شفا مگ

آلوپورینول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص آلوپورینول 100 برای بیماری حملات نقرس و کاهش اسید اوریک است و در برخی موارد جهت درمان بیماری لوزالمعده و کاهش عود زخم و رد پیوند کلیه تجویز می شود

قرص آلوپورینول

قرص آلوپورینول 100 و 300 میلی گرم داروی درمان نقرس و برخی از موارد از سنگ کلیه می باشد و همچنین جهت پیشگیری از افزایش سطح اسید اوریک در بیمارانی که شیمی درمانی می کنند مورد استفاده قرار می گیرد.افرادی که شیمی درمانی می کنند، سطح اسید اوریک آنها افزایش می یابد و باعث مشکلات کلیوی و نقرس می شود. مصرف آلوپورینول باعث کاهش میزان اسید اوریک می شود.

بهترین زمان مصرف آلوپورینول: بهترین زمان مصرف این دارو معمولا بعد از صرف غذا می باشد و معمولا یک یا دو بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد و هر روز تقریبا در همان زمان مصرف کنید.

آلوپورینول و ریزش مو: یکی از عوارض جانبی داروهای نقرس مانند آلوپورینول ریزش مو و نازک شدن مو می باشد و با قطع مصرف دارو ممکن است در عرض 6 ماه مجدد موها رشد کنند.

تداخل دارویی قرص آلوپورینول با برخی از دارو ها مانند آموکسی سیلین، آمپی سیلین، آنالاپریل، کپسیتابین ممکن است باعث افزایش سطح داروها در بدن شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

آلوپورینول چیست

آلوپورینول یک داروی کاهش دهنده سطح اسید اوریک در خون و ادرار در افرادی که سطح اسید اوریک بالا دارند استفاده می شود و سطح بالای اسید اوریک ممکن است به دلیل مواردی چون نقرس، سنگ کلیه، آسیب کلیه یا درمان با دیالیز، شیمی درمانی، پسوریازیس، داروهای ادرار آور ایجاد شود. همچنین آلوپورینول ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی استفاده شود.

آلوپورینول در دسته داروهای باز دارنده گزانتین اکسیداز قرار دارد و با انسداد گزانتین اکسیداز ، سطح اسید اوریک خون و ادرار را کاهش می دهد.این انزیمی است که به تولید اسید اوریک کمک می کند.مقادیر بالای اسید اوریک در خون یا ادرار شما می تواند باعث نقرس یا سنگ کلیه شود.

این دارو طی 1 الی 2 ساعت به اوج غلظت پلاسمایی خود می رسد و شروع اثر آن از 2 تا 3 روز بعد از مصرف مشخص می شود و زمان رسیدن به اوج اثر آن 7 الی 14 روز می باشد.آلوپورینول در کبد متابولیزه می شود و نیمه عمر آن 1 تا 3 ساعت پس از مصرف می باشد.

موارد مصرف آلوپورینول

قرص آلوپورینول یک داروی درمان نقرس، مقدار بالای اسید اوریک در بدن ناشی از داروهای خاص سرطان و سنگ کلیه می باشد. این دارو همچنین برای جلوگیری از حملات نقرس استفاده می شود و برای درمان آن نمی باشد.

آلوپورینول همچنین در برخی موارد با توجه به تشخیص پزشک برای درمان تشنج، درد ناشی از بیماری لوزالمعده و عفونت های خاص استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات برای بهبود بقا پس از جراحی بای پس، کاهش عود زخم و جلوگیری از رد پیوند کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات و هشدار های مهم که قبل از مصرف

قبل از مصرف قرص آلوپورینول، اگر به آن حساسیت دارید به پزشک خود بگویید یا اگر به واکنش شدیدی در زمان مصرف دچار شده اید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر سابقه پزشکی خاصی از جمله بیماری کلیوی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری کبدی و یا رژیم های غذایی غیر معمول دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.مصرف این دارو برای برخی از بیماری ها منع مصرف دارد.

با افزایش سن عملکرد کلیه کاهش می یابد. این دارو توسط کلیه ها دفع می شود و به همین خاطر افراد مسن ممکن است هنگام استفاده از این دارو بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی باشند.

افرادی که شرایطی چون کمبود آب در بدن، نارسایی مزمن قلبی، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی دارند نباید از این دارو استفاده کنند و منع مصرف دارد.

