شفا مگ

قرص آلپرازولام برای چیست و چگونه استفاده می شود

قرص آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب از دسته داروهای بنزودیازپین ها می باشد که برای درمان کوتاه مدت اختلال اضطراب، وحشت و سندرم پیش قاعدگی تجویز می شود.

قرص آلپرازولام برای چیست و چگونه استفاده می شود

قرص آلپرازولام یک داروی ضد افسردگی و آرامبخش از دسته داروهای بنزودیازپین ها می باشد که پزشک شما با توجه به شرایط روحی و بیماری شما برایتان تجویز کرده است. این دارو در دوز های متفاوت با توجه به سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان برای شما تجویز می شود. آلپرازولام در اشکال 0.5 و 1 میلی گرم و با نام تجاری دیگری به نام زاناکس در داروخانه ها در دسترس می باشد.

بهتر است بدانید که قرص آلپرازولام چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟ چه عوارض جانبی دارد و با چه داروهایی تداخل پیدا می کند؟ با توجه به حساسیت آلپرازولام به عنوان یک داروی اعتیاد آور، یادآور می شویم که این دارو را می بایست مطابق دستور پزشک مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

آلپرازولام همانطور که گفته شد از دسته داروهای بنزودیازپین ها می باشد که با عملکرد آن بر روی قسمتی از مواد شیمیایی مغز به نام گابا باعث کاهش افسردگی، اضطراب و بی خوابی می شود.

فواید آلپرازولام 0.5 و 1 میلی گرم برای درمان اختلال اضطراب و تسکین کوتاه مدت افسردگی، همچنین برای اضطراب و نگرانی غیر واقعی یا بیش از حد نسبت به شرایط زندگی برای یک دوره زمانی می باشد. همچنین برای درمان اختلال وحشت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آلپرازولام برای درمان سندرم پیش از قاعدگی نیز تجویز می شود و معمولا 16 تا 18 روز قبل از قاعدگی توسط پزشک تجویز می شود.

عوارض جانبی شایع قرص آلپرازولام شامل خواب آلودگی و احساس سبکی سر می باشد و پس از عادت بدن به این دارو این عوارض جانبی از بین خواهد رفت.

علائم ترک آلپرازولام شامل تشنج، لرزش، گرفتگی عضلات، استفراغ، تعریق و بی خوابی می باشد که اگر این دارو را به طور ناگهانی قطع کنید می تواند این عوارض جانبی ایجاد شود.پزشک خود مشورت کنید تا با تغییر در دوز ها و کاهش تدریجی مصرف دارو را قطع کند.

آلپرازولام در شیردهی به دلیل انتقال آن به شیر مادر منع مصرف دارد و قبل تجویز پزشک درباره شیردهی با آن مشورت کنید، زیرا می تواند به کودک شیردخوا آسیب جدی برساند و درصورت مصرف این دارو می بایست شیردهی به کودکتان را قطع کنید.

آلپرازولام در دوران بارداری در گروه D قرار دارد و مصرف آن باعث عوارض جانبی جدی به جنین می شود، به همین خاطر این دارو در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید آن را مصرف کرد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید و همچنین اگر در زمان مصرف باردار شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اثربخشی آلپرازولام چگونه است

قرص آلپرازولام بلافاصله پس از مصرف طی 1 الی 2 ساعت به اوج غلظت پلاسمایی خود می رسد که البته اوج غلظت در افراد بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید که افراد چاق ممکن است برای مدت طولانی تری دارو را در بدن خود نگهداری کنند.این دارو در کبد متابولیزه شده و دفع کلیوی دارد.

برخی عوامل ممکن است در پاکسازی آلپرازولام از بدن تاثیر داشته باشند که شامل سن، وزن، نژاد، متابولیسم، عملکرد کبد می باشند.
آلپرازولام در چه مواردی تجویز می شود

ممکن است پزشک برای تنظیم خواب شبانه آلپرازولام را تجویز کند تا با تسکین اضطراب باعث بهبودی و تنظیم خواب شود. البته دوز مصرف حتما باید توسط پزشک تجویز شود، در غیر این صورت می تواند عوارض ترک را به همراه داشته باشد.

