شفا مگ

طول مدت ماندن غذا در معده چند ساعت است

غذا پس از مصرف برای اینکه روند هضم در دستگاه گوارش انجام شود، با توجه به نوع و جنس مواد غذایی که مصرف کرده اید حدود 2 تا 4 ساعت در معده باقی می ماند.

طول مدت ماندن غذا در معده چند ساعت است

سیستم گوارشی برای کمک به سوختن بدن با مواد مغذی استخراج شده از غذاهایی که می خورید بسیار حیاتی است. از زمان هضم غذایی که خورده اید، مواد غذایی در دستگاه گوارش شروع به حرکت می کند و به تدریج تجزیه می شود و باعث می شود مواد مغذی جذب شوند.

معده شما به روش های مختلف مواد غذایی را تجزیه می کند و سپس محتوای آن را در روده کوچک خالی می کند. روده جایی است که جذب مواد مغذی در آن انجام می شود. اگر چه ممکن است متفاوت باشد، اما میانگین زمان لازم برای حرکت غذا از طریق معده و سایر قسمت های دستگاه گوارش وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

طول مدت ماندن غذا در معده حدود 2 تا 4 ساعت می باشد که پس از آن غذا از معده به روده منتقل می شود. البته زمان دقیق می تواند به عوامل مختلفی از جمله ترکیب و اندازه وعده غذایی، هورمون ها و جنسیت شما بستگی دارد. زنان تمایل به هضم غذا با سرعت کمتری نسبت به مردان دارند.

مواردی که هنگام ورود غذا به معده شما اتفاق می افتد شامل بلعیدن، گوارش و خالی کردن می باشد. قسمت بالایی معده ابتدا شل می شود تا غذایی که خورده اید را در خود جای دهد. به همین دلیل است که شکم شما بعد از غذا می تواند کمی گشاده به نظر برسد.

سپس معده شما از حرکات موزون و چرخنده و همچنین اسید معده و آنزیم ها برای تجزیه وعده غذایی استفاده می کند. پس از تجزیه اسفنکتر پیلور اجازه می دهد تا مقدار کمی از مواد غذایی را به تدریج از معده به روده کوچک حرکت کنند.

غذا بعد از ترک معده وارد روده کوچک می شود و غذا با مایعات اضافی گوارشی مخلوطمی شود و این قسمت جایی است که بیشتر جذب مواد مغذی انجام می شود. غذا می تواند بین 2 تا 6 ساعت در روده کوچک شما باشد.

سپس غذا به روده بزرگ منتقل می شود و آب جذب می کند و باقیمانده غذا به مدفوع تبدیل می شود. مواد زائد حاصل از غذای شما حدود 36 ساعت در روده بزرگ شما می ماند.در کل بین 2 تا 5 روز طول می کشد تا غذا در کل دستگاه گوارش شما حرکت کند.

سرعت انتقال و هضم غذا از معده

ترکیب غذا ها می تواند به طولانی تر شدن انتقال غذا از معده نقش زیادی داشته باشد. مایعات معمولا سریع از معده خارج می شود. به عنوان مثال بعد از نوشیدن یک لیوان آب ، بعد از 10 دقیقه فقط 50 درصد آن در معده شما باقی می ماند.

غذاهای جامد اغلب باید بیشتر تجزیه شود و به این معنی است که معمولا مدت زمان طولانی تری برای ترک غذا از معده شما لازم است. در حقیقت معمولا حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا غذاهای جامد از معده خارج شوند.

معمولا غذاها و نوشیدنی هایی که میزان کالری کمتری دارند معمولا با سرعت بیشتری معده شما را ترک می کنند. غذاها و نوشیدنی های با کالری بالاتر مدت زمان بیشتری طول می کشد.

در حالی که با با سرعت سریع از معده خارج می شود، مایعات با کالری باتر هم مانند آب میوه با سرعت بیشتری از معده خارج می شود.

غذاها و نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات و پروتئین به راحتی در معده تحزیه می شوند و در نتیجه سریعتر معده را ترک می کنند. با این حال غذاهای سرشار از چربی و فیبر مدت زمان بشتری را در معده شما می گذرانند. به همین دلیل ممکن است هنگام خوردن غذاهایی که سرشار از چربی یا فیبر هستند بیشتر احساس سیری کنید.

راهی برای تشخیص خالی بودن معده

به طور کلی اگر چند ساعت از خوردن چیزی نگذشته باشد معده شما خالی است. با این حال به یاد داشته باشید که میزان تخلیه معده بسته به آنچه مصرف کرده اید و سایر عوامل می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل زمان ممکن است همیشه یک شاخص دقیق برای معده خالی نباشد. وقتی معده خالی است، ممکن است علائم جسمی گرسنگی را تجربه کنید. چند نمونه از این موارد عبارتند از:

  • غرغر معده یا درد
  • سبکی سر
  • ضعف یا لرزش
  • سردرد
  • تحریک پذیری
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.