شفا مگ

زیگات: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص زیگات آنتی بیوتیکی غیر سیستمیک است که برای توقف رشد باکتری هایی که باعث ایجاد اسهال، اسهال مسافرتی و سندرم روده تحریک پذیر می شوند بکار می رود.

قرص زیگات

قرص زیگات نام تجاری داروی ریفاکیسمین است که یک آنتی بیوتیک خوراکی غیر سیستمیک می باشد و با طیف گسترده ای از باکتری های گرم مثبت و منفی، هوازی و بی هوازی مبارزه می کند. از این دارو برای درمان چندین بیماری دستگاه گوارش مانند اسهال، اسهال مسافرتی و سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد.زیگات ساختاری از ریفامپین و یک آنتی بیوتیک غیر سیستمیک است که برای دستگاه گوارش تجویز می شود و به در درمان عفونت روده کوچک موثر می باشد.

قرص زیگات 200 برای درمان اسهال مسافرتی ناشی از باکتری های خاص تجویز می شود و قرص زیگات 500 میلی گرم برای جلوگیری از دوره انسفالوپاتی کبدی در بزرگسالانی که بیماری کبدی دارند و برای درمان روده تحریک پذیر بدون یبوست ( همراه با اسهال ) تجویز می شود.

توجه داشته باشید قرص زیگات برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نمی باشد و اگر سرخود و در صورت عدم نیاز آن را مصرف کنید می تواند مقاومت آنتی بیوتیکی را در بدن افزایش دهد.

قرص زیگات اگر برای درمان اسهال یا اسهال مسافرتی تجویز شده باشد ، معمولا طی 24 ساعت تا 48 ساعت علائم بهبود می یابد و اگر بهبود نیافت و یا بدتر شد می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض زیگات که بیشتر شایعتر است شامل حالت تهوع، دل درد، سرگیجه، خستگی مفرط، سردرد، سفت شدن عضله و درد مفاصل است. البته این دارو ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی آلرژیک که علائم آن خارش، تنفس دشوار، مشکل در بلع ایجاد کند که در صورت مشاهده می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

داروی زیگات چیست

زیگات یک داروی درمان اسهال ناشی از باکتری های های معروف به اسهال مسافرتی می باشد و برای اسهال خونی یا اسهال همراه با تب استفاده نمی شود. این دارو با جلوگیری از رشد باتری ها کار می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و برای عفونت های ویروسی موثر نیست.

قرص زیگات جذب بسیار کمی دارد و فراهم زیستی آن حدود 0.4 درصد است. نیمه عمر این دارو در افراد سالم 5 تا 6 ساعت و افراد مبتلا به روده تحریک پذیر حدود 6 ساعت می باشد و دفع آن بیشتر از طریق مدفوع می باشد.

موارد مصرف زیگات

داروی زیگات به طور کلی برای متوقف کردن رشد باکتری هایی که باعث ایجاد اسهال، اسهال مسافرتی می شوند تجویز می شود. همچنین از این دارو برای درمان سندرم روده تحریک پذیر متوسط تا شدید همراه با اسهال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص زیگات همچنین برای درمان عفونت کلستریدیوم دیفیسیل، درمان انسفالوپاتی کبدی، پوچیت، رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک و پروفیلاکسی اسهال مسافران تجویز می شود.

نکات مهم قبل از مصرف

اگر به ریفامپین، ریفاکسیمین، زیگات و یا سایر داروهای مشابه حساسیت دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
اگر دارو، ویتامین و یا مکمل های غذایی و گیاهان دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز این دارو لیست مواردی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

قبل از استفاده از این دارو اگر سابقه پزشکی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین زیگات ممکن است باعث شود که واکسن های باکتریایی زنده نیز به خوبی کار نکنند. در حین استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیونی انجام ندهید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن و یا در حال شیردهی به نوزاد هستید حتما به پزشک خود بگویید و همچنین اگر در زمان مصرف زیگات باردار شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف زیگات

زیگات به صورت قرص از طریق دهان به همراه غذا یا بدون غذا مصرف می شود. معمولا برای درمان سهال مسافرتی سه بار در روز به مدت 3 روز مصرف می شود. علائم اسهال می بایست طی 24 تا 48 ساعت پس از مصرف این دارو بهبود یابد.اگر علائم از بین نرفت یا بدتر شد یا اگر تب یا اسهال خونی داشتید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

قرص زیگات برای درمان سندرم روده تحریک پذیر معمولا سه بار در روز به مدت 14 روز مصرف می شود و پس از پایان درمان اگر علائم شما بازگشت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص زیگات را مطابق دستور پزشک مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی دارید می بایست دوره درمان را کامل کنید. اگر از این دارو برای درمان اسهال یا سندرم روده تحریک پذیر استفاده می کنید و مصرف دارو را زود متوقف کنید یا از مصرف دوز ها صرف نظر کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشود و باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شوند.

برای داشتن بهترین اثر ، این آنتی بیوتیک را در زمانهایی با فاصله مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری ، این دارو را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید.

اگر یک دوز این دارو را فراموش کردید مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال اگر تقریبا زمان نوبت دوز بعدی رسیده است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید. برای جبران یک وعده فراموش شده 2 دوز را با هم مصرف نکنید.

عوارض جانبی داروی زیگات

عوارض جانبی زیگات مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد شود، زیرا نحوه اثر گذاری دارو در بدن هر فرد متفاوت است. اما توجه داشته باشید که این دارو را پزشک برای شما تجویز کرده است و می داند که سود این دارو بیش از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی نداشته اند.

عوارض جانبی شایع قرص زیگات شامل نفخ شکم، سردرد، احساس تخلیه نشدن روده، معده درد، حالت تهوع، یبوست، تب، استفراغ، سرگیجه، احساس خستگی، ورم در دست ، پاها می باشد. در صورت تداوم این علائم و یا بدتر شدن آنها با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی زیگات شامل اسهال مداوم، گرفتگی شکم یا معده، خون یا مخاط در مدفوع می باشد که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو ممکن است به دلیل نوعی باکتری مقاوم به ندرت باعث یک بیماری روده ای شدید شود و این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها پس از قطع درمان رخ دهد. در صورت بروز اسهال مداوم، درد، گرفتگی شکم یا معده، خون یا مخاط در مدفوع فورا به پزشک خود مراجعه کنید.در صورت داشتن هر یک از این علائم از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن آنها شود، مگر اینکه پزشک برای شما دارویی تجویز کند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی برای این دارو نادر است ، اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده علائم و عوارض مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.