شفا مگ

خواص کینوا برای کودکان

کینوا یک دانه گیاهی است که خواص زیادی برای کودکان دارد و می تواند به رشد استخوان ها ، تحریک رشد کودک ، سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از چاقی کمک زیادی کند

خواص کینوا برای کودکان

کینوا یکی از غذاهای سالم در جهان است و بیهوده نیست آن را به عنوان یک غذای فوق العاده می شناسند. اگر پدر و مادری هستید که می خواهد غذای مغذی به کودکان خود در خانه بدهید، فرصت افزودن این محصول را به رژیم غذایی روزانه فرزندتان را از دست ندهید.

فواید و خواص کینوا برای کودکان

نسبت کربوهیدرات کینوا شبیه به غلات است، با این حال محتوای بالای پروتئین و اسیدهای آمینه کینوا باعث محبوبیت کینوا شده است. سطح اسید آمینه موجود در این دانه گیاهی مانند سویا است.این دانه های گیاهی حاوی پروتئینی است که به حفظ وزن بدن و بهبود توده عضلانی کمک می کند.

کمک به رشد استخوان

کلسیم گزینه مهمی است که برای رشد استخوان های کودک بسیار مهم است و این ماده بسیار مفید برای رشد کودک در کینوا به مقدار زیادی یافت می شود و همچنین سرشار از ویتامین D است که بسیار برای جذب طبیعی این ماده معدنی لازم است.

در حالی که غذاهای دیگر مانند شیر و پنیر سطح بسیار خوبی از کلسیم را در خود دارند، استفاده از این دانه می تواند کودکانی که تحمل مصرف لبنیات را ندارند را تامین کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

کینوا یکی از بهترین منابع لیزین، اسید آمینه ضروری در این منبع پروتئین گیاهی است که به بدن کمک می کند تا از عفونت یا شیوع بیماری های روزمره مانند آنفولانزا جلوگیری کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در این دانه به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

مبارزه با رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد که توسط عواملی مانند آلودگی و غذاهای مختلف به بدن وارد می شوند می توانند تعادل در پوست و سیستم ایمنی بدن کودک از بین ببرند. کینوا به دلیل سطح بسیار بالای آنتی اکسیدان، قادر به محفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد می باشد.

جلوگیری از چاقی کودکان

مشخص شده است که مصرف منظم کینوا خطر چاقی را در کودکان کاهش می دهد، زیرا منبع بسیار زیادی از فیبر طبیعی است که باعث می شود چربی ها به خوبی آزاد شوند.

از نظر آماری خطر چاقی و عدم ورزش بدن در کودکان زیر 10 سال وجود دارد و کینوا با داشتن مواد مغذی ضروری برای تامین نیاز های آنها، احساس سیری بیشتری به آنها می دهد و باعث می شود انرژی کودک افزایش یابد.

ایده آل برای مغز

کینوا با دارا بودن مقدار زیادی منیزیم، آهن و اسید فولیک باعث تقویت عضلات و بافت های عصبی شود و همچنین بر روی حافظه و مغز کودکان تاثیر بسیار خوبی می گذارد.

منبع ویتامین ها

دانه کینوا غنی از ویتامین های E، A، D و سایر ریز مغذی ها است که برای تقویت رشد کودکان فعال با سطح انرژی بالا، اشتهای خوب، حافظه خوب بسیار ضروری است.

باعث تحریک رشد کودک

این دانه های کوچک حاوی کلسیم بیشتری نسبت به برنج است و یک گزینه بسیار مفید و بدون گلوتن است که به رشد سلول و استخوان کودک کمک می کند. علاوه بر این می توان آن را از سنین بسیار ابتدایی به شکل فرنی تهیه کرد و در سنین بالاتر به شکل کاپ کیک و یا سالاد به کودک خود بدهید.

پشتیبانی گوارشی

روند هضم در کودکان بسیار سریعتر از بزرگسالان است. با مقادیر بالای فیبر در کینوا همراه با مصرف مایعات مناسب، می توان انتقال روده و فرکانس حرکت روده را بهبود بخشد و از تجمع گازهای کولیکی دردسرساز جلوگیری کند.

ارزش غذایی کینوا

کینوا یک غذای فوق العاده است که می تواند به روش های مختلف به کودک داده شود و این دانه ارزشمند سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. کینوا همچنین دارای آنتی اکسیدان و مقدار زیادی فیبر است که یک ملین طبیعی برای جلوگیری از یبوست کودکان شناخته می شود. بسیاری از مواد مغذی موجود در 100 گرم کینوا به شرح زیر است:

  • 120 کالری
  • 72 درصد آب
  • 4.4 میلی گرم پروتئین
  • 1.21 گرم کربوهیدرات
  • 0.9 گرم قند
  • 1.9 گرم فیبر
  • 0.23 گرم چربی اشباع شده
  • 3.76 میلی گرم آهن
  • 2.31 میلی گرم کلسیم
  • 4.318 میلی گرم پتاسیم

این غذای عالی برای نوزادان و کودکان بسیار مفید است و هر آنچه برای رشد کامل آن لازم است به بدن کودک می دهد.

اقدامات مهم هنگام مصرف کینوا به کودک

مهم است که کینوا را نوعی تهیه کنید که از پوست خارج شده باشد. پوست کینوا ساپونین دارد که باعث تلخی آن می شود. پس بهتر است زمان خرید آن را زیر آب روان بوشیید و قبل از استفاده برای غذای کودک آن را خیس کنید. شستشوی مناسب به از بین بردن تمام تلخی کینوا کمک میک ند.

هنگام تهیه کینوا برای کودک خود از نمک استفاده نکنید.

همچنین باید مراقب باشید تا مطمئن شوید کودک شما به کینوا آلرژی نشداته باشد ، زیرا ممکن است کودک و نوزاد به کینوا الرژی داشته باشد و باعث عوارض جانبی شود. به همین خاطر حتما با پزشک یا مشاوره تغذیه کودک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای آن بی خطر است.

چه زمانی می توانید کینوا را به کودک خود بدهید

پزشکان کینوا را به نوزادان 8 ماهه و بالاتر توصیه می کنند، با این حال می بایست قبل از امادگی کودک برای مصرف کینوا با پزشک اطفال مشورت کنید تا زمان مصرف کینوا به کودک را مشخص کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.