آلوپورینول در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد. اگر باردار هستید و قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید.

داروی آلوپورینول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد تا پایان درمان شیردهی را متوقف کنید.

نحوه مصرف قرص آلوپورینول

نحوه مصرف قرص آلوپورینول معمولا یک بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف می شود و بهتر است این دارو را بعد از غذا مصرف کنید تا از مشکلات معده جلوگیری کنید. اگر دوز مصرف شما بیش از 300 میلی گرم باشد برای دریافت این مقدار باید چندین دوز کمتری در روز مصرف کنید. مقدار دقیق مصرف فقط توسط پزشک تجویز می شود.

بهتر است با هر بار مصرف قرص یک لیوان آب کامل و حداقل 8 لیوان در طول روز مایعات بنوشید. اگر مقدار اسید در ادرار شما بیشتر باشد پزشک ممکن است برخی مواد از جمله اسید اسکوربیک و ویتامین سی را برای شما منع کند.

ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد تا فواید کامل آلوپورینول را احساس کنید، همچنین ممکن است در چند ماه ابتدایی که این دارو را مصرف می کنید دچار حملات نقرس شوید. پزشک احتمالا با دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد.

به طور کلی میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است و می بایست به طور مرتب دارو را مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.

برای درمان نقرس ممکن است چند هفته طول بکشد تا این دارو اثر بگذارد. در حالی که بدن اسید اوریک اضافی را از بدن خارج می کند، ممکن است چندین ماه بعد از شروع این دارو حملات نقرس بیشتری داشته باشید. آلوپورینول مسکن درد نیست و برای تسکین درد ناشی از نقرس داروهای تجویز شده خود را برای حملات نقرس مانند ایندومتاسین مصرف کنید.

عوارض جانبی آلوپورینول

داروی آلوچورینول ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند و این عوارض ممکن است مانند خواب آلودگی یا حالت تهوع خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض جانبی شدید بود و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع داروی آلوپورینول ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال یا خواب آلودگی است که در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعا به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است ، زیرا او قضاوت کرده است که سود این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

برخی از عوارض ها نادر ، اما جدی می باشند که در صورت مشاهده علائم می بایست فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بی حسی
  • سوزن سوزن شدن بازوها، پا
  • خونریزی آسان یا کبودی
  • خستگی غیر معمول

اگر در زمان مصرف آلوپورینول تغییر در مقدار ادرار، دردناکی و یا خون در ادرار و همچنین ادرار تیره ،می تواند از عوارض جانبی مشکلات کلیوی باشد و در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو معمولا می تواند بثوراتی را ایجاد کند که معمولا جدی نمی باشد، اما در صورت شدت این بثورات و یا ایجاد واکنش آلرژیک بسیار جدی که البته نادر است می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک به داروی آلوپورینول شامل: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکلات تنفس می بایست فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نمی باشد و در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی آلوپورینول

تداخل دارویی آلوپورینول ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. بخری از محصولات که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • کپسیتابین
  • دیدانوزین
  • کربنات کلسیم
  • دی کلرفنامید
  • هیدروکسید آلومینیوم
  • آنالاپریل
  • دیفیلین
  • تئوفیلین

آمپی سیلین یا آموکسی سیلین را نباید همزمان با آلوپورینول مصرف کنید زیرا ممکن است خطر عوارض جانبی بثورات پوستی را افزایش دهد.

هیدروکلروتیازید ممکن است خطر عوارض جانبی آلوپورینول را افزایش دهد و این موارد شامل بثورات پوستی، اسهال، حالت تهوع، تغییر در نتایج آزمایش و حمله نقرس است.

آلوپورینول را نباید با کلرپروپامید مصرف کرد زیرا ممکن است باعث شود کلرپروپامید مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند و این می تواند خطر ابتلا به قند خون پایین را افزایش دهد.

آزاتیوپرین با آلوپورینول تداخل دارویی دارد و می تواند سطح خون آزاتیوپرین را در بدن افزایش دهد و این کار را با مسدود کرد یکی از آنزیم های مورد استفاده در تجزیه آزاتیوپرین انجام دهد. این می تواند باعث عوارض جانبی شدید شود.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با آلوپورینول نمی باشد و به همین خاطر اگر هر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.