شفا مگ

وازونیدین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص وازونیدین برای درمان فشار خون بالا است و موارد مصرف آن برای کنترل فشار خون، کنترل درد، ترک مواد افیونی و درمان اختلال بیش فعالی در کودکان می باشد

قرص وازونیدین

قرص وازونیدین کلونیدین 2 داروی درمان فشار خون بالا و کنترل کننده علائم سندرم محرومیت از اپیوئیدها و کنترل درد استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا باعث پیشگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی می شود. این دارو از داروهای آگونیست های آلفای مرکزی است که باعث کاهش فشار خون می شود. این ماده با شل کردن رگ های خونی می کند تا خون بتواند راحت تر جریان یابد.

هشدارهای مهم مصرف وازونیدین

قبل از مصرف وازونیدین، اگر به آن حساسیت داریدو یا به موارد دیگری حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

اگر سابقه بیماری کلیوی، مشکلات ریتم قلب، بلوک دهلیزی دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است قرص وازونیدین باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما می شود و تا زمانی که مطمئن نشده اید که این دارو برای شما خواب آلودگی ایجاد نمی کند رانندگی نکنید و یا کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید.

نحوه مصرف وازونیدین

قرص وازونیدین یا کلونیدین معمولا مطابق دستور پزشک مصرف می شود و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. این دارو به طور معمول 2 بار در روز استفاده می شود. بیشتر این دارو قبل از خواب مصرف می شود تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد.

سعی کنید این دارو را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید، سعی کنید دارو را در ساعات مشخصی مصرف کنید تا نوبت آن را فراموش نکنید.

نکته مهم این است که دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. ممکن است علائمی مانند عصبی بودن، تحریک، لرزش و سردرد را تجربه کنید. در صورت قطع ناگهانی دارو، ممکن است افزایش سریع فشار خون نیز رخ دهد. اگر شما این دارو را برای مدت طولانی یا در دوز های بالا استفاده می کنید خطر ایجاد عوارض جانبی در صورت قطع ناگهانی بیشتر است.برای قطع مصرف این دارو پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی وازونیدین چیست

عوارض جانبی شایع قرص وازونیدین سرگیجه، سبکی سر، خواب آلودگی، خشکی دهان یا یبوست می باشد که در صورت تداوم یا بدتر شدن می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار سرگیجه می شوید برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. برای از بین بردن خشکی دهان، می توانید آب نبات سفت و یا آدامس بدون قند بجوید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، زیرا او قضاوت کرده است که سود شما بیشتر از خطر عوارض جانبی ان است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

برخی عوارض جانبی شدید وازونیدین شامل غش کردن، ضربان قلب آهسته یا نامنظم، تغییرات ذهنی یا خلقی است که در صورت مشاهده این علائم می بایست فورا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت داشتن موارد زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

  • درد شدید قفسه سینه ، تنگی نفس ، ضربان قلب نامنظم
  • ضربان قلب بسیار آهسته
  • سردرد شدید ، کوبیدن در گردن یا گوش ها ، تاری دید
  • خون دماغ شدن
  • اضطراب ، گیجی
  • احساس سبکی ، مانند این که ممکن است از دست رفته باشید.

 واکنش آلرژیک با اینکه بسیار نادر است اما در صورت مشاهده واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، سرگیجه شدید، مشکل تنفس فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست و در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک خود تماس بگیرید.

وازونیدین با چه داروهایی تداخل دارد

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. در صورت مصرف داروهای آنتی هیستامین مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین ، داروهای خواب یا اضطراب مانند الپرازولام، دیازپام و زولپیدوم، شل کننده های عضلانی و مسکن ها با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. به همین خاطر اگر دارویی یا محصولات گیاهی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با وازونیدین نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.