شفا مگ

بهترین قرص برای درد پریود

مصرف قرص ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، نوافن، مفنامیک اسید و برخی داروهای ضد التهابی می توانند برای کاهش درد پریود یا درد قاعدگی موثر باشند

بهترین قرص برای درد پریود

بهترین راه برای رفع گرفتگی های قاعدگی دردناک، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است. ایبوپروفن، نوافن، کتوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، مفنامیک اسید از جمله داروهای بدون نسخه می باشند که می توانند برای جلوگیری از اثر پروستاگلاندین ها موثر باشند.برای مصرف این داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید، مصرف دارو سرخود ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد، بخصوص اگر بیماری خاصی داشته باشید.

درد پریودی یا گرفتگی قاعدگی باعث درد در قسمت پایین شکم می شود که معمولا با شروع دوره قاعدگی یا پیش از پریودی اتفاق می افتد و ممکن است 2 تا 3 روز ادامه داشته باشد.

گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی ممکن است ضربان دار یا بسیار دردناک باشد. علائم گرفتگی قاعدگی می تواند از یک ناراحتی خفیف تا یک درد جدی تغییر کند که باعث می شود فعالیت روزانه شما را با مشکل مواجه کند. این درد در سنین زیر 30 سال بیشتر شایع است.

 

علت درد قاعدگی

پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی بدن هستند که باعث بسیاری از علائم مرتبط با ناراحتی قاعدگی می شوند. بافتی که روی رحم قرار دارد این مواد شیمیایی را تولید می کند. پروستاگلاندین ها باعث انقباض عضلات رحم می شوند. افرادی که سطح پروستاگلاندین بالایی دارند ممکن است انقباض شدیدتری در رحم خود داشته و درد بیشتری احساس کنند. پروستاگلاندین ها ممکن است باعث استفراغ، اسهال و سردرد های همراه با قاعدگی دردناک شوند.

سایر گرفتگی های قاعدگی می تواند ناشی از شرایط دستگاه تولید مثل باشند مانند:

  • آندومتریوز : بافتی مشابه بافت رحم در خارج از رحم رشد می کند
  • فیبروم: رشد غیر سرطانی در رحم
  • حاملگی غیر طبیعی: مانند حاملگی خارج رحمی
  • دستگاه های کنترل بارداری
  • کیست تخمدان
  • دهانه رحم باریک

اگر از زمان شروع عادت ماهانه درد قاعدگی داشته اید، این بیماری دیسمنوره اولیه نامیده می شود. اگر یک بیماری جسمی مانند بیماری التهابی لگن یا آندومتریوز ایجاده شده و باعث درد شود، این حالت دیسمنوره ثانویه نامیده می شود. با درمان بیماری معمولا درد قاعدگی برطرف می شود.


بیشتر بخوانید: چگونه درد قاعدگی را کاهش دهیم


قرص برای درد قاعدگی و پریودی

این داروها بهتر است قبل از شروع قاعدگی مصرف شود و تا زمان لازم ادامه یابند. اگر دارویی درد را تسکین نداد، داروی دیگری را امتحان کنید ، زیرا این داروها در همه افراد به یک شکل کار نمی کنند.

داروهای مسکن ممکن است باعث زخم معده شوند. همچنین اگر به مشکلات کلیوی یا زخم معده یا رفلاکس معده مبتلا هستید، قبل از استفاده از هر داروی مسکنی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف قرص همراه با غذا می تواند از ناراحتی معده جلوگیری کند.

داروی سلکوکسیب

سلکوکسیب یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که در اشکال 100 و 200 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد و برای درمان دردهای خفیف تا متوسط استفاده می شود. این دارو برای درد حاد از جمله درد پریود یا دیسمنوره اولیه موثر است.

البته این دارو ممکن است باعث تاخیر در تخمک گذاری در زنان شود و همچنین ممکن است بر توانایی آنها در فرزند آوری تاثیر بگذارد. به همین خاطر اگر قصد بارداری دارید ، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی شایع: ناراحتی های گوارشی مانند معده درد یا تجمع گاز در معده، افزایش فشار خون، سردردهای شدید، تورم دست و پاها، افزایش وزن ناگهانی، حساسیت های پوستی (نادر)، تب شدید، خارش بدن، اختلال در تنفس، تورم لب ها و دهان و همچنین تورم غدد لنفاوی.

