شفا مگ

چه غذاهایی اسید معده را کم میکند

برخی از غذاهایی که در رژیم غذایی قرار دارد می توانند بر مقدار تولید اسید معده تاثیر بگذارد و خوردن برخی از این غذاها می تواند اسید معده را کم کنند.

چه غذاهایی اسید معده را کم میکند

 سلامتی بدن با روده آغاز می شود و رفلاکس اسید یکی از عوامل کلیدی است که می تواند بر روی روده ها تاثیر بگذارد. سبک زندگی و رژیم های غذایی باعث افزایش مقدار اسید معده می شود که هضم غذا را مختل می کند و می تواند باعث مشکلات کلی سلامتی مانند بیماری های قلبی و حتی سرطان ها شود.رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که غذایی که می خورید و از معده به سمت مری حرکت می کند. با این حال برخی از مواد غذایی وجود دارند که می توانند باعث کاهش اسید معده شوند.

غذاهایی که می خورید روی مقدار تولید اسید معده تاثیر می گذارد و خوردن انواع مناسب مواد غذایی می تواند به کنترل اسید معده و بیماری رفلاکس معده کمک کند.

مواد غذایی برای کاهش اسید معده

زنجبیل

زنجبیل یکی از قدیمی ترین داروهای کاهش دهنده اسید معده است که بیش از هزاران سال در داروهای سنتی استفاده می شده است. ریشه زنجبیل حاوی موادی است که می تواند به کاهش اسید معده و رفلاکس معده کمک کند. برای این منظور می توانید مقداری زنجبیل تازه یا پودر شده را در مقداری آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را میل کنید. حتی میتوانید زنجبیل را در غذا های خود بریزید. مقدار ایده آل برای مصرف روزانه حدود 1 گرم زنجبیل است.

سفیده تخم مرغ

ویتامین B6 به بدن ما کمک میک ند تا اسیدهای آمینه خاصی را متابولیزه کند که به نوبه خود رفلاکس اسید را کاهش می دهد. در میان غذاهایی که سرشار از ویتامین B6 هستند، سفیده در بهترین لیست قرار دارد. از دیگر غذاهایی که می توانید استفاده کنید لوبیا، نخود فرنگی، چغندر، موز و ماهی است. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات کم تا حد زیادی در کاهش رفلاکس اسید کمک خواهد کرد.

عسل

عسل یکی از سرشارترین مواد ضد باکتری، ضد قارچ طبیعی است که روی سیستم گوارش کار می کند و باکتری ها را از بین می برد. به همین دلیل ماندگاری آن تا حد زیاد است و بیماری های مرتبط با معده مانند زخم را از بین می برد و همچنین به درمان رفلاکس اسید کمک می کند.

سبزیجات سبز

کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیای سبز، کرفس و گل کلم همگی دارای اسید کمی هستند و می توانید

موز

موز به دلیل پتاسیم بالایی که دارد به طور معمول برای رژیم رفلاکس اسید توصیه می شود

شیرین بیان

شیرین بیان به عنوان بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است به کاهش علائم موثر باشد. این داروی گیاهی می تواند به خوبی اسید معده را درمان کند.

غذاهایی که باعث افزایش اسید معده می شوند

برخی از غذاها برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می کند و برای کنترل علائم می توانید آنها را از لیست غذاهای خود حذف کنید.

غذاهای پرچرب

غذاهایی که سرخ شوند و پرچرب هستند می توانند باعث شل شدن دریچه مری می گردند و به این ترتیب اسید معده بیشتری به مری بازمی گردد و همچنین باعث تاخیر در تخلیه از معده می شوند.

خوردن غذاهای پرچب شما را بیشتر در معرض علائم قرار می گیرد، بنابراین کاهش مصرف چربی روزانه می تواند به شما کمک کند.

غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند شامل موارد زیر می باشد:

  • محصولات لبنی پرچرب مانند کره، شیر پرچرب و خامه
  • برش های چرب یا سرخ شده گوشت گاو یا گوشت بره
  • دسر یا تنقلات مانند چیپس سیب زمینی
  • سس های خامه ای
  • غذاهای روغنی

گوجه فرنگی و مرکبات

میوه ها و سبزیجات در یک رژیم غذایی سالم مهم هستند، اما برخی از میوه ها می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن رفلاکس معده و افزایش اسید معده شوند. این غذاها را بهتر است از لیست غذایی خود کاهش یا حذف کنید

  • پرتقال و گریپ فروت
  • لیمو ترش و لیمو ترش سبز
  • آناناس
  • گوجه فرنگی
  • سس گوجه فرنگی شیرین یا تند
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.