شفا مگ

شربت آمی لوپرا: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شربت آمی لوپرا داروی ضد اسهال ناگهانی است و موارد مصرف این دارو برای درمان اسهال مسافرتی، اسهال مداوم در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده می باشد.

شربت آمی لوپرا

شربت آمی لوپرا یک داروی ضد اسهال ناگهانی مانند اسهال مسافرتی مورد استفاده قرار می گیرد و با کند کردن حرکت روده باعث کاهش تعداد حرکات روده و آبکی شدن مدفوع می شود. البته از این دارو برای کاهش ترشح در بیمارانی که ایلئوستومی دارند استفاده می شود.

از شربت آمی لوپرا برای درمان اسهال مداوم در افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده نیز استفاده می شود، البته توجه داشته باشید که این دارو فقط علائم را درمان می کند و نه علت اسهال. زیرا اسهال ممکن است به علت عفونت یا سایر بیماری های دیگری رخ دهد.

عوارض جانبی شربت آمی لوپرا شامل سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی یا یبوست می باشد و در صورت تداوم یا بدتر شدن آن می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

شربت آمی لوپرا برای چیست

شربت آمی لوپرا یک داروی ضد اسهال است که برای کنترل و تسکین علائم اسهال حاد مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای درمان اسهال مزمن در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده نیز استفاده می شود.

به طور معمول، عضلات روده با سرعت مشخصی منقبض و آزاد می شوند. این به انتقال مواد غذایی و مایعات از طریق دستگاه گوارش کمک می کند. در طی این روند، روده ها آب و مواد مغذی غذایی را جدب می کنند.

اما با اسهال، عضلات خیلی سریع منقبض می شوند و این باعث حرکت خیلی سریع غذا از سیستم گوارشی می شود. روده شما مقادیر طبیعی مواد مغذی و مایعات را جذب نمی کنند. این امر باعث دفع مدفوع آبکی می شود. همچنین میزان مایعات و الکترولیت هایی را که بدن شما از دست می دهد را افزایش می دهد. الکترولیت ها نمکی هستند که بدن برای عملکرد مناسب به آنها نیاز دارد. داشتن مقادیر بسیار کم مایعات و الکترولیت ها می تواند خطرناک باشد و به این حالت کم آبی گفته می شود.

شربت آمی لوپرا دارای ماده فعال ایمودیم است که باعث می شود عضلات روده با سرعت کمتری منقبض شوند. این به نوبه خود حرکت غذا و مایعات را از طریق دستگاه گوارش کند می کند و به روده اجازه می دهد مایعات و مواد مغذی بیشتری را جذب کند. این روند باعث می شود که اجابت مزاج شما کمتر و سفت تر باشد. همچنین میزان مایعات و الکترولیت های بدن از دست نمی رود.

موارد مصرف شربت آمی لوپرا

شربت آمی لوپرا برای درمان اسهال ناگهانی مانند اسهال مسافرتی استفاده می شود و با کند کردن حرکت روده باعث کاهش حرکات روده می شود. همچنین از این دارو برای درمان اسهال در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده نیز استفاده می شود.

نکات مهم قبل از مصرف

اگر قبلا به شربت لوپرامید یا آمی لوپرا آلرژی دارید ، حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر به مواردی از جمله غذای خاصی یا رنگ های خوراکی حساسیت دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که بیماری خاص از جمله درد معده یا شکم بدون اسهال، انسداد روده دارند حتما با پزشک خود قبل از تجویز این دارو مشورت کنند. ممکن است لازم باشد داروی دیگری تجویز شود.

اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید و دچار اسهال شدید نباید از این دارو استفاده کنید زیرا ممکن است اسهال به علت بیماری دیگری باشد و وضعیت را بدتر کند.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما ایمن است. در صورت داشتن سابقه پزشکی بخصوص موارد زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • مدفوع سیاه
  • خون در مدفوع
  • مشکلات کبدی
  • عفونت های معده یا روده
  • تب شدید و یا عفونت
  • ایدز
  • کولیت اولسراتیو

آمی لوپرا ممکن است باعث تغییر در ریتم ضربان قلب شود و علائمی چون سرگیجه را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده علائم بلافاصله به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

افرادی با سابقه بیماری قلبی، مشکلات قلبی خاص، ضربان قلب آهسته نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود و تا زمانی که مطمئن نشده اید احساس خواب آلودگی ندارید رانندگی نکنید و یا کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید.

کودکان ممکن است نسبت به اثرات این دارو به ویژه خواب آلودگی حساسیت بیشتری نشان دهند. شربت آمی لوپرا را بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان به کودک خود ندهید.

نحوه مصرف شربت آمی لوپرا

قبل از مصرف شربت آمی لوپرا حتما دستورالعمل درون بسته را مطالعه کنید و حتما قبل از مصرف آن را تکان دهید تا شربت به خوبی حل شود. سپس با استفاده از قاشق اندازه گیری مقدار مشخص شده توسط پزشک را مصرف نمایید.

مقدار مصرف شربت آمی لوپرا با توجه به پاسخ به درمان، شرایط سنی و وزن بیمار تجویز می شود. کودکان زیر 12 سال نباید از این دارو استفاده کنند مگر اینکه پزشک برایشان تجویز کرده باشد. توجه داشته باشید که نباید بیش از 8 میلی گرم در طول 24 ساعت شود، بجز در شرایطی که پزشک تجویز کرده باشد.

اسهال باعث کاهش آب بدن می شود و مصرف مایعات و مواد معدنی زیاد در طول درمان اسهال ضروری است تا مقدار آب از دست رفته را جایگزین کنید. در صورت بروز علائم کم آبی مانند تشنگی شدید، کاهش ادرار، گرفتگی عضلات و غش کردن فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین ممکن است پزشک در مدت درمان یک رژیم غذایی ملایم را برایتان تجویز کند تا تحریکات معده و روده را کاهش دهد. اگر اسهال بعد از 2 روز بهبود نیافت یا وضعیت شما بدتر شد و علائم جدیدی مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز خون در مدفوع، تب یا سیری ناخشایند، تورم معده و شکم و یا اگر مشکل پزشکی جدی داشته باشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شربت آمی لوپرا

سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی مفرد یا یبوست می تواند از عوارض جانبی شایع آمی لوپرا باشد و در صورت ادامه داشتن هر یک از این عوارض جانبی سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

تهوع، استفراغ، درد معده یا شکم، احساس پری معده یا شکم، ضربان قلب سریع و نامنظم، سرگیجه شدید و غش از عوارض جانبی جدی شربت آمی لوپرا می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست مصرف دارو را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک به این دارو نادر است، اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش یا تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی داروی آمی لوپرا نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

تداخل دارویی آمی لوپرا

آمی لوپرا ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد و در صورت مصرف همزمان با برخی داروها ممکن است عوارض جانبی جدی دارو را افزایش دهد و یا اثر داروها کاهش یابند. در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما بی خطر است.

داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند شامل:

  • بلادونا پی بی
  • داروهای ضد درد مانند اسکوپولامین
  • داروهای حاوی مورفین
  • داروهای ضد اسپاسم
  • برخی انتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند کلستیرامین، آمی تریپتیلین

داروهایی که ریتم قلب را تحت تاثیر قرار می دهند با آمی لوپرا تداخل دارد مانند آمیودارون، کلرپرومازین، هالوپریدول، متادون، فلوکستین، پنتامیدین، پروکائین آمید، سوتالول.

این لیست شامل تمام داروهایی که با شربت آمی لوپرا تداخل دارند نمی باشد و در صورت مصرف هر داروی خاص حتما با پزشک خود قبل از تجویز این دارو مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.