شفا مگ

چگونه رژیم بدون گلوتن بگیریم

برای گرفتن رژیم بدون گلوتن برخی از مواد غذایی کم چرب و سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و مواد غذایی حاوی گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

چگونه رژیم بدون گلوتن بگیریم

گلوتن نوعی پروتئین است که در غلات هایی مانند چاودار، جو و گندم یافت می شود و محصولاتی که از این غلات تولید می شوند حاوی گلوتن در مقادیر مشخص می باشند. به تازگی بسیاری از افراد با رژیم بدون گلوتن برای کاهش وزن استفاده می کنند. اما آیا رژیم غذایی بدون گلوتن به کاهش وزن کمک می کند؟ قبل از هر چیز بیاییم در مورد گلوتن و غذاهای غنی از گلوتن بدانید.

برخی مواد غذایی بدون گلوتن می توانند برای کاهش وزن موثر باشند و نه تنها به تقویت روند چربی سوزی کمک می کنند، بلکه فواید سلامتی زیادی دارند. همیشه بخاطر داشته باشید که گلوتن برای شما مضر نیست، مگر اینکه به مصرف آن حساسیت داشته باشید. اما یک رژیم غذایی بدون گلوتن به شما کمک می کند تا روی سایر غذا های کم چرب و سالم تمرکز کنید. همیشه به یاد داشته باشید که ترکیبی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش همان چیزی است که شما را متناسب و سالم نگه می دارد.

گلوتن چیست

گلوتن دو نوع پروتئین در غلات مانند گندم و جو می باشد که به عنوان پرولامین و گلوتلین شناخته می شود و عملکرد اصلی آنها این است که غذاها را به شکل خاصی به هم چسبیده نگه دارد. به همین دلیل است که وقتی خمیر را ورز می دهید کش می آیند. برخی از نمونه غذاهای حاوی گلوتن شامل آرد گندم، نان، ماکارونی، غلات است. پس محصولاتی که بدون گندم هستند قالبا فاقد گلوتن می باشند.

به طور کلی ، افرادی که از بیماری سلیاک یا آلرژی به گندم رنج می برند، رژیم بدون گلوتن جایگزین برنامه های غذایی خود می کنند. اما در سال های اخیر بسیاری از افراد از رژیم فاقد گلوتن استفاده کی نند و معتقدند این رژیم به کاهش وزن کمک می کند.

اما در حقیقت، کاهش گلوتن چیزی نیست که باعث کاهش وزن شود، اما تغییر به یک رژیم غذایی سالم این کار را به خودی خود انجام می دهد. وقتی گلوتن نمی خورید، از غذاهای فراوری شده مانند برگر، پیتزا، کیک و غیره پرهیز می کنید. در نتیجه به سمت غذاهای سالم مانند میوه ها ، سبزیجات، گوشت، ماهی، آجیل و مغزها میروید.


بیشتر بخوانید: گندم سیاه چیست و خواص آن


غذاهای فاقد گلوتن

برخی از غذاها می باشند که فاقد گلوتن هستند و می توانند به کاهش وزن سریع کمک زیادی کنند. در ادامه با برخی از مواد غذایی فاقد گلوتن آشنا می شوید.

میوه های تازه :

میوه های تازه غذاهایی با تغذیه بالا هستند که سرشار از مواد مغذی و چربی های سالم هستند. میوه ها جدا از اینکه غذاهای کم چربی هستند، منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای غذایی، امگا 3 و پروتئین ها هستند. بسیاری از میوه ها حتی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به بهبود متابولیسم برای تقویت بدن و کاهش وزن کمک می کنند.برخی از بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن شامل انواع توت، سیب، کیوه، خربزه می باشد. بنابراین برای نتیجه گیری بهتر باید میوه ها را در رژیم روزانه خود بگنجانید و شما می توانید میوه ها را به صورت سالاد مصرف کنید.

