شفا مگ

شیاف مزالازین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شیاف مزالازین داروی ضد التهاب گروه سالیسیلات ها است و در موارد درمان التهاب کولیت اولسراتیو، اسهال، یبوست، التهاب روده و خونریزی مقعدی استفاده می شود.

شیاف مزالازین

شیاف مزالازین برای درمان چیست؟ شیاف مزالازین برای درمان کولیت اولسراتیو خفیف تا متوسط تجویز می شود و باعث کاهش و درمان علائم از قبیل اسهال، یبوست، خونریزی معقعدی و التهاب می شود. این دارو اولین داروهایی است که برای درمان کولیت اولسراتیو خفیف تا متوسط تجویز می شود.

شیاف مزالازین مشابه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند استیل سالیسیلیک اسید عمل می کند و در دسته داروهای سالیسیلات ها قرار دارد.این دارو دارای اثر ضد التهابی موضعی بر روی سلول های اپیتلیال روده بزرگ است.

موارد مصرف شیاف مزالازین

از مزالازین برای درمان کولیت اولسراتیو ( بیماری ایجاد تورم و زخم در پوشش روده بزرگ و راست روده)، پروکتیت و تورم در راست روده و روده بزرگ سیگموئید استفاده می شود. این دارو در گروه داروهای ضد التهاب قرار دارد و با متوقف ساختن بدن در تولید ماده خاصی که باعث التهاب می شود عمل می کند.

هشدارهایی قبل از مصرف این دارو

قبل از استفاده از این دارو ، اگر به آن حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید. اگر به سایر داروهایی مانند سالیسیلات ها، سولفاسالازین و یا به محصولات دیگری واکنش آلرژیک دارید حتما به پزشک خود بگویید.

اگر سابقه بیماری خاصی مانند مشکلات کلیوی، بیماری کبدی، مشکلات لوزالمعده، پریکاردیت هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند، خصوصا اگر دچار مشکلات پوستی هستید.به همین خاطر اگر از این دارو ستفاده می کنید نباید زیر نور آفتاب زیاد قرار بگیرید و حتما قبل از رفتن به فضای باز از ضد افتاب استفاده کنید.

نکات مهم مصرف شیاف مزالازین

قبل از استفاده از شیاف مزالازین مطمئن شوید که به این دارو حساسیت ندارید. همچنین اگر به مزالازین، مسکن های سالیسیلات مانند آسپیرین، تری سالسیلات کولین منیزیم، و داروهای مشابه حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بیماری های خاص میوکاردیت، پریکاردیت، آسم ، آلرژی یا بیماری کبد یا کلیه دارید حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

اگر باردار هستید یا در حال شیردهی به کودک خود می باشید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده شیاف مزالازین

شیاف مزالازین معمولا یک بار در روز هنگام خواب استفاده می شود، اما می بایست قبل از مصرف دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید و مقدار مصرف آن را زیاد یا کم نکنید.

حدود چند روز تا هفته اول درمان با شیاف مزالازین می بایست احساس بهتری داشته باشید. اما مصرف آن را تا پایان تجویز پزشک ادامه دهید ، حتی اگر درمان احساس بهبودی داشته باشد.

برای استفاده از شیاف مزالازین سعی کنید اجابت مزاج داشته باشید. این کار باعث می شود دارو بهترین عملکرد را داشته باشد. سعی کنید شیاف را در دستان خود نگه ندارید تا با حرارت دست ذوب شود.اگر در استفاده از شیاف مشکل دارید سعی کنید کمی ژل روان کننده یا وازلین به روی نوک شیاف قرار دهید تا راحت تر باشد.

به سمت چپ دراز بکشید و زانوی راست خود را به سمت سینه های خود بیاورید. با استفاده از انگشت خود شیاف را ابتدا به انتهای نوک تیز راست وارد کنید. برای قرار دادن کامل شیاف از فشار ملایم استفاده کنید. سعی کنید در صورت امکان 1 تا 3 ساعت یا بیشتر در جای خود قرار بگیرید. بهترین زمان مصرف شب هنگام خواب است.

عوارض جانبی شیاف مزالازین

از عوارض جانبی شایع شیاف مزالازین درد رکتوم، درد هنگام قرار دادن شیاف، سردرد، نفخ، درد معده و اسهال می باشد در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده که سود شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی جدی، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

  • بدتر شدن درد
  • گرفتگی معده
  • تشدید اسهال خونی
  • تب
  • سردرد شدید و طلانی مدت

در صورت بروز هر گونه عارضه جانبی جدی از جمله درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد شدید معده یا شکم، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، علائم کلیوی، سنگ کلیه سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست و در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک خود تماس بگیرید.

مزالازین با چه دارویی تداخل دارد

اگر چه بعضی از داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، اما در موارد دیگر حتی اگر تعامل ایجاد شود ممکن است از دو داروی مختلف استفاده شود. در این موارد، پزشک شما ممکن است بخواهد دوز دارو را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را پیش بگیرد. هنگامی که از مزالامین استفاده می کنید حتما اگر دارویی مصرف می کنید را به پزشک بگویید.

استفاده از مزالازین با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود، اما ممکن است در بعضی موارد لازم باشد هر دو دارو با هم تجویز شوند و پزشک دوز داروها یا تعداد دفعات مصرف آن را تغییر دهد.

بیسموت ساب سالسیلات، سلکوکسیب، فلوکتافین، ایبوپروفن، ایندومتاسین ، کتوپروفن، لوکسوپروفن، پارکوکسیب، فنیل بوتازون، فنیل سالیسیلات، پیروکسیکام، پروپی فنازون، پروکوازون، لومیراکوکسیب، روفکوکسیب، سالیسیلات منیزیم، کلونیکسین، مفنامیک اسید ، ملوکسیکام ، دیکلوفناک، سولینداک، تنوکسیکام، ناپروکسن، نپافناک، اسید نیفلومیک، اتوریکوکسیب، اولسازین، اکسی فنبوتازون،

مصرف همزمان مزالازین با وارفارین می تواند باعث افزایش عوارض جانبی جدی شود، اما ممکن است استفاده از هر دو دارو ضروری باشد به همین خاطر پزشک باید دوز دارو و تعداد دفعات استفاده از دارو ها را تغییر دهد.

این لیست کاملی از داروهایی که با این دارو تداخل دارند نمی باشد، به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.