شفا مگ

پماد بتاکورتال: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد بتاکورتال 0/1 درصد برای جوش، اگزما، خشکی، خارش و التهاب پوست استفاده می شود و داروی کورتونی بسیار قوی از دسته داروهای کورتیکواستروئید ها می باشد.

پماد بتاکورتال

پماد بتاکورتال داروی کورتیکواستروئید موضعی است که برای درمان و رفع التهاب های پوستی، خارش، خشکی و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد یک داروی کورتونی قوی است که باید حتما توسط پزشک تجویز شود. این پماد یک داروی درمانی نیست و فقط باعث کاهش علائم التهاب و خارش می شود.

پماد موضعی بتاکورتال 0/1 درصد در برخی موارد برای درمان جوش نیز استفاده می شود و باعث کاهش التهاب و قرمزی ناشی از جوش می شود. هرگز از این دارو برای جوش به خصوص جوش های صورت سرخود استفاده نکنید زیرا می تواند آسیب های جدی به پوست شما وارد کند.

پماد بتاکورتال در برخی موارد برای رفع علائم خارش مقعد و بواسیر خارجی نیز استفاده می شود، البته استفاده طولانی مدت از این دارو می تواند باعث نازک شدن پوست و بدتر شدن خارش نیز شود.

پماد بتاکورتال برای سوختگی

این پماد برای درمان و کاهش التهاب های پوستی استفاده می شود و هرگز نباید از آن برای درمان آفتاب سوختگی، سوختگی های شدید پوستی استفاده شود. همچنین اگر از این دارو بر روی زخم های عفونی استفاده شود می تواند شرایط عفونت را بدتر کند.

پماد بتاکورتال برای واژن

خارش واژن از مواردی است که در بیشتر موارد ممکن است به علت عفونت قارچی و مخمری باشد و استفاده از پماد های کورتونی می تواند شرایط را بدتر کرده و عوارض شدیدی ایجاد کند. قبل از استفاده از این دارو برای واژن حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار مهم قبل از مصرف پماد بتاکورتال

گر به داروهای کورتون دار حساسیت دارید و یا سابقه حساسیت به این دارو را دارید نباید از آن استفاده کنید. همچنین اگر سابقه بیماری آب مروارید، دیابت، مشکلات غده آدرنال و عفونت پوستی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف پماد بتاکورتال

برای استفاده از پماد بتاکورتال مطابق دستور پزشک باید انجام شود. ابتدا دستان خود را بشویید و مقدار کمی از این پماد را روی نقطه آسیب دیده بمالید. ناحیه تحت درمان را نپوشانید، بجز در شرایطی که پزشک به شما گفته باشد. این دارو فقط برای درمان موضعی پوست استفاده می شود و هرگز بر روی زخم های باز یا آفتاب سوختگی استفاده نشود.

اگر وضعیت پوستی شما بعد از 2 هفته استفاده از پماد بتاکورتال بهبود نیافت حتما به پزشک مراجعه کنید. این نکته را حتما در نظر داشته باشید که این پماد را نباید بر روی پوست صورت، زیر بغل یا ناحیه کشاله ران استفاده شود.

مقدار مصرف پماد بتاکورتال

پماد بتاکورتال بر اساس شرایط بیماری، نوع محصول و تشخیص پزشک مقدار دوز آن مشخص می شود و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

  • دوز معمول بزرگسالان برای تسکین خارش و درد التهابی 1 تا 2 بار ( صبح و شب)
  • دوز معمول برای پسوریازیس مقدار 2 بار در روز

عوارض جانبی پماد بتاکورتال: تحریک شدید پوست، علائم عفونت پوستی، تاری دید، درد چشم، بهبود آهسته زخم، نازک شدن پوست، افزایش ادرار، خشکی دهان، ورم و پف صورت، ضعف عضلات، احساس خستگی، افسردگی از عوارض جانبی پماد بتاکورتال می باشد.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.