سبزیجات تازه:

سبزیجات تازه به ویژه سبزیجات برگ سبز، پر از مواد مغذی، چربی های سالم و کم کالری است.علاوه بر این ، سبزیجات منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، اسید فولیک و پروتئین ها هستند. این مواد همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که باعث بهبود هضم و فعالیت متابولیکی می شوند. علاوه بر این ، سبزیجات گرسنگی و اشتیاق شما را برای غذاهای آماده کاهش می دهد. در نتیجه، هنگامی که فقط سبزیجات سالم و کم کالری می خورید، به تقویت روند کاهش وزن کمک می کند. برخی از بهترین سبزیجات برای کاهش وزن شامل اسفناج، کلم بروکلی، هویج و لوبیا است.

ماهی قزل آلا:

ماهی قزل آلا یکی از مواد مغذی و غنی از مواد مغذی در جهان است. ماهی سالمون برای کاهش وزن بسیار مناسب است، زیرا حاوی چربی های سالم و پروتئین های بدون چربی است. علاوه بر این، منبع عالی از آنتی اکسیدان، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا 3 است.ماهی سالمون به بهبود سوخت و ساز بدن کمک می کند و شکم شما را برای مدت طولانی پر نگه می دارد. به همین خاطر به شما در جلوگیری از خوردن بیش از حد کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود.

تخم مرغ:

تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی بسیار مغذی است که به تقویت کاهش وزن کمک می کند. تخم مرغ ها دارای مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم، سلنیوم، پروتئین، آهن و چربی های سالم هستند. اگر اینها را مرتبا مصرف کنید، برای کمک به کاهش وزن، سوخت و ساز بدن را بسیار تقویت می کند. علاوه بر این، تخم مرغ یک میان وعده عالی است که شما را برای مدت طولانی تر سیر نگه می دارد و ولع مصرف شما را بسیار کاهش می دهد.

برنج قهوه ای :

غلات کامل مانند برنج قهوه ای سرشار از فیبر، تغذیه، چربی های سالم و کالری کم هستند. علاوه بر این برنج قهوه ای منبع عالی از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات های مفید است. همه این عناصر نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند. وقتی اشتهای شما کم است به طور خودکار کمتر غذا می خورید و وزن کم می کنید.

حبوبات:

حبوبات برای تقویت و کاهش وزن بسیار مناسب است، زیرا کالری کمی و فیبر غذایی زیادی دارند. علاوه بر این، حبوبات منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسید فولیک، چربی های سالم و پروتئین هستند. بنابراین، وجود چنین مواد مغذی با سوزاندن کالری و چربی های غیر ضروری به کاهش وزن کمک می کند. به همین دلیل است که شما باید حبوبات را در برنامه رژیم غذایی بدون گلوتن قرار دهید. برخی از نمونه های حبوبات لوبیا، عدس، نخود است.

آجیل:

اجیل یکی از مغذی ترین میان وعده ها در جهان است، زیرا مملو از مواد مغذی است. آجیل سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر غذایی و چربی های سالم مانند امگا 3 و امگا 6 است. همه این عناصر برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن بسیار موثر هستند. بسیاری از مردم معتقدند که خوردن آجیل می تواند منجر به کاهش وزن شود، اما مطالعات زیادی این نظریه را نفی کرده است. اگر آجیل به مقدار محدود خورده شود، می تواند به کاهش وزن، اختلالات قلبی و کلسترول جلوگیری کند. بهترین آجیل برای کاهش وزن شامل گردو، بادام، پسته و بادام زمینی است.

بذر ها:

بذرها غذاهای فوق العاده سالمی است که به تسریع روند کاهش وزن کمک می کند. دانه ها غنی از فیبر غذایی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، چربی های سالم و آنتی اکسیدان است. بسیاری از متخصصان پزشکی بذرها را آزمایش کرده و تایید کرده اند که برای کاهش وزن بسیار مناسب است. علاوه بر این ، اینها برای جلوگیری از مشکلات سلامتی مانند کلسترول و دیابت عالی است. برخی از بهترین دانه ها برای کاهش وزن دانه چیا، دانه کتان و .... می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.