شفا مگ

خواص شیرین بیان برای روده

شیرین بیان خواص زیادی برای روده دارد که با ترکیبات مهم و ضد التهابی خود باعث درمان یبوست، علائم کولیت، نفخ روده، ورم روده و تسکین عضلات روده می شود.

خواص شیرین بیان برای روده

روده شما دروازه سلامتی است و تقریبا 80 درصد از سیستم ایمنی بدن شما در آن زندگی می کند. با این حال هر روز میلیون ها نفر بدون اینکه متوجه شوند، با مشکلات روده و دستگاه گوارش دست و پنجه نرم می کنند. سلامتی روده می تواند به طور قابل توجهی زمینه سلامتی شما را بهبود بخشد، به ویژه مشکلات گوارشی و خود ایمنی.یکی از موثرترین گیاه برای سلامت و درمان مشکلات روده، شیرین بیان است که دارای خواص ترمیم کننده قدرتمند روده می باشد.

هنگامی که دچار مشکلات روده، نفخ شکم و سوء هاضمه می شوید و می خواهید از درمان طبیعی برای بهبود آن ها استفاده کنید ابتدا زنجبیل به ذهنتان می رسد. اما شیرین بیان یک گیاه قوی تر از زنجبیل برای مشکلات روده ای است. شیرین بیان سرشار از مواد پر خاصیت برای کاهش التهاب و بهبود روده است.ریشه شیرین بیان بیش از 300 ماده مهم و مفید در خود دارد که برجسته ترین آنها اسید گلیسیریزیک است. همچنین شیرین بیان به خوبی می تواند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند و با رادیکال های آزاد مبارزه کند.

شیرین بیان یک گیاه مفید برای دستگاه گوارش به خصوص روده است و می تواند برای کاهش علائم دستگاه گوارش از جمله ورم روده یا معده، یبوست، نفخ، کولیت و یا هر نوع التهاب در دستگاه گوارشی مفید باشد. البته حتما قبل از مصرف این ریشه با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است. در برخی مطالعات نشان داده شده است که شیرین بیان می تواند جایگزین داروهای زخم معده باشد.

شیرین بیان برای ورم روده: شیرین بیان می تواند زخم های گوارشی را بهبود بخشد و باعث کاهش سوزش سر دل نیز می شود. اگر ورم روده و یا معده دارید، شیرین بیان می تواند با خواص ضد التهابی خود باعث کاهش ورم روده شود.شیرین بیان می تواند پوشش مخاطی در روده را افزایش دهد که این باعث می شود التهاب روده کاهش چشمگیری پیدا کند. همچنین این گیاه می تواند نفخ را کاهش داده و برای افرادی که زیاد نفخ می کنند بسیار مفید و موثر باشد.

شیرین بیان برای رفع یبوست: زمانی که فردی در طی یک هفته کمتر از سه بار مدفوع داشته باشد می توان گفت که دچار یبوست و مشکلات روده ای شده است. با این حال برخی از افراد اگر هر روز دفع مدفوع نداشته باشند ممکن است احساس یبوست کنند. مدفوع ممکن است سخت ، خشک و به سختی دفع شود.برخی دمنوش ها می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی روده تاثیر مثبتی داشته باشند و مشکلات یبوست را رفع کنند.

ترکیبات فعال شیرین بیان مفید برای روده

گلیسیریزین

ماده اصلی فعال شیرین بیان گلیسیریزین است که در روده به اسید گلیسیریزیک تبدیل می شود.گلیسیرینتین است که باعث کاهش سطح کورتیزول می شود. این اسید یک مهار کننده قوی آنزیمی است که کورتیزول را به فرم کمتر فعال تبدیل می کند. کبد اسید گلیسیرینتین را تجزیه می کند، اما مصرف بیش از حد شیرین بیان ممکن است منجر به تجمع سمی گلیسیرتیین اسید شود.

گلاباردین

گلابریدین فراوانترین فلاونوئید موجود در شیرین بیان است. تحقیقات اولیه نشان می دهد آنتی اکسیدان، ضد التهاب قوی است. این فلاونوئید به خوبی در بدن انسان جذب می شود.

لیکو کالکون A

لیکو کالکون A یک پلی فنول است که درای خواص ضد التهابی، ضد انگلی ، ضد باکتری و ضد سرطانی است.

 

ایزولی کویریتیژنین

ایزولی کویریتیژنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی برای روده و سایر قسمت های بدن دارد. این ماده در روده کوچک و بزرگ تجزیه می شود.

گلبرن

گلبرن یک ایزوفلاونوئید در عصاره شیرین بیان است و به گیرنده های استروژن متصل می شود و ژن های تنظیم شده با استروژن را فعال می کند.

گلبرن یک تقلید کننده استروژن است و نشان می دهد که ممکن است باعث کاهش پوکی استخوان ، مشکلات قلبی و عروقی در زنان شود. با این وجود مطالعات بالینی بیشتری برای تایید این مطالب نیاز است.

سایر خواص شیرین بیان

شیرین بیان علاوه بر خواص زیادی که برای دستگاه گوارش دارد می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

شیرین بیان برای استرس

اگر فردی هستید که اغلب استرس دارید، ریشه شیرین بیان می تواند به شما کمک کند تا استرس شما کاهش پیدا کند. این گیاه برای تنظیم هورمون استرس بسیار مفید است.

