شفا مگ

مفنامیک اسید برای کنترل خونریزی

مفنامیک اسید داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درد پریود و کنترل خونریزی شدید تجویز می شود و برای قطع پریود و عقب انداختن قاعدگی تاثیری ندارد.

مفنامیک اسید برای درد پریود

مفنامیک اسید در گروه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قرار دارد و برای درمان درد بخصوص درد در دوران پریودی و کنترل خونریزی های شدید استفاده می شود. این دارو با کاهش هورمون هایی به نام پروستاگلاندین ها در پوشش رحم باعث کاهش درد در دوران قاعدگی می شود.این هورمون ها می توانند باعث ایجاد دوره های سنگین و درد پریود شوند.

مفنامیک اسید به کاهش درد پریود و کاهش خونریزی شدید ناشی از پریود کمک می کند و برای قطع پریود و کاهش تعداد روزهای پریودی استفاده نمی شود.

طریقه مصرف مفنامیک اسید در دوران قاعدگی

به طور معمول مقدار مصرف مفنامیک اسید 3 بار در روز و یا مطابق دستور پزشک می باشد. اگر برای دوره های دردناک استفاده می شود، اولین دوز را به محض شروع درد و فقط در 2 تا 3 روز اول قاعدگی مصرف شود. مصرف بیش از حد این دارو می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

این دارو را با غذا یا بلافاصله پس از غذا برای جلوگیری از عوارض جانبی بر روی دستگاه گوارش مصرف می شود. حتما این دارو را به همراه یک لیوان پر از آب مصرف شود. کپسول را کاملا بلعیده و هرگز آن را نجوید و یا له نکنید.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

اگر سابقه بیماری خاص مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، زخم معده یا مشکلات کلیوی دارید و یا اگر سیگار می کشید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید،ممکن است این دارو برای شرایط شما منع مصرف داشته باشد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند مفنامیک اسید احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد که می تواند منجر به مرگ شود. این عوارض جانبی جدی حتی در هفته های اول استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است اتفاق بیفتد. این عوارض جانبی در دوز های بالاتر بیشتر شایع است، بنابراین از کمترین دوز موثر برای درمان استفاده کنید.

در صورت مشاهده علائمی زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس یا مشکل تنفس
  • ضعف یا بی حسی ناگهانی
  • تکلم ناگهانی

مفنامیک اسید ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث عوارض جانبی جدی شود. برخی از این داروها شامل داروهای فشار خون، داروهای ادرار آور، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای اختلال دو قطبی، داروهای ضد روماتیس می باشد.

هرگز از داروی مفنامیک اسید به همراه سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن، اسپرین، سلکوکسیب استفاده کنید.

مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی ، این دارو را در کمترین دوز موثر و در کمترین زمان ممکن مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید ، آن را به دفعات بیشتر مصرف کنید ، یا آن را برای مدت طولانی تر از زمان تجویز مصرف کنید. این دارو معمولاً نباید بیش از 7 روز در یک نوبت مصرف شود.


بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای درد پریود


عوارض جانبی شایع

مفنامیک اسید نیز مانند سایر داروها می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی های این دارو با سازگاری بدن با دارو بهبود می یابد. اما اگر عوارض بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات جدی معده مانند درد معده، وجود جون در مدفوع یا مدفوع سیاه، سرفه یا استفراغ به همراه خون یا استفراغ تیره رنگ می تواند از عوارض جانبی مفنامیک اسید باشد که می بایست بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر در زمان مصرف این دارو دچار واکنش آلرژیک با علائم بثورات پوستی، خارش، تورم لب ها، صورت و دهان و تنفس دشوار شدید بالافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

درد قفسه سینه، تنگی نفس یا مشکل تنفس، ضعف در یک قسمت یا کنار بدن شما می تواند خطر حمله قلبی باشد که از عوارض جانبی داروهای غیر استروئیدی است. در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.