شفا مگ

کولوفین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص و کپسول کولوفین 200 و 135 برای درمان یبوست، روده تحریک پذیر، کولون، اسهال، نفخ، دل پیچه تجویز می شود و در دسته داروهای ضد اسپاسم گوارشی قرار دارد.

کولوفین

کولوفین 200 و 135 میلی گرم داروی درمان یبوست، روده تحریک پذیر، کولون مزمن و سایر اسپاسم های گوارشی می باشد و در دسته داروهای ضد اسپاسم گوارشی قرار دارد. با اینکه مکانیسم عمل این دارو به طور دقیق مشخص نیست، اما می تواند با اثر بی حس کنندگی موضعی، تغییرات در جذب آب و مهار بازجذب نوراپی نفرین به کاهش علائم اسپاسمی کمک کند.

کولوفین نام تجاری داروی مبورین است که جهت کاهش علائمی چون دلپیچه، نفخ و یبوست تجویز می شود و با تاثیر بر عضلات روده، باعث شل شدن عضلات روده و کاهش درد ناشی از اسپاسم عضلات روده می شود. کپسول کولوفین 200 و قرص کولوفین 135 میلی گرم از اشکال این دارو می باشد.

کولوفین برای درمان چیست

کولوفین داروی درمان اسپاسم های گوارشی است که باعث شل شدن عضلات روده می شود و درد های اسپاسمی را تسکین می دهد. همچنین با اثر بر عضلات روده باعث کاهش علائم یبوست عصبی، سندرم روده تحریک پذیر ، نفخ و دل پیچه می شود.

این دارو با کاهش کانال یونی و مهار بازجذب نوراپی نفرین باعث می شود یک بی حسی موضعی بر عضلات روده ایجاد شود و اثر ضد موسکارینی را ایجاد کند.

کولوفین به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 3 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد. این دارو یک ساعت پس از مصرف اثر بخشی آن شروع می شود و نیمه عمر آن 5 ساعت دارد.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

اگر سابقه حساسیت به این دارو را دارید می بایست از مصرف آن خودداری کنید و حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است در صورت مصرف دوباره و ایجاد حساسیت عوارض شدیدی به همراه داشته باشد.

این دارو برای کودکان زیر 18 سال منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.

هرگز این دارو را به شخص دیگری معرفی نکنید، حتی اگر شرایط بیماری شما را داشته باشند. همچنین مقدار مصرف دارو را که پزشک برای شما تجویز کرده کم یا زیاد نکنید.

افرادی که سابقه مشکلات کبدی یا کلیوی و حتی بلوک قلبی دارند حتما باید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر سابقه بیماری خاص یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای بیماری شما منع مصرف داشته باشد.

نحوه مصرف کولوفین

نحوه مصرف داروی کولوفین بر اساس شرایط سنی، شرایط بیماری ، تشخیص پزشک و شکل دارویی آن تجویز می شود. این دارو با توجه به شدت و شرایط بیماری به شکل قرص یا کپسول توسط پزشک تجویز می شود.

بهترین زمان مصرف کولوفین حداقل دقیقه قبل از مصرف غذا می باشد، این باعث می شود که بهترین اثربخشی را روی عضلات گوارشی داشته باشد. این دارو را به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید و از جویدن آن خودداری کنید.

اگر پزشک داروی کولوفین دوز 3 بار در روز را برای شما تجویز کرد، آن را قبل از صبحانه، نهار و شام مصرف کنید و یا اگر مقدار مصرف آن 2 بار در روز باشد ، بهتر است قبل ازصبحانه و شام مصرف شود.

مقدار مصرف قرص مبورین 135 برای بزرگسالان مقدار 1 قرص 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی اصلی می باشد. حداکثر مقدار مصرف این دارو 3 بار در روز است.

مقدار مصرف مبورین 200 میلی گرم برای بزرگسالان مقدار 1 قرص صبح و 1 قرص شب می باشد و حداکثر مقدار آن 2 قرص در روز می باشد.

عوارض جانبی کولوفین

مبورین در برخی از افراد می تواند عوارضی را داشته باشد که این عوارض شایع و خفیف می باشد و در چند ساعت و چند روز از بین می رود. اما اگر این عوارض شدید شد می بایست با پزشک تماس بگیرید.

در موارد نادر ممکن است مبورین در برخی افراد واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند که در صورت مشاهده علائم تورم در گلو، زبان یا صورت، مشکل تنفس، قرمزی ، خارش یا تاول مصرف دارو را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

مبورین مانند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که معمولا خفیف و گذرا می باشد، این عوارض شامل سردرد، بی خوابی، بی اشتهایی و اختلالات گوارشی می باشد. اگر این عوارض از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.