شفا مگ

از کجا بفهمیم تپش قلب داریم

تپش قلب یک ضربان سریع، تپش شدید یا نامنظم قلب است و در بیشتر اوقات نگران کننده نیست و با بررسی برخی علائم می توانیم بفهمیم آیا تپش قلب داریم یا نداریم

از کجا بفهمیم تپش قلب داریم

زمانی که دچار تپش قلب می شوید احتمالا سوالاتی از ذهن شما می گذرد. چطور تپش قلب را تشخیص بدهم؟ علت تپش قلب من چیست؟ آیا من نیاز به آزمایشات قلب دارم؟ آیا تپش قلب من نشان دهنده مشکل جدی است؟ چه علائمی نشان می دهد که وضعیت قلب من چگونه است؟ آیا من نیاز به تغییر سبک زندگی مانند رژیم های غذایی و ورزش دارم؟

تپش قلب به زمانی که قلب با شدت می تپد و یا ضربان قلب بالا است گفته می شود. شنیدن احساس ضربان قلب طبیعی است، زیرا ضربان قلب سریع ممکن است در هنگام ورزش و یا هر گونه فعالیت بدنی نیز احساس شود. اما اگر تپش قلب داشته باشید، ممکن است احساس کنید قلب شما در حالی که فقط بی حرکت نشسته اید یا به آرامی حرکت می کنید به سرعت می تپد.

تپش قلب ، احساس ضربان قلب سریع، لرزش، تپش شدید یا نامنظم از علائم شایع تپش قلب می باشد. وقتی این موارد در حین فعالیت های بدنی یا در روز های گرم خاص اتفاق می افتد، باید کاری را که انجام می دهید کاهش دهید یا متوقف کنید. با این حال، تپش قلب منحصر به شرایطی از این قبیل نیست. هر کسی می تواند تحت تاثیر تپش قلب قرار گیرد.

بیشتر اوقات تپش قلب نگران کننده نیست و اغلب می تواند توسط عوامل خارجی ایجاد شود. این عوامل خارجی می تواند شامل ورزش، احساسات مانند استرس یا اضطراب، یا افزایش مقدار نیکوتین یا کافئین باشد. برخی از داروها همچنین می توانند باعث تپش قلب شوند.

به طور معمول وقتی دچار تپش قلب می شوید احساس می کنید قلب شما سریعتر از حد معمول می تپد و یا ضربان قلب شما نامنظم شده است. این علائم معمولا در قفسه سینه شما احساس می شود، اما در گلو یا گردن نیز ممکن است احساس شود.

اگر تپش قلب بیش از چند ثانیه طول بکشد یا با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است برخی از نگرانی های پزشکی زمینه ای را ایجاد کند. اگر تپش قلب شما با سرگیجه، غش ، تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه است باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
علائم تپش قلب چیست

تپش قلب ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و نمی شود گزینه یکسانی برای تشخیص تپش قلب مشخص کرد. در برخی افراد ضربان قلب به شدت شنیده می شود. ممکن است در برخی احساس تپش تندی در قفسه سینه و یا ضربان کوبنده باشد. اما اگر در حالت نشسته یا دراز کش ممکن است این علائم نمایان شود.

عواملی که باعث تپش قلب می شود

عوال زیادی ممکن است باعث ایجاد تپش قلب در افراد شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. برخی از علت های تپش قلب عبارتند از:

  • سن
  • سطح تناسب اندام و فعالیت
  • سیگاری بودن
  • داشتن بیماری قلبی عروقی، کلسترول بالا یا دیابت
  • دمای هوا
  • وضعیت بدن مانند ایستاده یا دراز کشیده
  • احساست
  • سایز بدن
  • دارو
  • تغیرات هورمونی در دوران قاعدگی
  • بارداری

برخی از افراد پس از وعده های غذایی سنگین غنی از کربوهیدرات، قند یا چربی دچار تپش قلب می شوند. نیترات یا سدیم نیز می تواند باعث ایجاد تپش قلب شوند.اگر بعد از خوردن برخی غذاها دچار تپش قلب می شوید می تواند به دلیل حساسیت غذایی باشد. برای این کار بهتر است از یک دفترچه یادداشت کمک بگیرید تا بفهمید بعد از مصرف کدام غذاها تپش قلب می گیرید و باید از مصرف آن خودداری کنید.

