنی بدن شما را نیز بهبود بخشد.

آب زیره سبز برای لاغری

برای تهیه آب زیره سبز نصف قاشق چایخوری زیره سبز را در یک لیوان خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. سپس بذر ها را صاف کرده و آبی که تغییر رنگ داده را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و میل کنید.

معجون زیره، دارچین و زردچوبه

یک فنجان شیر را در یک تابه بریزید و یک قاشق چایخوری پودر زیره، نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و یک قاشق غذا خوری زردچوبه را به تابه اضافه کنید. سپس شیر را به جوش آورده و سپس معجون را از صافی رد کنید. این معجون را بعد از خوردن ناهار بنوشید.

بهترین زمان مصرف زیره سبز برای لاغری: در حالی که زیره در هر زمان از روص می تواند برای کاهش وزن و لاغری مصرف کرد اما برای اینکه بهترین نتیجه را از آن بگیرید صبح ناشتا آن را مصرف کنید. این باعث می شود نفخ شکم شما از بین رفته و همچنین به کاهش وزن کمک کند.

ارتباط مستقیم زیره سبز با لاغری

استفاده مکرر و روزمره از زیره سبز می تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند. یکی از مهمترین عوامل موثر در این عامل این واقعیت است که زیر هسبز به چربی سوزی کمک می کند. زیره سبز متابولیسم را تسریع و هضم غذا را بهبود می بخشد.

چه مقدار زیره سبز باید مصرف کنید

در حالی که مصرف زیره سبز فواید دارد، اما نباید از آن زیاد استفاده شود. بیشتر افراد روزانه یک قاشق غذا خوری زیره می توانند استفاده کنند. اما مصرف زیره در مقادیر بالا نیز نمی تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد، اما بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.
بخاطر داشته باشید که استفاده روزانه از زیره سبز بسیار خاص است و به سیستم بدنی هر فرد وابسته است و بهتر است در مورد استفاده از یره با متخصص تغذیه ای مشورت کنید.

عوارض جانبی زیره سبز

افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید سطخ قند خون خود را مداوم کنترل کنند و نباید بیش از حد زیره سبز مصرف کنند. زیره ممکن است خون را رقیق کند، این مسئله ممکن است برای افرادی که در لخته شدن خون مشکل دارند ایجاد مشکل کند. اگر خون شما غلیظ است می توانید از زیره سبز به عنوان رقیق کننده خون استفاده کنید.

مصرف بیش از حد زیره سبز ممکن است به دلیل روغن های موجود در زیره سبز به کبد یا کلیه آسیب برساند. به همین خاطر نباید زیره سبز را زیاد مصرف کنید. اگر مشکل کبد یا کلیه دارید نیز نباید از زیره سبز استفاده کنید و یا با پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

برخی نشانه ها وجود دارد که نشان می دهد زیره می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد. البته هنوز هیچ مدرک در مورد این عامل وجود ندارد، اما اگر نگران هستید در دوز های بالا از زیره سبز استفاده نکنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.