هشدارهایی که باید قبل از مصرف آلپرازولام جدی بگیرید

قرص آلپرازولام ممکن است باعث کاهش تنفس در برخی افراد شود، به خصوص اگر از داروهایی استفاده کرده باشید که این عوارض جانبی را بیشتر کند.

حتما توجه داشته باشید که اگر سابقه گلوکوم زاویه بسته دارید و یا به این دارو حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید، زیرا در صورت مصرف این دارو می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد. همچنین برخی افراد ممکن است به علت عفونت های قارچی از داروهای کتوکونازول یا ایتراکونازول استفاده کنند، این افراد نیز نباید از آلپرازولام استفاده کنند.

این دارو در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا می تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند و به همین خاطر در گروه C بارداری قرار دارد و مصرف آن در سه ماهه اول منع مصرف دارد. اگر آلپرازولام را در دوران بارداری مصرف کنید، ممکن است باعث وابستگی و عوارض ترک در نوزاد شود.

حتما توجه کنید که اگر از این دارو به مدت طولانی استفاده می کنید، به طور ناگهانی نباید آن را قطع کنید، در غیر این صورت ممکن است برایتان علائم ناخوشایند ترک داشته باشد. به همین دلیل برای قطع این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید تا دستورالعمل های کاهش دوز مصرفی برایتان تجویز شود.

گریپ فروت می تواند با داروی آلپرازولام تداخل داشته باشد و باعث عوارض جانبی ناخواسته ای شود و در صورت مصرف همزمان این دو می تواند عوارض جانبی شدید به همراه داشته باشد.

به دلیل اینکه آلپرازولام در کبد متابولیزه می شود با برخی داروها از جمله اریترومایسین، نفازودون و کتوکونازول می تواند تداخل داشته باشد و همچنین داروهای ضد افسردگی یا آنتی هیستامین ها را نباید در زمان مصرف با این دارو مصرف کنید.

مهمترین اطلاعاتی که باید درباره آلپرازولام بدانید

کتوکونازول که یک داروی ضد قارچ است که می تواند با داروهای گروه بنزودیازپین ها از جمله آلپرازولام تداخل دارویی ایجاد کند و باعث ایجاد عوارض جانبی خواهد شد. همچنین اگر به هر یک از داروهای گروه بنزودیازپین ها مانند لورازپام ، آتیوان ، دیازپام و یا آلپرازولام حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر از دوز های بالا و مدت طولانی از آلپرازولام استفاده کرده اید بهتر است در مدت درمان آزمایشات کبدی انجام شود تا از سلامت کبد خود مطمئن شوید.

اگر دچار استرس های روزانه هستید نباید از این دارو استفاده کنید و مقدار مصرف بیش از 4 ماه از این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

قبل از استفاده از این دارو اگر سابقه پزشکی به خصوص مشکلات ریوی، بیماری کبدی، کلیوی و سابقه اختلال خانوادگی، گلوکوم دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین قبل از عمل جراحی حتما با پزشک یا دندانپزشک خود درباره مصرف آلپرازولام صحبت کنید.

خارمریم گیاه دارویی است که برای درمان تشنج توسط طب سنتی تجویز می شود و در صورت تجویز آلپرازولام حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار کشیدن می توان سطح غلظت این دارو را در خون کاهش دهد و به همین خاطر اگر سیگار می کشید یا اخیرا سیگار را ترک کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت حساسیت به آلپرازولام یا سایر بنزودیازپین ها مانند دیازپام، لورازپام یا اگزازپام نباید از آلپرازولام استفاده کنید.اگر در حین مصرف روحیه شما تغییر کرد یا افسردگی یا وخیم شد حتما با پزشک صحبت کنید شاید نیاز باشد داروی شما تغییر کند.

قرص آلپرازولام را چگونه باید مصرف کنید

آلپرازولام معمولا برای درمان اختلال اضطراب بیش از 4 ماه و برای اختلال وحشت بیش از 10 هفته مصرف می شود. اگر می خواهید این دارو بهترین تاثیر را داشته باشد حتما تجویز پزشک را دنبال کنید.

قرص آلپرازولام معمولا 2 تا 4 بار در روز مصرف می شود و بهترین زمان مصرف آلپرازولام شب قبل از خواب می باشد. بهتر است این دارو را به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید. همچنین اگر مشکل گوارشی دارید می توانید این دارو را به همراه غذا مصرف کنید.