علت های مرتبط

ممکن است ضربان قلب نامنظمی داشته باشید.بیشتر اوقات، تپش قلب و ضربان نامنظم قلب نگران کننده نمی باشد، اما در برخی موارد تغییر در ریتم طبیعی قلب می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. اگر دریچه های قلب مشکل داشته باشد ممکن است دچار تپش قلب شوید. دریچه ها به حرکت خون از طریق قلب کمک می کنند.

علت های غیر مرتبط

برخی داروهای خاص، مکمل های گیاهی ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شوند. برخی مورادی که می توانند باعث تپش قلب شوند عبارتند از :

  • داروی آسم استنشاق کننده
  • داروهای ضد احتقان
  • کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه
  • تنباکو

برخی از افراد ممکن است دچار حملات پانیک شوند که این باعث بی نظمی در ضربان قلب آنها می شوند و ممکن است قلبشان تند بزند. آنها همچنین وقتی دچار حمله وحشت می شوند این احساس را دارند. همچنین برخی از شرایط بیماری مانند تیروئید و کم خونی نیز می توانند باعث تپش قلب شوند.

چگونه تپش قلب تشخیص داده می شود

اگر هنگامی که ورزش نمی کنید قلب شما تند می زند، باید به پزشک مراجعه کنید تا با یک سری ازمایشات و معاینات بتواند علت آن را تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کند.

ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا حملات وحشت یا پانیک دارید؟ آیا داروی خاصی مصرف می کنید؟ همچنین سوالاتی درباره رژیم غذایی را از شما می پرسد. ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش الکتروکاردیوگرام را در حالت استراحت انجام دهید. این آزمایش ضربان قلب شما را در مدت زمان مشخصی کنترل می کند. پزشک همچنین ممکن است یک سری ازمایشات خون را تجویز کند.

اگر این آزمایشات نشان دهنده علت تپش قلب را مشخص نکرد، ممکن است پزشک از مانیتور قلب استفاده کند. هولتر قلب روشی است که یک دستگاه قابل حمل را به شما متصل می کند که بتواند به طور مداوم ضربان قلب شما را ضبط کند و بی نظمی هایی که در ریتم قلب ایجاد می شود را بررسی می کند. آزمایشات دیگری که ممکن است برای تشخیص علت تپش قلب لازم باشد عکس از قفسه سینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرام می باشد که می تواند در تشخیص بهتر به پزشک کمک کند.

چگونه از تپش قلب جلوگیری کنیم

البته همیشه نمی توان از تپش قلب جلوگیری کرد، اما برخی موارد هستند که می تواند باعث پیشگیری و جلوگیری برخی عوامل ایجاد کننده تپش قلب می شود.

سعی کنید کافئین را از رژیم غذایی خود کاهش دهید و یا قطع کنید. اگر سیگار می کشید و حتما آن را ترک کنید، سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم در ایجاد تپش قلب است. اگر داروی خاص یا مکمل های گیاهی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید شاید داروها یا مکمل های گیاهی باعث ایجاد تپش قلب شما می شود.

اگر احساس می کنید تپش قلب دارید، زمان وقوع تپش قلب و کارهایی که وقتی شروع به انجام می کنید دچار تپش قلب می شوید را بنویسید. این اطلاعات را به پزشک خود بدهید و پزشک ممکن است بتواند از این اطلاعات برای تعیین علت تپش قلب شما استفاده کند.

چگونه تپش قلب را درمان کنیم

بیشتر اوقات ، تپش قلب بی ضرر است و خود به خود برطرف می شود که در این موارد نیاز به درمان ندارد. با این حال، تپش قلب گاهی اوقات می تواند نشانه ای از بیماری قلبی جدی تر باشد. اگر تپش قلب و سرگیجه یا تنگی نفس را دارید باید فورا به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر استرس دارید سعی کنید استرس خود را کاهش دهید و آرام باشید. اضطراب ، استرس، ترس یا وحشت می تواند باعث تپش قلب شود. روش هایی که می تواند به حفظ آرامش شما کمک کند عبارتند از:

  • تمرینات آرامش
  • یوگا
  • مشاوره
  • رایحه درمانی

اگر تپش قلب به علت بیماری قلبی یا مشکل پزشکی دیگری باشد، پزشک علت تپش قلب را بررسی و آن را درمان می کند.

اگر تپش قلب شما در اثر برخی غذاها، نوشیدنی ها یا داروها است ، سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید. انجام این کار میت واند تپش قلب شما را متوقف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.