شفا مگ

طبع هلو سرد است یا گرم

میوه هلو در طب سنتی طبع و طبیعت خاصی دارد و برای اینکه بدانید طبع هلو انجیری، هلو خشک شده و هلو سرد است یا گرم؟ مصلح هلو چیست با ما همراه باشید.

طبع هلو سرد است یا گرم

هلو از جمله میوه های مخملی خوشمزه و شیرین تابستانی است که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری می باشد.این میوه شیرین برای کاهش وزن، کلسترول، بیماری های تخریب کننده عصب و رفع هیپوکالمی بسیار مفید است و به عنوان یک میوه ضد سرطانی نیز شناخته می شود.

هلو به طور کلی منبع خوبی برای انرژی بخشیدن به بدن است و سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند به راحتی با رادیکال های آزاد مقابله کنند.

از آنجا که در طب سنتی میوه ها به طبع های گرم و سرد دسته بندی کرده اند، بهتر است ابتدا بدانیم که هلو طبع سرد دارد یا گرم؟ ایا افراد سرد مزاج و گرم مزاج این میوه را می توانند با خیال راحت مصرف کنند و یا باید همراه با مصلح آن بخورند.

طبع هلو در طب سنتی:

هلو میوه ای با طبع سرد و تر است و برای افراد گرم مزاج و صفراوی بسیار مفید می باشد و می توانند از این میوه به راحتی استفاده کنند. افراد گرم مزاج برای اینکه اجابت مزاج طبیعی داشته باشند هلو گزینه مناسبی برای آنها می باشد، البته باید در نظر داشت که برخی افراد ممکن است به این میوه حساسیت داشته باشند که در این صورت نباید از آن استفاده کنند.

هلو سرشار از فیبر است که می تواند برای افراد گر مزاج مفید باشد و حرکت روده آنها را منظم کند و همچنین به کاهش خطر بیماری های قلبی در آنها کمک کند.

مصلح هلو:

شاید بخواهید بدانید مصلح در طب سنتی چیست. به طور کلی در طب سنتی ایران مواد غذایی یا دارویی که بتواند باعث تعادل کردن طبع مواد غذایی در بدن شود را مصلح گویند. همانطور که گفته شد طبیعت هلو سرد و تر است و افرادی سر مزاج بهتر است این میوه را همراه با مصلح آن و یا با مواد غذایی با طبع گرم مصرف کنند.افراد سرد مزاج و بلغمی در صورت مصرف هلو ممکن است دچار ناراحتی هایی نظیر ضعف و بی حالی و مشکلات گوارشی شوند. هلو برای این افراد ممکن است مضر باشد و بر این اساس افراد سرد مزاج بهتر است هلو را همراه با مصلح آن مصرف کنند.

مصلح هلو برای افراد سرد مزاج شامل:

  • عسل
  • زنجبیل
  • مربای زنجبیل

حال که با طبع و طبیعت هلو آشنا شدید بهتر است کمی درباره خواص هلو برای سلامتی آشنا شوید تا بدانید که این میوه تابستانی چه خواصی برای بدن شما دارد. در ادامه به برخی از خواص مهم و مفید میوه هلو اشاره شده است.


بیشتر بخوانید: طالبی گرم است یا سرد


خواص هلو برای سلامتی

هلو یک میوه تابستانی خوشمزه و ابدار یک درمان کم ابی در هوای گرم است و سرشار از ویتامین، مواد مغذی می باشد. این میوه حاوی 59 کالری و 14 گرم کربوهیدرات است.

همچنین هلو غنی شده از ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین C، ویتامین K، مس و منگنز است و می تواند برای بدن و بهبود چرخه متابولیسم بدن بسیار مفید باشد. با توجه به مطالعات انجام شده، هلوی تازه در طی 30 دقیقه پس از مصرف می تواند اقدامات آنتی اکسیدانی خوبی داشته باشد. هلوی تازه و رسیده دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان است و می تواند شما را در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند.

کمک به هضم غذا

هلو میوه سالم و سرشار از فیبر است و می تواند به هضم غذا کمک زیادی کند. نیم بیشتر فیبر موجود در این میوه فیبر محلول است و مابقی آن فیبر نامحلول می باشد. فیبر نامحلول باعث می شود حرکت مواد غذایی در روده را راحت تر کند و احتمال یبوست را در افراد گرم مزاج کاهش دهد.

فیبر محلول این میوه می تواند برای باکتری های روده مفید باشد باعث می شود روند هضم غذا بهبود یابد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر شود.

بهبود سلامت قلب

خوردن منظم هلو در افراد گرم مزاج می تواند باعث سلامت قلب در آنها شود. هلو ممکن است عوامل خطرزای بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش دهد.

جلوگیری از هیپوکالمی

هلو حاوی پتاسیم زیادی است که برای سیگنال دهی مناسب عصب و عملکرد سلولی بدن بسیار حیاتی است. محتوای پتاسیم در هلو می تواند به فرایند متابولیسم بدن کمک زیادی کند و باعث تنظیم بافت های عضلانی شود. کمبود پتاسیم در بدن می تواند منجر به هیپوکالمی شود که می تواند بر قدرت عضلانی تاثیر بگذارد و باعث ضربان نامنظم قلب شود.

سلامت سیستم عصبی

وجود منیزیم در هلو به جلوگیری از استرس و اضطراب در بدن کمک میک ند و باعث ارامش سیستم عصبی می شود. طبق تحقیقات کمبود منیزیم می تواند بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد. همچنین هلو می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک زیادی کند.

سلامت استخوان و دندان

هلو حاوی فسفر است که همراه با کلسیم به تقویت استخوان و دندان ، همچنین پیشگیری از بیماری های مختلف استخوانی مانند رفع انسداد، پوکی استخوان کمک می کند.مصرف غذاهای غنی از فسفر مانند هلو می تواند باعث بهبود استخوان ها و حفظ سفتی آنها شود.

پیشگیری از سرطان

هلو از جمله میوه هایی است که با ترکیبات گیاهی خود می تواند در برابر سرطان های مختلف از شما محافظت کند. هلو غنی از کاروتنوئید ها و اسید کافئیک است که این دو نوع آنتی اکسیدان عالی با خواص ضد سرطانی می باشند.

افزایش ایمنی بدن

هلو غنی از مواد مغذی که تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدان است و می تواند با برخی از باکتری ها نیز مبارزه کند.

سم زدایی بدن

هلو برای پاکسازی و سم زدایی بدن بسیار مفید است و به دفع سموم مضر از کبد و کلیه ها کمک می کند. در یک مطالعه که عصاره هلو را به افراد سیگاری دادند، باعث حذف و دفع نیکوتین از طریق ادرار آنها شد.

مضرات هلو

  • هلو با توجه به طبع آن که سرد و تر است برای افراد سرد مزاج ممکن است مضر باشد.
  • هلو ممکن است بر روی سیستم گوارشی برخی افراد مشکل ایجاد کند و باعث ایجاد نفخ شوند. بهتر است این افراد نیم ساعت قبل از غذا هلو را بخورند.
  • هلو ممکن است در برخی افراد علائم آلرژیک از قبیل راش پوستی، کهیر، تنگی نفس و تورم دست، پا و گلو ایجاد کند. این افراد نباید از هلو استفاده کنند و در صورت مصرف و مشاهده این علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.