پزشک شما سعی می کند کمترین دوز موثر ممکن را تجویز کنند و برای ادامه درمان قطعا به طور مکرر شما را ارزیابی می کند. در صورت قطع درمان یا کاهش دوز روزانه، میزان مصرف باید به تدریج کاهش یابد.

این دارو را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید و مصرف غذا تاثیری در اثربخشی این دارو ندارد.

حتما دوز تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید و بدون اجازه پزشک افزایش یا کاهش ندهید.

برای ترک آلپرازولام پزشک ممکن است دوز روزانه شما را هر 3 روز 0.5 کاهش دهد، با این حال برخی از بیماران ممکن است به کاهش دوز حتی کنتر نیاز داشته باشند.

چه مدت طول می کشد تا آلپرازولام اثر کند

آلپرازولام پس از مصرف از طریق دستگاه گوارشی به خوبی جذب شده و وارد جریان خون می شود و کمتر از یک ساعت اثر آن احساس می شود. دارو طی یک الی دو ساعت پس از مصرف به حداکثر غلظت در جریان خون می رسد.

چه مقدار طول می کشد تا اثر آلپرازولام از بین برود

یکی از راه های شناختن اثر آلپرازولام در بدن، اندازه گیری نیمه عمر آن است. نیمه عمر دارو زمانی است که نیمی از دارو از بدن دفع می شود. در بزرگسالان سالم تقریبا 11 ساعت طول می کشد تا نیمی از دارو دفع شود. با این حال توجه به این نکته مهم است که همه افراد سالم متابولیسم متفاوتی دارند و به همین خاطر نیمه عمر دارو در بدن هر فرد متفاوت است.

بر اساس مطالعات انجام شده نیمه عمر آلپرازولام با توجه به بدن هر فرد از 6 ساعت تا 26 ساعت می باشد.از بین رفتن آلپرازولام در بدن به طور کلی و با توجه به تحقیقات حدود 2 تا 4 روز طول می کشد.

آلپرازولام چه عوارض جانبی می تواند داشته باشد

عوارض جانبی دارو ممکن است برای برخی افراد ایجاد شود و این عوارض جانبی می تواند خفیف یا شدید باشد که برخی از این عوارض پس از قطع دارو یا عادت کردن بدن با دارو از بین می رود. اما اگر عوارض جانبی ایجاد شده توسط داروی آلپرازولام از بین نرفت و شدید بود می بایست سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

برخی افراد ممکن است در زمان مصرف آلپرازولام دچار تنگی نفس یا کم عمق شدن تنفس شوند، به خصوص اگر اخیرا از داروی مخدر، الکل یا داروهای دیگری استفاده کرده باشند. در صورتی که تنفس ضعیف یا کم عمق، بیدار شدن از خواب یا قطع تنفس می بایست به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

شایع ترین عوارض جانبی آلپرازولام شامل موارد زیر است که ممکن است این دارو را پس از عادت بدن به دارو از بین برود. اگر این عوارض شدید شد و از بین نرفت می بایست با پزشک خود مشورت کنید

  • خواب آلودگی
  • احساس خستگی
  • لکنت زبان
  • عدم تعادل یا هماهنگی
  • مشکلات حافظه
  • احساس اضطراب در صبح زود

فشار خون پایین، سرگیجه هنگام ایستادن، تپش قلب و خطر سرگیجه و افتادن از عوارض جانبی قرص آلپرازولام می باشد که این ممکن است در افراد بین 18 تا 60 سال اتفاق بیوفتد. همچنین ناراحتی معده از جمله یبوست، حالت تهوع، خشکی دهان و کاهش میل جنسی از عوارض جانبی شایع این دارو می باشد.

قرص آلپرازولام باعث چاقي ميشود

برخی افراد در زمان مصرف آلپرازولام ممکن است دچار چاقی و افزایش وزن شوند که این به علت عوارض جانبی این دارو می باشد. بهتر است در صورت مشاهده علائم چاقی و افزایش وزن با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است افزایش وزن فقط به دلیل استرس و اضطراب باشد.

در صورت فراموشی دوز مصرفی چه باید کرد

اگر دوز مصرفی را فراموش کردید مصرف کنید، به محض یادآوری در اسرع وقت مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید و همزمان دو دوز را مصرف نکنید.

