شفا مگ

تاثیر سیر بر پرپشتی مو

سیر به علت داشتن مقادیر زیادی از ویتامین و مواد معدنی، تاثیر خوبی بر پرپشتی، تقویت و تحریک مو سر دارد و می تواند به رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کند

تاثیر سیر بر پرپشتی مو

سیر یک ماده طبیعی است که در اکثر خانه ها یافت می شود و خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. از زمان بسیار قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. اما آیا می دانید سیر یک داروی موثر برای تقویت و پرپشتی مو است؟ در ادامه با فواید و خواص سیر برای رشد و پرپشتی مو آشنا شوید.

سیر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد و تحریک موی سر بسیار ضروری هستند. از خواص سیر می توانید به صورت موضعی یا استفاده آن در غذا بهرمند شوید. سیر دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم و روی است. این مواد مغذی باعث سلامت مو می شوند. سیر همچنین سرشار از گوگرد است که برای ایجاد کراتین مو ضوروری است. کراتین پروتئینی است که برای رشد مو ضروری است. همچنین ماساژ پوست سر با روغن سیر می تواند باعث تقویت ریشه مو شود.

خواص سیر برای پرپشتی مو

سیر دارای خواض ضد میکروبی است که به از بین بردن میکروب ها و باکتری هایی که می توانند به پوست سر آسیب وارد وارد کرده و رشد مو را مهار کنند کمک می کند. همچنین سیر حاوی سلنیوم است که به تحریک گردش خون برای رساندن حداکثری تغذیه پوست سر و مو کمک می کند.

سیر خام سرشار از ویتامین سی است که استرس اکسیداتیو را که می تواند باعث ریزش مو شود کاهش می دهد. ویتامین سی موجود در سیر از موهای شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و از کم پشتی و ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شد که برای رشد مو ضروری است.

نحوه استفاده از سیر برای پرپشتی مو

ماسک سیر و عسل

عسل یک ماده نرم کننده است و می تواند به حفظ رطوبت مو کمک کند و آن را نرم و براق نگه دارد. همچنین می تواند به رشد مو کمک کرده و مواد مغذی را به پوست سر و مو برگرداند. این روش را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای این منظور 8 حبه سیر را اب بگیرید که حدود یک قاشق غذا خوری آب سیر به شما می دهد. یک قاشق غذا خوری عسل به آب سیر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط سیر و عسل را به مو ها و پوست سر خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بمالید و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.

روغن سیر برای رشد مو

ماساژ روغن سیر باعث بهبود فولیکول های مو در پوست سر می شود. در حالی که گردش خون را بهبود می بخشد که به نوبه خود به تحریک رشد مو کمک می کند. این روش را 3 بار در هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای این منظور 8 حبه سیر و 1 عدد یاز را خرد کرده یا در مخلوط کن بریزید تا به خوبی مخلوط شود.سپس نصف فنجان روغن حامل ( روغن زیتون یا نارگیل) در یک تابه گرم کنید و سیر و پیاز را به روغن اضافه کنید تا مخلوط قهوه ای شود. سپس تابه را از حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن روغن آن را صاف کرده و تفاله را دور بریزید. پوست سر خود را با دو قاشق غذاخوری روغن ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه ماساژ و بگذارید 15 دقیقه روی مو بماند. سپس با یک شامپوی ملایم آن را بشویید.

سیر و زنجبیل

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند شوره سر را کاهش دهد و به طور سنتی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مو استفاده می شود. با این حال هیچ مدرک علمی برای اثبات این اثر وجود ندارد.

برای این منظور 2 تکه برش خورده زنجبیل با 8 حبه سیر خرد کرده را در مخلوط کن بریزید و آنها را مخلوط کنید. نصف فنجان روغن حامل مانند روغن نارگیل را به همراه مخلوط سیر و زنجبیل در تابه بریزید و بگذارید روی حرارت گرم شود تا تفاله قهوه ای شود. سپس حرارت را خاموش کنید و پس از خنک شدن آن را صاف کنید و تفاله را دور بریزید. دو قاشق غذاخوری روغن را در یک کاسه بریزید و آ نرا روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس بگذارید 15 دقیق هروی موی شما بماند و سپس با شامپوی ملایم بشویید.

عوارض جانبی سیر برای مو

مصرف زیاد سیر می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. تحقیقات محدودی در مورد عوارض سیر روی مو وجود دارد. اما برخی شواهد حاکی از آن است که افرادی که پوست حساس دارند باید از مالیدن خمیر سیر خام به طور مستقیم بر روی پوست سر خود اجتاب کنند. زیرا گاهی اوقات می تواند باعث تحریک شود. همچنین ممکن است بوی بدن، سرگیجه، مشکلات گوارشی و سوزش سر دل را تجربه کنید.

سوختگی با سیر

همانند سایر روش های درمانی طبیعی، هنگام استفاده از سیر روی موها یا هر قسمت دیگر از بدن خطراتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این امر خصوصا در مورد افرادی که پوست حساس دارند بسیار صدق می کند.

سیر می تواند باعث سوختگی روی پوست شود، این خطر فقط به سیر خام محدود نمی شود، محصولات حاوی سیر مانند روغن های اساسی نیز می تواند باعث تحریک پوست شوند. بنابراین مهم است قبل از شروع استفاده از سیر با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.