داروی مفنامیک اسید

مفنامیک اسید داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که باعث کاهش درد و التهاب در بدن می شود. این دارو برای کاهش درد های خفیف و متوسط استفاده می شود و باعث درمان درد قاعدگی می شود.

اگر سابقه بیماری زخم معده یا خونریزی معده، کولیت اولسراتیو، بیماری کلیوی، حملات آسم یا واکنش آلرژیک، بیماری کبدی و فشار خون بالا دارید قبل از مصرف این دارو حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار معمول مصرف برای قاعدگی 250 میلی گرم هر 6 ساعت به مدت 2 روز می باشد.مفنامیک اسید را نباید بیش از 7 روز مصرف کنید.

داروی ناپروکسن

ناپروکسن با نام های ناپروسین، آناپروکس یک داروی ضد التهاب بدون نسخه است که برای درمان درد و التهاب، گرفتگی قاعدگی، سردرد میگرنی تجویز می شود.

  • افراد مبتلا به بیماری قلبی یا فشار خون بالا باید حتما با تجویز پزشک و مشورت با آن مصرف شود.
  • ناپروکسن برای افرادی با سابقه بیمرای زخم معده یا روده منع مصرف دارد.
  • اگر مبتلا به آسم هستید نباید از ناپروکسن استفاده کنید.
  • افراد مبتلا به بیماری کلیوی نباید از ناپروکسن استفاده کنند

ناپروکسن را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اما اگر مشکلات و ناراحتی معده دارید بهتر است همراه غذا مصرف شود. همچنین این دارو را حتما با یک لیوان آب مصرف کنید.یکی از نکات که باید بدانید این است که حداقل 10 دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید.

مقدار دوز مصرف این دارو 250 تا 500 میلی گرم در هر 12 ساعت می باشد

عوارض شایع ناپروکسن: دل درد، یبوست، اسهال، سوزش قلب، استفراغ، حالت تهوع و سرگیجه

داروی کتوپروفن

کتوپروفن یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی رایج است که برای تسکین التهاب ، درد قاعدگی تجویز می شود. البته اثر ضد التهابی آن نسبت به دیگر داروهای غیر استروئیدی ضعیف تر است.اگر مشکلات کلیوی شدید، نارسایی قلبی ، مشکلات کبدی دارید نباید از این دارو استفاده کنید

داروی ایبوپروفن

معمولا از این داروی ضد التهابی غیر استروییدی برای از بین بردن التهاب، تورم، درد آرتروز، سردرد، پا درد، دندان درد و دردهای قاعدگی استفاده می شود.

محققان بر این باورند که برخی از عوارض جانبی ایبوپروفن بسیار خطرناک و جبران ناپذیر هستند، به همین دلیل کاهش دردهای مزمن با استفاده از روش های طبیعی و داروهای گیاهی بیشتر توصیه شده است.

داروی نوافن

قرص نوافن داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که باعث کاهش التهاب و درد می شود و برای کاهش درد قاعدگی، همچنین خونریزی قاعدگی بسیار موثر است. این دارو حاوی 325 میلی گرم استامینوفن، 40 میلی گرم کافئین و 200 میلی گرم ایپوبروفن است.

اگر دچار الکلیسم فعال بیماری کبدی و هپاتیت ویروسی استامینوفن هستید، باید این دارو را با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف کنید.

عوارض جانبی شایع نوافن: بثورات جلدی، درماتیت آلرژیک، اختلالات خونی، پانکرات، مشکلات کبدی در صورت مصرف زیاد، ناراحتی دستگاه گوارش مانند تهوع، اسهال و خونریزی، سرگیجه، اختلال شنوایی نظیر وزوز گوش

درمان خانگی درد پریود

اگر داروهای ضد التهاب گزینه مناسبی برای شما نیست یا اگر به تسکین بیشتری نیاز دارید می توانید برای تسکین گرفتگی قاعدگی موارد زیر را امتحان کنید

  • پد گرم در ناحیه لگن
  • پشت و پایین شکم را ماساژ دهید
  • مصرف تیامین
  • ورزش کنید به خصوص قبل از قاعدگی
  • مصرف کلسیم
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.