شفا مگ

قرص اووسیز: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص اووسیز داروی اورژانسی از دسته هورمون پروژستین است که برای پیشگیری از بارداری محافظت نشده استفاده می شود و به صورت تک قرص 1.5 و دو قرص 0.75 است.

قرص اووسیز

قرص اورژانسی اووسیز یک داروی پیشگیری از بارداری پس از یک رابطه جنسی محافظت نشده یا عدم موفقیت در سایر اشکال کنترل بارداری استفاده می شود.این دارو برای پیشگیری اورژانسی از بارداری می باشد و نباید به عنوان یک فرم منظم کنترل بارداری استفاده شود. این یک هورمون پروژستین است که عمدتا با جلوگیری از آزاد شدن تخمک در طول چرخه قاعدگی شما کار می کند.همچنین اووسیز باعث جلوگیری از اسپرم می شود و رسیدن به تخمک و پوشش رحم را تغییر می دهد تا از پیوند تخمک باورور جلوگیری کند.

قرص اووسیز و پریودی: بعد از مصرف اووسیز ممکن است زمان رسیدن قاعدگی و میزان خونریزی شما ممکن است تغییر کند و اگر پریود شما بیش از 7 روز تاخیر داشته باشد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لام باشد تست بارداری بدهید.

طریقه مصرف قرص اووسیز 0.75 : قرص اووسیز 75 را باید 12 ساعت قبل از رابطه مشکوک مصرف شود و قرص اول را بلافاصله مصرف کنید و قرص دوم را 12 ساعت بعد مصرف شود. اما اگر بیشتر از 12 ساعت از مصرف این دارو گذشته باشد بهتر است با داروساز یا پزشک برای مصرف مشورت کنید.

طریقه مصرف قرص اووسیز ۱/۵: قرص اووسیز 1.5 یک داروی ضد اورژانسی تک قرص می باشد و باید قبل از 72 ساعت مصرف شود تا تاثیر داشته باشد.

اووسیز چیست

قرص اووسیز یک داروی اورژانسی برای جلوگیری از بارداری پس از مقاربت جنسی محافظت نشده استفاده می شود و از آن برای جلوگیری از بارداری به طور منظم استفاده نمی شود. این دارو به عنوان پیشگیری از بارداری اورژانسی در صورت عدم کنترل منظم بارداری یا استفاده نادرست از آن استفاده می شود.

قرص اووسیز در گروه داروهای پروژستین قرار دارد و با جلوگیری از آزاد شدن تخمک از تخمدان یا جلوگیری از لقاح تخمک توسط اسپرم انجام می شود. همچنین ممکن است با تغییر پوشش رحم برای جلوگیری از پیشرفت بارداری کار می کند و از بارداری جلوگیری می کند.

قرص اووسیز از طریق ضخیم شدن مخاط دهانه رحم مانع عبور اسپرم از رحم و بقای اسپرم می شود. مهار تخمک گذاری از یک مکانیسم بازخورد منفی بر روی هیپوتالاموس، منجر به کاهش ترشح هورمون، تحریک کننده فولیکول و هورمون لوتئینیزه انجام می شود.

هشدارهای مهم قرص اووسیز

اگر به طور مرتب از داروهای ضد تشنج، اچ ای وی و ایدز استفاده می کنید، قبل از مصرف اووسیز با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا داروها می توانند اثر اووسیز را کم کنند.

اگر از قبل باردار هستید از این دارو استفاده نکنید، این دارو برای پیشگیری از بارداری می باشد و زمانی که تخمک باور شده به رحم متصل شده باشد، حاملگی را خاتمه نمی دهد.

ممکن است برخی افراد به قرص اووسیز حساسیت داشته باشند، در صورت حساسیت به این دارو نباید از آن استفاده کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

داروی اورژانسی اووسیز برای پیشگیری از بارداری به طور معمول استفاده نمی شود و فقط به عنوان قرص اورژانسی مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو نباید برای روش های معمول کنترل بارداری استفاده شود.

چگونه قرص اورژانسی اووسیز را مصرف کنید

اووسیز به صورت قرص استفاده می شود و به دو شکل تک قرص یا دو قرص در دسترس می باشد و باید قبل از 72 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده در اصرف وقت قرص را مصرف کنید. بهترین زمان مصرف این دارو 12 ساعت پس از رابطه جنسی مشکوک می باشد.اگر از اووسیز 0.75 میلی گرم و 2 قرص استفاده می کنید قرص اول را هر چه سریعتر مصرف کرده و 12 ساعت بعد دوز دوم را مصرف کنید.

اگر در طی 2 ساعت پس از مصرف پیشگیری از بارداری اورژانسی دچار استفراغ کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و دوز دوم را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

اگر پریود شما 1 هفته یا بیشتر از تاریخ مورد انتظار گذشته است، ممکن است باردار باشید. آزمایش بارداری انجام دهید و اگر باردار هستید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر تخمک بارور شده به رحم متصل شده باشد، پیشگیری از بارداری اورژانسی باعث خاتمه دادن بارداری نمی شود.

قرص اورژانسی اووسیز چه عوارض جانبی دارد

قرص اووسیز می تواند مانند سایر داروها عوارض جانبی داشته باشد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. از عوارض شایع قرص اورژآنسی اووسیز می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد خفیف معده
  • حساسیت پستان
  • اسهال، استفراغ، تهوع
  • سردرد و سرگیجه
  • احساس خستگی
  • تغییر در دوره قاعدگی

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی جدی از قبیل درد شدید زیر معده، بخصوص 3 تا 5 هفته پس از مصرف اووسیز فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی اووسیز نیست و ممکن است موارد دیگری رخ دهد که در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

قرص اووسیز با چه داروهایی تداخل دارد

برخی داروهای خاص وجود دارند که باعث کاهش اثر بارداری اضطراری اووسیز می شوند و ممکن است منجر به بارداری شود. اگر از داروهای افاویرنز، ریفامپین، کاربامازپین یا فنی توئین استفاده می کنید، برای استفاده از پیشگیری از بارداری اووسیز با پزشک خود مشورت کنید.
برخی از داروها ممکن است با کاهش میزان هورمون های پیشگیری از بارداری در بدن، کنترل اضطراری بارداری را کاهش دهد. این اثر می تواند منجر به بارداری شود.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با این دارو نمی باشد و اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروها روی این دارو تاثیر نمی گذارد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.