شفا مگ

آموکسی سیلین برای معده

آموکسی سیلین برای معده به همراه داروهای دیگر مانند کلاریترومایسین، بیسموت، لازوپرازول و امپرازول برای درمان زخم معده یا هلیکوباکترپیلوری تجویز می شود.

آموکسی سیلین برای معده

آموکس سیلین یکی از آنتی بیوتیک هایی است که علاوه بر درمان عفونت باکتریایی به همراه چند داروی دیگر برای درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری معده تجویز می شود. آموکسی سیلین متعلق به دسته داروهای پنی سیلین می باشد که با از بین بردن باکتری ها و توقف رشد آن در بدن کار می کند.

در آزمایشات بالینی انجام شده توسط محققان دریافتند که امپرازول به همراه آموکسی سیلین یک رژیم درمانی بسیار موثر و قابل تحمل برای ریشه کن کردن هلیکوباکترپیلوری از مخاط معده بیماران مبتلا به زخم معده است. علاوه بر این نتایج به وضوح نشان می دهد که امپرازول با دوز متوسط از نظر ریشه کن سازی باکتری ها، بهبود زخم، تسکین درد و ایمنی در زخم معده موثر است.

آموکسی سیلین ، کلاریترومایسین و لانزوپرازول یا امپرازول برای درمان و جلوگیری از زخم در مخاط معده یا روده استفاده می شود که توسط نوع خاصی از باکتری ها با نام هلیکوباکتوپیلوری ایجاد شده است. لانزوپرازول یا امپرازول داروی بازدارنده پمپ پروتون است و با کاهش میزان اسید معده باعث می شود که آموکسی سیلین به خوبی در مقابله رشد باکتری هایی که باعث زخم می شوند عمل کند.

هشدارهای مهم مصرف آموکسی سیلین

برای افراد مبتلا به بیماری مونو خطر ابتلا به بثورات شدید را افزایش می دهد و همچنین افراد دیابتی ممکن است باعث شود نتیجه کاذب مثبت در آزمایش ادرار شود.

اگر بیماری کلیوی شدید داشته باشید ممکن است کلیه ها به سرعت آموکسی سیلین را دفع نکنند و در نتیجه سطح آموکسی سیلین در بدن افزایش می یابد. به همین دلیل پزشک ممکن است دوز کمتری از این دارو را تجویز کند.

آموکسی سیلین در گروه B بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آموکسی سیلین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب جدی برساند. اگر به کودک خود شیر می دهید حتما با پزشک خود مشورت کنید شاید لازم باشد در زمان درمان شیردهی را قطع کنید.

اگر سابقه بیماری های زیر را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • آلرژی
  • میاستنی گراویس
  • پوکی استخوان
  • عدم تعادل الکترولیت

همچنین آموکسی سیلین می تواند باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری ازبارداری شود. در مورد روش های دیگر ضد بارداری غیر هورمونی با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف آموکسی سیلین برای معده

همانطور که گفته شد آموکسی سیلین به همراه سایر داروها برای درمان هلیکوباکتوپیلوری تجویز می شود و می بایست دارو را مطابق دستور پزشک مصرف کنید و از کم یا زیاد کردن آن جلوگیری کنید.

اموکسی سیلین و لانزوپرازول و یا امپرازول با تاخیر در ترشح اسید معده باعث می شود که کلاریترومایسین و آموکسی سیلین بهترین عملکرد را داشته باشند. معمولا این داروها قبل از غذا دوبار در روز مصرف می شوند. حتما داروها را مطابق دستور پزشک مصرف کنید و آنها را تا پایان تجویز قطع نکنید، حتی اگر احساس بهبودی داشته باشید.

عوارض جانبی شایع

آموکسی سیلین ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شایع در برخی افراد می شود که این عوارض می تواند طی چند روز از بین برود. در برخی موارد عوارض جانبی ممکن است شدید باشد که در صورت مشاهده علائم جدی می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی کپسول آموکسی سیلین برای معده می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، راش و عفونت واژن باشد و اگر این عوارض شدید بود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

البته ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی جدی ایجاد کند که مهمترین آنها علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، بدن درد یا گلودرد و بثورات دردناک قرمز شود.آسیب کبدی از عوارض جانبی جدی آموکسی سیلین است که البته بسیار نادر می باشد، در صورت مشاهده علائمی چون درد شکم، زرد شدن پوست و چشم ها و خستگی می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.