شفا مگ

پماد کورتام: موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض

پماد کورتام برای خارش واژن، جوش صورت، اگزما، التهاب، خارش، پسوریازیس و لک و سفیدی تجویز می شود و در دسته داروهای کورتیکواستروئید های موضعی قرار دارد.

پماد کورتام

پماد موضعی کورتام (CORTAM) داروی کورتون موضعی قوی می باشد که برای درمان کوتاه مدت برخی بیماری های پوستی تجویز می شود. البته این دارو زمانی تجویز می شود که سایر داروها به درمان جواب نداده باشد.

پماد کورتام 0.05 % نام تجاری پماد کلوبتازول است که در دسته داروهای کورتیکواستروئید های موضعی قرار دارد و برای درمان اگزما، پسوریازیس، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی استفاده می شود. کورتام باعث کاهش تورم، خارش و قرمزی می شود که این شرایط ایجاد کرده اند.

نکته قابل توجه این است که این دارو یک داروی کورتونی بسیار قوی با قدرت بالا است و به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید، زیرا می تواند خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند.

پماد کورتام در بارداری : پماد کورتام در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید استفاده شود، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض پماد کورتام آشنا خواهید شد. این مطالب صرفا به منظور بالا بردن اطلاعات شما از دارویی که پزشک تجویز کرده است می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد. هرگز از این دارو سرخود و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که این دارو را به فرد دیگر ، حتی با شرایط مشابه خود پیشنهاد نکنید.

پماد کورتام برای چیست

پماد کورتام یک داروی موضعی کورتون دار بسیار قوی است که برای درمان انواع درماتیت های پوستی استفاده می شود که می توانند نواحی مختلفی از پوست را درگیر کنند.

این پماد کمک به از بین بردن قرمزی، تورم، خارش یا سایر ناراحتی های ناشی از برخی از بیماری های پوستی استفاده می شود.

موارد مصرف پماد کورتام

پماد کورتام داروی کورتیکواستروئید موضعی است که برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی استفاده می شود.

کورتام زمانی تجویز می شود که سایر داروها به درمان جواب نداده باشد، زیرا داروی کورتونی بسیار قوی می باشد.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

پماد کورتام برای افرادی با شرایط خاص پزشکی مانند مشکلات کبدی، عفونت های پوستی منع مصرف دارد و در صورت استفاده می تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

این دارو در کبد متابولیزه می شود و افرادی که مشکلات کبدی دارند نباید از آن استفاده کنند. این افراد به دلیل مشکلات کبدی قادر به تجزیه این دارو نمی باشند و می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

افرادی که روی پوست آنها عفونت پوستی می باشد، تا زمانی که عفونت روی پوست برطرف نشده باشد نباید از این دارو استفاده کنند. برخورد این دارو به عفونت پوستی می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنند زیرا این دارو باعث بالا رفتن سطح قند خون می شود.

اگر سابقه بیماری های آکنه ولگاریس، درماتیت پریورال، روزاسه، سندرم کوشینگ، دیابت، گلوکوم، قند خون بالا، فشار خون داخل جمجمه، آب مروارید، عفونت پوستی دارید نباید از کورتام استفاده کنید.

پماد کورتام را نباید برای صورت، زیر بغل، کشاله ران استفاده کنید و منع مصرف دارد، مگر با تجویز پزشک مصرف شود.

برخی نکات که حتما باید رعایت کنید:

  • این پماد برای افراد زیر 12 سال منع مصرف دارد.
  • پماد کورتان نباید به چشم یا لب برخورد کند و در صورت برخورد حتما آن را بشویید
  • اگر در زمان مصرف این پماد دچار تب شدید سریعا مصرف را قطع کنید
  • در زمان مصرف این پماد از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید
  • این دارو نباید به بینی یا دهان برخورد کند و در صورت برخورد سریعا با آب فراوان آن منطقه را بشویید.

نحوه استفاده از پماد کورتام

پماد کورتام یک داروی کورتیکواستروئید بسیار قوی است و بیماران با مشکلات خارش و تورم پوستی نباید بیش از 2 هفته از آن استفاده کنند. همچنین برای درمان پسوریازیس نیز نباید بیش از 4 هفته استفاده شود.

قبل استفاده از کورتام حتما دست های خو را بشویید و خشک کنید. سپس ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کرده و یک مقدار نازک از پماد را روی ناحیه اسیب دیده قرار دهید و به آرامی روی ناحیه ماساژ دهید.از این پماد معمولا 2 بار در روز یا طبق دستور پزشک استفاده می شود.

زمانی که پماد را بر روی ناحیه آسیب دیده مالش دادید، محل آسیب دیده را باند پیچی نکنید و روی آن را نپوشانید، بجز در مواردی که پزشک تجویز کرده باشد.حتما پس از استفاده از این پماد دستان خود را بشویید ، مگر در زمانی که دارو برای درمان دستان شما باشد.

مقدار مصرف پماد کورتام با توجه به سن بیمار، شرایط بیمار، شدت بیماری، نوع بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود. از این پماد به طور معمول 2 بار در روز یک بار در صبح و یک بار در شب یا مطابق دستور پزشک استفاده می شود.

توجه داشته باشید این پماد نباید بیش از 2 هفته برای مشکلات پوستی مانند خارش، اگزما و بیش از 4 هفته برای پسوریازیس استفاده شود.

پماد کورتام چه عوارض جانبی دارد

سوزش، خارش، خشکی یا قرمزی در محل استفاده شده از پماد کورتام ممکن است هنگام استفاده روی پوست در چند ساعت اول استفاده ایجاد شود که پس از سازگاری آن با بدن از بین می رود. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم کشش، نازک شدن پوست، تغییر رنگ پوست، آکنه، رشد موهای زائد از عوارض جانبی پماد کورتام می باشد که در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

به ندرت ممکن است این دارو از پوست به جریان خون جذب شود، مگر زمانی که بیش از حد از این دارو استفاده شده باشد. این عوارض بیشتر در کودکان و در افرادی که از این دارو برای مدت طولانی در مناطق وسیعی از پوست استفاده می کنند بیشتر رخ می دهد. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • خستگی غیر معمول یا شدید
  • کاهش وزن
  • سردرد
  • تورم مچ پا
  • افزایش تشنگی
  • ادرار زیاد
  • مشکلات بینایی

عوارض جانبی کمتر رایج این دارو شامل: درد بدن، تغییر رنگ پوست، خشکی گلو، لکه های برجسته، ناراحتی پوستی، گرفتگی یا آبریزش بینی، متورم در گردن، مشکل بلع، تغییر صدا می باشد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این پماد نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پماد کورتام با چه دارویی تداخل دارد

برخی از داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، زیرا می تواند تداخل دارویی ایجاد کنند و عوارض شدیدی به همراه داشته باشند. اما برخی داروها ممکن است با هم تجویز شود و پزشک دوز و زمان مصرف داروها را تغییر دهد تا تعاملی با هم نداشته باشند. در این موارد اقدامات احتیاطی لازم است. به همین دلیل اگر از دارویی استفاده می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید که مطمئن شوید داروها با هم تداخل نداشته باشند.

پماد کورتام با داروهای زیر و یا هر داروی کورتونی دیگر تداخل دارویی دارد:

  • بمی پارین
  • نادروپارین
  • ماکیمورلین

استفاده از این داروها با کورتام می تواند خطر عوارض جانبی خاصی را افزایش دهد، اما اسفتاده از هر دو دارو ممکن است بهترین درمان برای شما باشد، اگر هر دو دارو با هم تجویز شده باشد، پزشک ممکن است دوز دارو یا تعداد دفعات استفاده از یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.