شیرین بیان برای دستگاه تنفسی

شیرین بیان می تواند برای درمان مشکلات تنفسی شدید، از جمله سرفه، گلودرد، آسم و برونشیت بسیار مفید باشد. این ماده نه تنها می تواند به تسکین عفونت های تنفسی فوقانی ناشی از باکتری کمک کند، بلکه می تواند ریه را پاکسازی کند و اسپاسم برونش های سینه را آرام کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شیرین بیان داروی خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد و باعث مهار رادیکال های آزاد در بدن می شود. به همین خاطر این گیاه دارویی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

بهبود پوست

شیرین بیان در صورت استفاده برای پوست بسیار مفید است. این گیاه دارویی می تواند برای درمان مشکلات پوستی از جمله اگزما، پسوریازیس، التهاب، آفتاب سوختگی، قرمزی چوست موثر باشد.

بهبود سلامت دندان

این گیاه چند منظوره ممکن است به سلامت دندان و لثه کمک کند. در یک مطالعه نشان داده شده است که ریشه شیرین بیان شامل دو ترکیب ضد باکتری موثر است که می تواند از رشد باکتری های متصل به حفره و بیماری لثه جلوگیری کند.

نکات مهم قبل از مصرف شیرین بیان

هشدار مهم: قبل از اینکه شیرین بیان را مصرف کنید به چند نکته توجه کنید. ریشه شیرین بیان را بهتر است با مشورت پزشک مصرف کنید، زیرا ریشه شیرین بیان و عصاره ریشه شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است، ماده ای که ممکن است باعث عوارض جانبی مانند ضعف عضلانی، فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم در افراد مبتلا به بیماری های مرتبط مانند بیمرای قلبی، فشار خون بالا و دیابت شود. از گلیسیریزین می توان به مقدار کم برای تسکین کوتاه مدت بیماری های روده استفاده کرد. اگر جه چس از استفاده اگر واکنش های خفیف مانند خستگی یا سردرد را تجربه کردید می توانید کاملا از آن اجتناب کنید.

خوشبختانه راهی وجود دارد که بتوانید از مزایای ریشه شیرین بیان برای سلامتی عاری از عوارض جانبی استفاده کنید. قرص ها ، کپسول ها و دمنوش هایی هستند که فاقد گلیسیریزین می باشند و می تواند عوارض کمتری را به همراه داشته باشند.

نحوه مصرف شیرین بیان برای روده

شیرین بیان برای مشکلات روده و یبوست را می توانید به شکل های مختلفی از جمله قرص های جویدنی، عصاره مایع، کپسول، پودر، دمنوش و جوشانده مصرف کنید.شیرین بیان را می توانید به صورت دمنوش استفاده کنید و برای تهیه دمنوش شیرین بیان 1 قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش ریخته و بگذارید 10 دقیقه تا دم بکشد. سپس آن را از صحافی رد کرده و بنوشید. این دمنوش را بهتر است از چند وقت یک بار مصرف کنید و مصرف طولانی مدت آن می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

هشدار: اگر می خواهید از شیرین بیان استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا اگر فشار خون بالا یا سطح پتاسیم پایینی داشته باشید ممکن است این گیاه برای شما خطرناک باشد.

مضرات ریشه شیرین بیان

اگر چه ریشه شیرین بیان می تواند یک ماده سالم برای رژیم غذایی باشد، اما توجه به این نکته بسیار مهم است که مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. اگر شیرین بیان را بیش از حد مصرف کنید می تواند منجر کاهش سطح پتاسیم در بدن شود که می تواند باعث بیماری های قلبی و همچنین ضعف عضلانی شود.

مصرف بیش از حد این گیاه می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.برای افرادی که 40 سال یا بیشتر دارند، خوردن زیاد شیرین بیان به مدت دو هفته ممکن است منجر به بستری شدن در اثر تپش قلب باشد. بنابراین تعداد روزهای مصرف شیرین بیان را محدود کنید و مطمئن باشید که بیش از 9 گرم در یک زمان مصرف نمی کنید. با این تفاصیر اگر بیماری خاص، یا داروی خاصی مصرف نمی کنید و مقدار مصرف این گیاه را رعایت کنید خوردن آن بی خطر است و می تواند برای بسیاری از جنبه های سلامتی به خصوص روده و معده شما مفید باشد.

عوارض مصرف زیاد شیرین بیان شامل:

  • سطح پایین پتاسیم
  • فشار خون بالا
  • ضعف عضلانی
  • ریتم غیر طبیعی قلب

ریشه شیرین بیان برای بسیاری از افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند منع مصرف دارد. به همین خاطر اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما باید با پزشک خود درباره مصرف ریشه شیرین بیان مشورت کنید.به عنوان مثال اگر بیماری قلبی دارید و یا داروهای قلبی مصرف می کنید و یا مبتلا به بیماری های کلیوی هستید نباید این گیاه را مصرف کنید.

تداخل دارویی

مشخص شده است که ریشه شیرین بیان با چند دارو از جمله داروهای فشار خون، رقیق کننده های خون، داروهای کاهش دهنده کلسترول، ادرار آور، داروهای پیشگیری از بارداری و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تداخل دارویی دارد.افرادی که از این داروها استفاده می کنند باید از مصرف محصولات حاوی ریشه شیرین بیان خودداری کنند، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند.

شیرین بیان ممکن است با داروهای کورتون تداخل داشته باشد و اثر آن ها را افزایش دهد. اگر از داروهای کورتونی استفاده می کنید حتما باید قبل از مصرف شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.