شفا مگ

اموزل: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

کپسول اموزل 20 و 40 داروی درمان رفلاکس معده، بازگشت اسید معده به مری،زخم دوازدهه، التهاب مری و زخم اثنی عشر معده مرتبط با هلیکوباکترپیلوری می باشد.

کپسول اموزل

کپسول اموزل با مهار پمپ پروتون باعث کاهش اسید معده می شود و برای درمان ریفلاکس معده، بازگشت اسید معده به مری و سایر بیماری ها با علت ترشح زیاد اسید معده تجویز می شود. همچنین از اموزل برای درمان زخم دوازدهه، زخم معده، التهاب مری نیز استفاده می شود.

کپسول اموزل 20 و کپسول اموزل 40 از اشکال این دارو می باشد که با توجه به شرایط بیماری و تشخیص پزشک شکل دارویی آن تجویز می شود. اموزل نام تجاری داروی اس امپرازول است و در دسته داروهای گوارشی قرار دارد. این دارو با مسدود کردن پمپ پروتون در سلول های معده کار می کند. نیمه عمر آن 1 ساعت است و از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف کپسول اموزل

کپسول اموزل برای درمان زخم معده، رفلاکس معده، کاهش ترشح اسید معده ، زخم اثنی عشر معده مرتبط با هلیکوباکترپیلوری تجویز می شود. این دارو می تواند به کاهش احتمال زخم معده با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را کاهش دهد.

نحوه مصرف کپسول اموزل: به طور معمول با توجه به شرایط بیماری مقدار 20 میلی گرم یا 40 میلی گرم یک بار در روز به مدت 4 تا 8 هفته می باشد. بهترین زمان مصرف اموزل صبح ناشتا و یک ساعت قبل از غذا می باشد و دارو را همراه با یک لیوان پر آب مصرف کنید.

عوارض جانبی کپسول اموزل

سرفه، مشکلات بلع، درد مفاصل یا التهاب چشم و یبوست از عوارض جانبی شایع کپسول اموزل می باشد و این عوارض ممکن است طی یک یا چند روز برطرف شود. اما اگر این عوارض بهبود نیافته و یا بدتر شدند می بایست به پزشک مراجعه کنید.

عوارض مصرف طولانی مدت کپسول اموزل شامل تشنج، سرگیجه، ضربان قلب غیر طبیعی، ضعف عضلانی، اسپاسم در دست و پا می باشد. همچنین می تواند مصرف طولانی مدت اموزل باعث کاهش جذب ویتامین B12 شود و فرد بیمار دچار کمبود این ویتامین شود و علائمی چون عصبی بودن، درد عصب، مور مور شدن دست و پا و خونریزی سنگین قاعدگی در فرد بیمار ایجاد شود.

تداخل دارویی کپسول اموزل

کپسول اموزول با داروهای کتوکونازول، آموکسی سیلین، کلاریترومایسین، وارفارین، دیگوکسین، دیازپام، سیلوستازول، کلوپیدوگرل، متوترکسات، ریفامپین تداخل دارویی داشته باشد. البته برخی از داروها ممکن است نیاز باشد همزمان با این دارو مصرف شوند، به همین خاطر پزشک ممکن است دوزهای داروها را تغییر دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.