شفا مگ

افت قند خون در افراد دیابتی

افت قند خون در افراد دیابتی زمانی اتفاق می افتد که فرد دیابتی گلوکز کافی در خون نداشته باشد و باعث علائمی لرزش،گرسنگی، اضطراب، تعریق و سرگیجه می شود.

افت قند خون در افراد دیابتی

 افت قند خون در افراد دیابتی یا هیپوگلیسمی دیابتی زمانی اتفاق می افتد که افراد مبتلا به دیابت، گلوکز کافی در خون نداشته باشند. گلوکز منبع اصلی سوخت بدن و مغز است و اگر به مقدار کافی در خون نباشد می تواند عملکرد بدن را مختل کند.قند خون پایین به عنوان سطح قند خون زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر تعریف می شود.

به علائم هشدار دهنده زودرس کاهش قند خون توجه کنید و به سرعت قند خون خود را درمان کنید. شما می توانید با خوردن یا نوشیدن یک منبع ساده قند، مانند قرص های گلوکز یا آب میوه، قند خون خود را به سرعت بالا ببرید. اگر خود قادر به درمان این بیماری نیستید به خانواده و دوستان خود بگویید.

افت قند خون شدید می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله تشنج و بیهوشی شود که نیاز به مراقبت های اضطراری دارد. اطمینان حاصل کنید که خانواده، دوستان و همکاران از وضعیت شما با خبر هستند تا در مواقع ضروری بدانند چه کاری باید انجام دهند.

اگر کسی دچار افت قند خون شدید شد و از هوش رفته یا قادر به بلعیدن نیست نباید به آن انسولین تزریق کنید، زیرا این امر باعث می شود سطح قند خون آنها بیشتر کاهش یابد، همچنین مایعات و غذا به آن ندهید، زیرا ممکن است باعث خفگی شود.

علائم و نشانه های اولیه

برخی نشانه ها و علائم مانند سرگیجه، تعریق و افزایش ضربان قلب می توانند از علائم افت قند خون در افراد مبتلا به دیابت باشند. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که مشخص کند که افراد مبتلا به دیابت دچار افت قند خون شده اند.این علائم شامل:

  • لرزش
  • سرگیجه
  • تعریق
  • گرسنگی
  • افزایش ضربان قلب
  • عدم تمرکز
  • گیجی
  • بدخلقی
  • اضطراب و عصبانیت
  • سردرد

افت قند خون در خواب

برخی افراد دیابتی ممکن است در زمان خواب دچار هیپوگلیسیمی دیابتی شوند که باعث شود شما را از خواب بیدار کند.لباس مرطوب و یا ملحفه مرطوب به دلیل تعریق، کابوس، خستگی یا گیجی هنگام بیدار شدن از خواب می تواند از علائم افت قند خون در شب باشد.

علائم و نشانه های شدید هیپوگلیسمی دیابتی

اگر هیپوگلیسمی دیابتی درمان نشود باعث برخی علائم و نشانه های افت شدید قند خون می شود که از شایعترین آنها ضعف عضلای، دشواری در گفتار، تاری دید و خواب آلودگی شدید می باشد. برخی علائم دیگر مانند کلافگی، ناتوانی در خوردن، گیجی، تشنج و بیهوشی که به ندرت اتفاق می افتد می تواند از علائم شدید هیپوگلیسمی دیابتی باشد.

البته علائم در هر فرد یا در هر فصلی متفاوت می باشد. برخی از افراد علائم شدیدی ندارند و ممکن است برخی از افراد هیچ علائمی را نشان ندهد. بنابراین مهم است که به طور منظم سطح قند خون را کنترل کنید.

علت افت قند خون دیابتی

در بین افرادی که انسولین مصرف می کنند پایین بودن قند خون بسیار شایع است، اما در صورت استفاده از داروهای خاص دیابت خوراکی نیز ممکن است بروز دهد.

اگر به اندازه کافی غذا نخورید و یا بیش از حد انسولین یا داروی دیابت مصرف نکنید می تواند باعث شود دچار هیپوگلیسمی دیابتی شوید و دچار علائم افت قند خون شوید. به تعویق انداختن یا کنار گذاشتن یک وعده غذایی یا میان وعده، همچنین افزایش ورزش یا فعالیت بدنی بدون تنظیم دارو می تواند از علت های افت قند خون باشد.

تنظیم قند خون

زمانی که قند خون زیاد شود، هورمون انسولین سطح قند خون را کاهش می دهد. اگر مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 هستید و برای کنترل قند خون خود به انسولین نیاز دارید، مصرف بیش از مقدار انسولین مورد نیاز باعث پایین آمدن سطح قند خون و کاهش قند خون می شود.

اگر بعد از مصرف داروی دیابت، کمتر از حد معمول غذا بخورین، یا اگر بیش از حد معمول ورزش کنید که قند اضافی مصرف می کند، قند خون می تواند خیلی پایین بیاید. حفظ تعادل بین انسولین، غذا و فعالیت همیشه آسان نیست، اما پزشک یا مربی دیابت می تواند با شما همکاری کند تا از کاهش سطح قند خون جلوگیری کند.

عوامل ایجاد خطر

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر افت قند خون دیابتی هستند، از جمله:

  • افرادی که از انسولین استفاده می کنند
  • افرادی که داروهای خاص دیابت خوراکی مصرف می کنند
  • کودک خردسال و بزرگسال
  • کسانی که اختلال عملکرد کبد یا کلیه دارند
  • افرادی که مدت طولانی تری مبتلا به دیابت هستند
  • افرادی که علائم قند خون پایین را احساس نمی کنند
  • کسانی که چندین دارو مصرف می کنند

پیشگیری از افت قند خون دیابتی

بسته به برنامه درمانی خود، ممکن است چندین بار در هفته یا چند بار در روز سطح قند خون خود را بررسی و ثبت کنید. نظارت دقیق تنها را اطمینان از باقی ماندن سطح قند خون است.

سعی کنید از وعده های غذایی یا میان وعده های خود صرف نظر نکنید.اگر انسولین یا داروی خوراکی دیابت مصرف می کنند، در مورد مقدار مصرف و زمان وعده ها و میان وعده ها ثابت قدم باشید.

دارو ها را با دقت اندازه گیری کرده و به موقع مصرف کنید و توصیه های پزشکی را رعایت کنید تا به افت قند خون دچار نشوید.

در صورت افزایش فعالیت بدنی، داروی خود را تنظیم کرده یا میان وعده های اضافی بخورید. این تنظیمات به نتایج آزمایش قند خون، نوع و مدت فعالیت و نوع داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد.

واکنش های پایین گلوکز خود را ثبت کنید، این می تواند به شما کمک می کند الگوهای موثر در کاهش قند خون را بیابید و راه هایی برای جلوگیری از آنها پیدا کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.