شفا مگ

خواص خرفه برای کبد

خرفه دارای خواص زیادی برای کبد و صفرا است و برای سم زدایی کبد، مهار استرس اکسیداتیو و تسکین صفرا موثر است، همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است

خواص خرفه برای کبد

خرفه یک گیاه خود رو است که با نام انگلیسی Purslane شناخته می شود و از تیره پرتولاکسه است. این گیاه برگ های گوشتی و بزرهای سیاه ریزی دارد و یک گیاه یک ساله با ارتفاع حدود 40 سانتی متر است. این گیاه در کشورهای ایران، استرالیا و هند رشد می کند و برگ گرد کشیده با ساقه گوشتی به رنگ قرمز ارقوانی دارد.

خرفه برای کبد بسیار زیاد است، برگ و ساقه آن مسکن صفرا است و همچنین می تواند حرارت خون و کبد را کاهش دهد. این سبزی بسیار مفید می تواند باعث تسکین تب های گرم و صفراوی شود.

تحقیقات زیادی بر روی خرفه و خواص آن بر روی کبد انجام شده است. در یک تحقیق اثرات پیشگیری کننده و درمانی خرفه بر فیبروز کبدی ناشی از بسته شدن مجاری صفراوی مشاهده شد که خرفه از طریق مهار استرس اکسیداتیو، کاهش بیان سیتوکین های پروبروژنیک، فعالیت کلاژنولیتیک و فعال شدن سلول های کبد بر روی فیبروز کبدی ناشی از کلستاز، ارزش پیشگیری و درمانی دارد.

دمنوش خرفه برای پاکسازی کبد
از خرفه برای پاکسازی و تقویت کبد می توانید استفاده کنید و با ترکیب خرفه ، عسل و آب یک معجون عالی برای پاکسازی کبد تهیه کنید.
برای تهیه معجون خرفه برای کبد مواد زیر مورد نیاز است:

  • 1 فنجان خرفه
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • 250 میلی لیتر آب

خرفه ها را در یک ظرف بریزید و 250 میلی لیتر اب به آن اضافه کنید و آن را حدود 10 دقیقه بجوشانید، سپس نوشیدنی را صاف کرده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. از این دمنوش هفته ای یک بار برای تقویت و سم زدایی کبد استفاده کنید.

خواص دارویی خرفه در طب سنتی

همانطور که گفته شد خرفه خواص زیادی برای بدن دارد و از آن برای درمان برخی بیماریها در طب سنتی نیز استفاده می شود. خرفه خواص زیادی برای صفرا و کبد دارد، برگ و ساقه آن مسکن صفرا می باشد و آن را قمع می کند و می تواند حرارت خون و کبد و معده را کاهش دهد و برای تسکین تب های گرم و صفراوی بسیار مفید است.

خرفه باعث تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در بیماران مبتلا به دیابت و رفع سردردهای گرم مزاجی بسیار مفید است. همچنین برطرف کننده چرک سینه است. این گیاه برای کلیه بسیار مفید است و می تواند درد کلیه را کاهش دهد.

خواص گیاهی خرفه

خرفه دارای ارزش غذایی زیادی نسبت به سبزیجات دیگر دارد و مصرف آن می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد و ویتامین ها و مواد معدنی بدن را تامین کنند.خرفه سرشار از ویتامین و مواد مغذی زیادی است و حاوی ویتامین های A، C ، B1،B2،B3 است و همچنین این گیاه دارای مواد مغذی دیگری از جمله منگنز، منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم می باشد.

تخم خرفه ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری های کبد و بیماری های کمی ویتامین C بسیار مفید است، زیرا در مقدار 100 گرم خرفه حدود 25 گرم ویتامین C دارد و به عنوان یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به اسکوروری تجویز می شود.

خرفه دارای منبع زیادی از پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کرده و باعث کاهش ریسک خطر سکته مغزی در افراد می شود. همچنین خرفه می تواند باعث تنظیم آنزیم های کبدی شود.

خرفه چربی خون را کاهش می دهد و این باعث کاهش خطر حمله قلبی و لخته شدن خون می شود. خرفه برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است.

خرفه به دلیل دارا بودن منیزیم، پتاسیم، کلسیم، اسید فولیک یک گیاه ضد افسردگی است و می تواند در افسردگی خفیف تا متوسط تاثیر مثبتی داشته باشد.

گیاه خرفه ادرار آور است و می تواند برای تمیز کردن سموم از بدن بسیار موثر باشد و یک عامل خنک کننده و ضد تب بشما می رود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.