علائم ترک آلپرازولام

اگر مدت طولانی از الپرازولام استفاده کرده اید نباید یکباره آن را ترک کنید زیرا می تواند علائم جدی ترک را به همراه داشته باشد و می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  • دیسفوریای خفیف
  • ناتوانی در خوابیذن
  • گرفتگی عضلات
  • استفراغ
  • تعریق
  • لرزیدن
  • تشنج
  • توهم

برای کاهش عوارض جانبی ترک مصرف این دارو باید دوز دارو را به تدریج و با گذشت زمان کاهش دهید. به این حالت قطع مصرف مخروطی گفته می شوند و پیشنهاد می شود که دوز روزانه بیش از 0.5 میلی گرم هر سه روز کاهش یابد.

آلپرازولام در دوران بارداری

قرص آلپرازولام در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد . مصرف آلپرازولام در سه ماهه اول بارداری می تواند خطر نقص مادرزادی را در نوزاد افزایش دهد. این می تواند شامل شکاف لب، شکاف کام و یا مشکلات جدی تری باشد. این نقایص مادرزادی می تواند تا پایان عمر مشاهده شود.

مصرف آلپرازولام در سه ماهه دوم یا سوم بارداری می تواند باعث سندرم ترک در کودک شود و می تواند باعث وابستگی عاطفی یا جسمی در کودک شود.مصرف این دارو در اواخر بارداری نیز می تواند باعث سندرم نوزاد فلاپی شود. این بدان معناست که کودک ممکن است عضلات ضعیفی داشته باشد. آنها ممکن است نتوانند سر، بازوها و پاهایشان را کنترل کنند.اگر قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا پزشک ممکن است داروهایی را جایگزین این دارو کند.

آلپرازولام با چه دارویی تداخل دارد

تداخل دارویی در همه داروها ایجاد می شود و به این معنی می باشد که برخی از داروها می توانند اثر داروی دیگر را کاهش یا عوارض جانبی آن دارو را افزایش دهد. آلپرازولام هم ممکن است با داروهای دیگری در تداخل باشد و اثر عوارض جانبی را افزایش دهند و یا در صورت مصرف با این دارو اثر کمتری داشته باشند.

تعامل بین دو دارو همیشه به این معنی نیست که شما باید یکی از داروها را قطع کنید. به همین خاطر داروهایی که مصرف می کنید را حتما قبل از تجویز به پزشک خود بگویید تا مطمئن شوید با آلپرازولام تداخل نداشته باشد. ممکن است نیاز باشد برخی از دوز های داروها تغییر پیدا کند.

لورازپام، اگزازپام، دیازپام و یا سایر داروهای گروه بنزودیازپین ها با آلپرازولام تداخل دارویی دارند و نباید این داروها با هم مصرف شوند. همچنین داروهایی مانند ایمی پرامین، نورتریپتیلین، آمی تریپتیلین که از داروهای ضد افسردگی می باشند و برخی از داروها که برای روان درمانی مانند کلوزاپین و تیوریدازین استفاده می شوند می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.

سایر داروها که ممکن است با آلپرازولام تداخل داشته باشند شامل:

  • آنتی هیستامین ها
  • باربیتورات ها
  • کلرمتیازول
  • کلوزاپین
  • فنوباربیتال
  • فنی توئین
  • دولوکستین
  • کدئین و اکسی کدون
  • شل کننده های عضلانی
  • زولپیدم
  • فوزیدیک اسید
  • ایزوکارباکسازید
  • داروهای پیشگیری از بارداری

برخی از داروها که باعث مهار CYP3A4 می شوند مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین، کتوکونازول، وراپامیل، دیلتیازم، ریتوناویر با آلپرازولام تداخل دارویی دارند و نباید همزمان مصرف شوند.

مصرف همزمان آلپرازولام با فلوکستین می تواند غلظت پلاسمایی آلپرازولام را 50 درصد افزایش دهد که این می تواند نیمه عمر دارو را افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را بیشتر کند.

این داروها می توانند بر روی مسیری که برای از بین بردن آلپرازولام در بدن است تاثیر بگذارند و باعث شود بدن نتواند سریعا آن را خارج کنند. با گذشت زمان این ممکن است منجر به تجمع سمیت دارو در بدن شود و دچار عوارض مصرف بیش از حد شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.